تاریخ انتشار :

شیخ محمد اوجی رهیافته ترکیه ای

شیخ محمد اوجی؛ رهیافته ای که به خاطر قرآن تبعید شد

محمد اوجی در سال ۱۹۴۷ و در خانواده‌ای شافعی مذهب به دنیا آمد وبعد از آشنایی با اندیشه های امام خمینی به مطالعه در زمینه مکتب اهل بیت(ع) پرداخت و شیعه شد

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمان ها) عالم ربانی و روحانی مخلص، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج «شیخ محمد اوجی» اندیشمند و مبلّغ موفق ترکیه ای مقیم اروپا، دار فانی را وداع گفت.

آنچه در پی می‌آید، خلاصه ای از زندگینامه این شخصیت محبوب دینی است:

محمد اوجی در سال ۱۹۴۷ و در خانواده‌ای شافعی مذهب به دنیا آمد.

وی پس از پایان دروس ابتدایی، به تحصیلات حوزوی پرداخت و به عنوان یک روحانی شافعی فارغ التحصیل شد و امامت مسجد بزرگی در موطن خویش شهر “آلازیغ” را بر عهده گرفت.

جهان این عالم روشن ضمیر، همزمان با اوج گرفتن نهضت امام خمینی(ره) بود و او با اندیشه های اسلامی آن مصلح بزرگ زمان آشنا شد. این آشنایی به مطالعه در زمینه مکتب اهل بیت(ع) منجر گردید و شیخ محمد اوجی مستبصر شد.

تبعید به دلیل دفاع از احکام قرآن

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، و زمانی که ایشان همچنان امامت مسجد بزرگ شهرستان آلازیغ را بر عهده داشت، «کَنان اِورَن» رئیس جمهور وقت ترکیه در اظهاراتی عجیب مدعی شد که در قرآن کریم، آیاتی درباره حجاب نیامده است!!

شیخ محمد اوجی، در اعتراض به این سخنان، با در دست گرفتن قرآن به میان مردم رفت و خطاب به رییس جمهوری ترکیه، آیات حجاب قرآن را نشان داد.

شجاعت شیخ محمد جوان وقتی بر خواننده آشکار می‌شود که توجه کنیم ژنرال کنان اِورَن طی کودتایی در ترکیه به قدرت رسیده بود که در پی آن، حدود ۶۰۰ هزار نفر بازداشت و زندانی شدند و دهها نفر نیز اعدام شده بودند.

اقدام شجاعانه اوجی در دفاع از احکام اسلامی، بر دولتمردان لائیک آن زمان ترکیه گران آمد و بلافاصله شیخ محمد را به شهری در هلند تبعید کردند.

اما مرحوم اوجی، در غربت و تبعید نیز دست از فعالیت‌های دینی خود نکشید.

وی مدتی بعد به ایران آمد و توفیق یافت که با تحصیل در حوزه علمیه قم، به آموخته های دینی خود بیفزاید.

تأسیس مرکز اسلامی قرآن و اهل بیت(ع)

شیخ محمد اوجی سپس به هلند بازگشت و “مرکز اسلامی قرآن و اهل بیت(ع)” را تأسیس کرد.

این مرکز علاوه بر فعالیت‌های دینی و قرآنی، به محل اجتماع مستبصران و نوشیعه گان هلند نیز تبدیل گردید.

موفقیت این مرکز در ترویج فرهنگ صلح آمیز اسلام و پیامبر اکرم(ص)، موجب شد تا شعبه های آن در شهرهای “بوخوم” و “فرانکفورت” آلمان نیز تأسیس گردد.

شیخ محمد اوجی سپس در آلمان اقامت گزید و در مرکز اسلامی فرانکفورت، دروس اعتقادی برای مستبصرین برپا داشت.

تاکنون صدها نفر در این سه مرکز اسلامی، به فراگیری احکام، عقاید و قرآن پرداخته‌اند.

عضویت در مجمع جهانی اهل بیت(ع)

مرحوم حجت‌الاسلام اوجی، همانند صدا تن دیگر از نخبگان شیعه جهان، به عضویت مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در آمد و از افراد فعال کنفرانس های مجمع محسوب می‌شد.

وی همچنین به کشورهای مختلف اروپا سفر می کرد و در کنفرانس ها و مجامع گوناگون، مدافع اسلام، اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی بود.

نتیجه فعالیت‌های تبلیغی این فقید سعید، گرایش بیش از دو هزار نفر به مذهب تشیع و حضور ده‌ها نفر از آنان در ایران برای تحصیل علوم حوزوی بوده است.

موسسات؛ وقف امام هشتم(ع)

مرحوم حاج شیخ محمد اوجی، در سال ۱۳۹۶ در سفر به مشهد مقدس، “مرکز اسلامی قرآن و اهل‌بیت(ع)” و “شعبه های آن” را وقف این امام رضا علیه السلام کرد.

دو دختر ایشان که فارغ‌التحصیل “جامعه الزهراء سلام‌الله ‌علیها” هستند نیز در این مسیر همراه و یاور پدر می باشند.

وی همواره از اهمیت آشنایی بانوان با معارف دینی سخن به میان آورد و می گفت: در مرکز اسلامی قرآن و اهل بیت(ع) به دنبال تربیت مادرهای خوب هستیم، چرا که اگر مادران خوبی داشته باشیم خانواده های خوبی خواهیم داشت و فرزندان این خانواده‌ها نیز در مسیر اهل‌بیت علیهم ‌السلام قدم برخواهند داشت.

ارتحال زیبا؛ مزد خلوص و تلاش

استاد اوجی حدود دو هفته پیش به زیارت عتبات عالیات عراق و کربلای معلی مشرف شد.

وی سپس به ایران آمد و با تشرف به مشهد مقدس، حضرت ثامن الحجج(ع) را زیارت کرد.

حاج شیخ محمد اوجی شامگاه دیروز چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در بارگاه ملکوتی مراد خویش، در مشهد دچار عارضه قلبی شد و در سن ۷۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

و خداوند اینچنین و با این ارتحال زیبا، مزد یک عمر تلاش دینی و تبلیغی خالصانه وی را داد.

خداوند او را غریق رحمت فرموده و با موالیانش محشور نماید.

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار