تاریخ انتشار :

شهیده کشف حجاب رضاخانی

آیا بانو ‹‹محترم قاضی›› شهیده کشف حجاب رضاخانی در کاشان را می شناسید؟

ایشان انسان بسیار مومن و شریفی بودند . فکر کنم که به سمت حرم میرفتیم که ماموران به ما حمله کردند

 

 

به گزارش رهیافتگان: ۲۱ تیر ماه سالروز کشتار مردم به دست ماموران حکومت جنایتکار پهلوی در مسجد گوهرشاد می باشد. همگی ما کم و بیش خاطرات پراکنده ای را از بزرگترهای خود در خصوص واقعه کشف حجاب شنیده ایم . اما متاسفانه توجه جدی و خاصی در این خصوص از سوی اهالی رسانه در کاشان صورت نگرفته است .

«سیده محترم خانم» بانویی از خانواده قاضی در کاشان و یکی از این زنان بی‌شماری است که هیچ گاه به ما معرفی نشده است. حماسه دلاورانه اما تلخ سیده محترم خانم زمانی اتفاق افتاد که او به همراه خانواده به قصد زیارت مراد خود، علی بن موسی الرضا (علیه السلام) عازم خراسان می‌شود، در این سفر زیارتی سیده محترم همچون بسیاری دیگر از زائران حرم یار، در حلقه مأموران رضا شاه گرفتار می‌شود و ضربات سنگین مأموران را تحمل می‌کند، مجروح می‌شود و سلامتی‌اش را از دست می‌دهد اما حجابش را نه.

634930-300x200

چند روز بعد اما خداوند او را نزد خود فرا می‌خواند و به او حیات ابدی می‌بخشد.

به همین مناسبت مصاحبه ای را با یکی ازاقوام این شهیده واز شاهدان عینی حادثه حمله ماموران رژیم سفاک و جنایتکار پهلوی به زائران حریم رضوی در روز ۲۱ تیر ماه ۱۳۱۴ هجری شمسی ترتیب داده ایم .

Untitl

باسلام لطف خودتان را معرفی نمایید و بفرمایید چند سال دارید؟

بنده سید محمد قاضی اهل فین کاشان و متولد سال ۱۳۰۰ هجری شمسی هستم.

*بفرمایید زمان وقوع حادثه کشف حجاب و حمله به زائران امام رضا شما جند سال داشتید و چه اتفاقی برای شما افتاد؟

من حدودا ۱۳ -۱۴ سال سن داشتم . آن موقع به همراه پدر و عمو و تعدادی از اهالی خانواده به مشهد رفته بودیم برای زیارت. ما در نزدیک حرم بودیم پدر من و مادر بزرگم هم با ما بودند . ایشان انسان بسیار مومن و شریفی بودند . فکر کنم که به سمت حرم میرفتیم که ماموران به ما حمله کردند و چادر را به زور از سر مادر بزرگ من مرحوم محترم قاضی کشیدند و چادر را پاره پاره کردند .

ایشان میخواستند مقاومت کنند اما نتوانستند و ماموران سفاک حکومت علاوه بر پاره کردن چادر ،ایشان را به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند و با لگد ضربات متعددی به بدن ایشان وارد کردند و ایشان را نقش بر زمین کردند. نهایتا پدر من ایشان را در یک قبایی پیچاندند و به مسافرخانه برگشتیم .

بعد از این حادثه به کاشان برگشتیم . مرحوم محترم چند روزی مریض بودند ولی در اثر شدت ضربات ناشی از این حادثه رحلت کردند.

*آیا مردم هم به دیدن ایشان آمدند ؟

بله از اطراف فین و حسن آباد افراد زیادی برای ملاقات با ایشان به منزل ما آمدند.

IMAGE

*به غیر از مشهد جاهای دیگر هم برای شما مشکل ایجاد شد؟

چرا این قانونی که رضا شاه گذاشته بود خیلی جدی بود حتی ما با یک ماشینی به مشهد رفته بودیم در آن زمان که البته صندلی نداشت . یک جور اتوبوس بود . در جاهای مختلف از مسیر ماشن را نگه میداشتند و ماموران شاه بالا می آمدند تا ببینند زنی با چادر در ماشین نباشد و اگر کسی چادر بر سر داشت چادرش را میگرفتند و پاره میکردند . زنها هم مجبور بودند یک پارچه ای بر روی سر خود بیاندازند تا یک جوری از دست ماموران خلاصی پیدا کنند.

*به نظر شما چرا امروزه عده ای از دختران و زنان به حجاب بی توجه هستند ؟

این تقصیر پدر و مادر آنها است و اینکه بعضی میگویند میخواهیم آزاد باشیم . نه تو آزاد نیسیتی !!! تو آزادی که حرف خدا را گوش کنی .

با تشکر از شما

منبع: کاشان حامی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار