تاریخ انتشار :

رئیس مجمع اروپایی بانوان شیعه

نخستین چالش زن مسلمان در غرب حجاب است

رویدا جبر، رئیس مجمع اروپایی بانوان شیعه، تصریح کرد: فضاسازی رسانه‌ای در غرب سبب شده که شخصیت زن مسلمان در نگاه اروپایی‌ها انسانی بی‌سواد و در حاشیه باشد، به‌ طوری که قادر به اتخاذ هیچ تصمیمی نیست.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  گفت‌وگویی با رویدا جبر، بانوی پزشک لبنانی‌الاصل و رئیس مجمع اروپایی بانوان شیعه، که مقیم ایتالیا است انجام داده و نظر وی را درباره نگاه شهروندان اروپایی به شخصیت زنان مسلمان و مهم‌ترین چالش‌های پیش‌ روی بانوان مسلمان در جوامع غربی جویا شده است.

رویدا جبر در ابتدای این گفت‌و‌گو به مجمع اروپایی بانوان شیعه پرداخت و گفت: این مجمع نام اروپایی را با خود دارد، زیرا فعالیت‌های آن تمامی کشورهای اروپایی را پوشش می‌دهد و کنفرانس‌ها و سمینارهای متعددی در سطح جوامع اروپایی با موضوع اهل بیت(ع) برگزار می‌کنیم.

اهداف مجمع

جبر در ارتباط با اهداف این مجمع و مهم‎ترین فعالیت‌های آن در قاره سبز صریح کرد: از مهم‌ترین و برجسته‌ترین اهداف مجمع تصحیح چهره زن مسلمان در جوامع غربی است، زیرا شهروندان اروپایی با تحت تأثیر قرارگرفتن از سوی شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و مطبوعات که دروغ‌های مختلفی را درباره شخصیت زن مسلمان ترویج می‌دهند، گمان می‌کنند که زن مسلمان شخصیتی است که قادر به تصمیم‌گیری نیست و در حاشیه قرار داشته و بی‌سواد است و اجازه حضور در عرصه‌های اجتماعی جوامع را ندارد، به‌ طوری که اروپایی‌ها این دیدگاه را به زنان مسلمان دارند که نمی‌توانند نویسنده، پزشک و …باشند.

چالش‌های پیش‌ رو

وی در ادامه افزود: من با مشکلات زیادی در اروپا مواجه می‌شدم، زیرا آن‌ها باور نمی‌کنند که یک زن مسلمان پزشک است و دائم ناچارم کارت اتحادیه پزشکان را نشان دهم تا آنها باور کنند که من پزشک هستم، اما زمانی که با من ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند و مهارت من را در کار خود می‌بینند عذرخواهی و اعتراف می‌کنند که آن‌ها هرگز تصور نمی‌کردند که زن مسلمان بتواند چنین مهارت و توانمندی داشته باشد.

این بانوی پزشک لبنانی‌الاصل مقیم ایتالیا با بیان اینکه کمترین مدرک علمی را در مجمع دارم، گفت: در این مجمع بانوانی هستند که از مدارک دانشگاهی بالایی برخوردار و حتی در سطح پروفسور هستند، اما شهروندان اروپایی زمانی که با آن‌ها برخورد می‌کنند، تصور نمی‌کنند که زنان مسلمان تا این حد موفق باشند.

نقش زن مسلمان
رئیس مجمع اروپایی زنان شیعه در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره نقش زن مسلمان در جامعه گفت: معتقدم که زن مسلمان به منزله ستون فقرات جامعه اسلامی و غیراسلامی است و مهم‌ترین نقش را در جامعه دارد، زیرا زنان می‌توانند به اماکن و عرصه‌هایی وارد شوند که مردان نمی‌توانند. این به معنای کم‌ارزش دیدن نقش مردان نیست، بلکه شرایط زنان ایجاب می‌کند که آن‌ها به اماکنی وارد شدند که گاه خط قرمز برای مردان به شمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: زنان مسلمان اگر تحصیل‌کرده باشند و پشتوانه اعتقادی بالایی داشته باشند، تأثیرگذارند و با دلیل و برهان با خواهران خود بحث  و به آن‌ها برای رشد شخصیت اسلامی‌شان کمک می‌کنند.

رویدا جبر تصریح کرد: روابط بسیاری با زنان مسلمان از ملیت‌های شمال آفریقا و از مذاهب مختلف دارم و روابطم با آنها بسیار گرم و صمیمی است، تا جایی که آن‌ها با شادی من شاد و با ناراحتی من ناراحت می‌شوند. این روابط باید به وحدت اسلامی ما کمک کند. به همین دلیل اعتقاد برای ما در غرب به معنای مفهومی است که ما را در قالب جامعه مسلمان متحد سازد.

طبقه‌بندی زنان مسلمان در غرب

وی در ادامه در ارتباط با طبقه‌های مختلف زنان مسلمان در جوامع غربی گفت: زنان مسلمان در غرب به سه دسته تقسیم می‌شوند، نخست زنانی که قانع هستند و هیچ اقدامی نمی‌کنند و یا جرئت آن را ندارند و نمی‌خواهند دیده شوند و در سطح جامعه باشند. دسته دوم زنانی که با همسایه‌ها، دوستان و انجمن‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند، اما شرکت‌کننده و نه عضو فعال، اما قشر سوم زنانی هستند که هم فعال و هم توانمندند. این زنان می‌خواهند که دیده شوند و با عقل و التزام خود به حجاب، جهاد می‌کنند. مهم‌ترین صحنه‌ای که این گروه از زنان در آن حضور دارند جهاد با نفس است، زیرا زنان مسلمان در جوامع غربی در معرض وسوسه‌های زیادی قرار دارد، اما با قدرت ایمان و شناخت جامعه غربی و ابزارهایی که به کار می‌برند از همه این وسوسه‌ها می‌گذرند.

استکبار جهانی

رئیس مجمع اروپایی زنان شیعه با بیان این که استکبار جهانی تلاش می‌کند که زن مسلمان را به حاشیه براند، افزود: استکبار تنها در آمریکا خلاصه نمی‌شود، بلکه استکبار سعودی نیز به مقابله با زنان مسلمان برخواسته و نقش آنها را کمرنگ کرده و نمی‌خواهد توانمندی‌های آنها توسعه یابد.

وی اضافه کرد: زنان در غرب برای رسیدن به عرصه‌های مختلف و جایگاه‌های بالا با مشکلاتی مواجه هستند، اما اگر بتوانند به این جایگاه‌های چشمگیر دست یابند از احترام و تکریم برخوردار می‌شوند.

رویدا جبر در بخش دیگری از این گفت‌وگو داستانی از تکریم حضرت زهرا(س) را از رسول اکرم(ص) بیان کرد و گفت: روزی دخت نبی مکرم اسلام بر ایشان وارد شد و پیامبر(ص) در حضور برخی صحابه بلند شدند و عبای خود را پهن کردند و دخترشان را در کنار خود نشاندند. این بدان معناست که زنان از جایگاه مهمی در جوامع برخوردارند، خواه غربی باشند یا اسلامی.

ریشه‌های مشکلات زنان مسلمان

وی تأکید کرد: مشکل مهم زنان مسلمان در جوامع غربی نیست، بلکه در کشورهای اسلامی است. چرا در جهان اسلام برخی از لزوم نقش‌آفرینی زنان سخن می‌گویند و اینکه زنان باید به جایگاه خود دست پیدا کنند، اما در عمل گوش شنوایی وجود ندارد. در درجه اول باید مردان را قانع کنیم که زنان باید در این زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف وارد شوند و نقش فعال و تأثیرگذاری در جامعه داشته باشند.

ممنوعیت حجاب در غرب

رویدا جبر در پایان این گفت‌و‌گو درباره غرب، مشکلات و تنگناهایی که زنان مسلمان برای حجاب با آن مواجه هستند، گفت: این مشکلات در کشورهای مختلف متفاوت است، برای مثال در فرانسه استفاده از حجاب در ادارات رسمی ممنوع است و ایتالیا نیز تلاش کرد که این قانون را در کشور خود اجرا کند، اما مراکشی‌های مقیم ایتالیا سیاست منع حجاب را محکوم و دولت ایتالیا را به زانو درآوردند، به‌ طوری که زنان مراکشی دولت رم را تهدید کردند که در صورت اجرای این قانون، فرزندان خود را در ایتالیا رها کرده و به کشور خود بازمی‌گردند، تا جایی که حکومت مجبور به حمایت از آن‌ها و لغو این قانون شد، چرا که شمار زنانی که در ایتالیا ازدواج کرده‎اند به بیش از ۵۰ هزار زن می‌رسد که هرکدام چند فرزند دارند. لذا ایتالیا حجاب زنان مسلمان را پذیرفت.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار