تاریخ انتشار :

دالیا مجاهد

حجاب به عنوان یک عمل دینی به من قدرت می‌بخشد

 دالیا مجاهد در یو اس تودی نوشت: نسخه آخر لایحه «منع مسلمانان» مورد تأیید دیوان عالی قرار گرفته و باعث شده است بسیاری از منتقدان آن را پیروزی اصطلاحات فنی قانونی بر اصول بخوانند.

  به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) دموکرات‌ها و به همان میزان جمهوری‌خواهان معتقدند که باورهای اسلام در خصوص زنان منسوخ شده است. تحقیقات من، و نیز زندگی من به عنوان یک زن مسلمان با حجاب، نشان می‌دهد آنها در اشتباه هستند.

 دالیا مجاهد در یو اس تودی نوشت: نسخه آخر لایحه «منع مسلمانان» مورد تأیید دیوان عالی قرار گرفته و باعث شده است بسیاری از منتقدان آن را پیروزی اصطلاحات فنی قانونی بر اصول بخوانند.

یکی از مواردی که دولت ترامپ بر آن تأکید دارد این است که اسلام را ذاتاً زن‌ستیز می‌پندارند. تحقیقی که اخیراً به انجام رساندم نشان می‌دهد که برجسته‌ترین کلیشه‌ای که درباره مسلمانان آمریکایی وجود دارد و مورد قبول هر دو گروه لیبرال و محافظه‌کار می‌باشد این است که «مسلمانان دیدگاهی منسوخ نسبت به زنان دارند.»

به عنوان یک زن آمریکایی مسلمان با ظاهری اسلامی، شخصاً می‌توانم گواهی دهم که این ادعا به‌طور گسترده، به ویژه بین زنان غیرمسلمان، رواج پیدا کرده‌ است. حتی در میان بسیاری از لیبرال‌ها، به‌نظر می‌رسد این فرضیه بلامنازع وجود داشته‌باشد که زن مسلمان قبل از هرچیز مستحق ترحم است و نه احترام. چندی پیش در یک حمام عمومی زنی با حسن نیت به من نزدیک شد و اطلاع داد که اکنون «در آمریکا» هستم و مجبور نیستم در این‌جا آن پارچه را به سر کنم!

یک روز که در کافی‌شاپ نشسته بودم، از طرف زنی سفیدپوست که در کنارم نشسته بود با توهینی شبیه به یک حمله مواجه شدم. او به دختر نوجوانی که به‌نظر می‌رسید دخترش باشد گفت که هرگز نباید تحت استیلای دینی باشد که به زنان می‌گوید پست و حقیر هستند و باید حجاب داشته باشند. به نظر می‌آمد دختر خجالت‌زده شده است. امیدوارم آن دختر این‌طور منفعل باقی نماند و نگذارد مادرش نسبت به زنان مسلمانی که از آن‌ها هیچ‌چیز نمی‌داند احساس برتری نماید.

اگر آن زن به جای آن‌که پیش‌داوری کند از من می‌پرسید، می‌فهمید که در اندیشکده‌ای در واشنگتن رهبری تیمی تحقیقاتی را بر عهده دارم، یک مهندس آموزش‌دیده هستم، در یک مدرسه کسب و کار تحصیل کرده‌ام (که در آن‌جا یکی از ۲۰ زن از ۱۵۰ نفر شرکت‌کننده بوده‌ام)، و این‌که مشاور یکی از رئیس‌جمهورهای آمریکا بوده‌ام. به علاوه، معنا و لذت بزرگی را در دینم پیدا کرده‌ام و حجاب را به عنوان یک عمل دینی انتخاب نموده‌ام، همچنین احساس می‌کنم به من قدرت می‌بخشد.

شاید انتخاب‌های من مانند انتخاب‌های آن زن نباشد، که این اصلاً من را نمی‌ترساند. اگر او واقعاً نگران آزادی زنان است، گوش فرا دادن به زنانی که مانند او نیستند به جای تحقیر آن‌ها می‌تواند شروع خوبی برای پیشرفت واقعی در این مسیر باشد.

اکنون منظور من این نیست که زنان مسلمان با هیچ چالش جنسیتی مواجه نیستند. تقریباً نیمی از زنان مسلمان آمریکا می‌گویند که آن‌ها نیز در سال گذشته تبعیض جنسیتی را تجربه کرده‌اند. اما این موضوع برای زنان مسیحی، یهودی و بی‌دین آمریکایی نیز مطرح بوده‌است و از این منظر تفاوتی با هم ندارند. چیزی که مسلمانان آمریکایی را متمایز می‌کند این است که سه‌چهارم آن‌ها در سال گذشته تبعیض نژادی را تجربه کرده‌اند، و ۶۹ درصد ایشان نیز با تبعیض‌های مذهبی مواجه بوده‌اند.

بنابراین، چه چیزی در حقیقت زنان مسلمان را تحت استیلا درآورده است؟ این چیز قطعاً اسلام یا حجاب نیست، بلکه افزایش نژادگرایی و اسلام‌ستیزی است، که تاحدودی با این توجیه همراه است که می‌خواهند زنان را نجات دهند.

من این‌جا هستم که بگویم ما نیازی به «نجات» نداریم. پژوهشی در مؤسسه سیاست و درک اجتماعی که من مسئول آن هستم نشان می‌دهد که زنان مسلمان آمریکایی یکی از تحصیل‌کرده‌ترین گروه‌های دینی در این کشور می‌باشند، و در تحصیلات عالی از همتایان مرد خود سبقت جسته‌اند. همچنین اکثر آن‌ها اظهار داشته‌اند که  اسلام را منبعی از غرور و شادی می‌بینند. پس زنان مسلمان، شایسته احترام هستند و نه ترحم.

پبیش از ۴۰ درصد زنان مسلمان آمریکایی که خود را باحجاب معرفی کردند در پاسخ به محققان ما اظهار داشتند که این کار را به عنوان عملی از روی تقوا و خداترسی (۵۴ درصد)، به عنوان یک مسلمان (۲۱ درصد) و یا از روی عفت (۱۲ درصد) انجام می‌دهند. تنها ۱ درصد آن‌ها چنین گفتند که به خواست یکی از اعضای خانواده حجاب را انتخاب کرده‌اند.

منبع: شفقنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار