تاریخ انتشار :

آفریقای جنوبی

نهضت ما نهضت شیعه کردن مردم نیست و هیچ گاه با این تعبیر جلو نمی رویم

وحدت یک مسئله جدی است گرچه اختلاف و اصطکاک در میان مذاهب اسلامی وجود دارد، اما هرگز به دشمنان اسلام اجازه نمی دهیم تا از اختلافات ما سوء استفاده کند.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)   «سیدآفتاب حیدر رضوی»، نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در آفریقای جنوبی و دبیر کل بنیاد اهل بیت(ع) است. این بنیاد به ثبت رسمی رسیده و در سراسر این کشور نمایندگی دارد. به گفته وی بنیاد اهل بیت(ع) شعبه های دیگری هم در سراسر آفریقای جنوبی دارد. «سیدآفتاب حیدر رضوی» همچنین مدیر مرکز اسلامی شهر کیپ تاون و امام جماعت آنجا است. وی در شهر کیپ تاون زندگی می کند.

 وضعیت فرهنگی شیعیان آفریقای جنوبی چگونه است؟

ـ شیعیان آفریقای جنوبی عمدتاً کسانی هستند که گمشده خود را در مکتب اهل بیت (ع) یافته‌اند. آنها حقانیت و برتری اهل بیت (ع) را درک کرده‌اند. طبعاً شیعیان شاید خیلی با مسائل فرهنگی و سنتی شیعه آشنایی زیادی ندارند، اما از لحاظ مسایل عقیدتی و ایدئولوژی الحمدلله در سطح خوبی قرار دارند و مطالعات آنان زیاد است و علاقه خیلی خوبی به مباحث دینی دارند. امروزه وبسایت ما در این زمینه خیلی فعال است و بیش از ده هزار نفر کاربر دارد و در ماه مبارک رمضان هم فعال تر هم می شود. در این سایت سخنرانی‌های مبلغین بارگزاری می شود. برخی سخنرانی ها در سایت ممکن است شش هفت هزار نفر گوش کنند.

 با توجه به اینکه اکثر مردم آفریقای جنوبی مسیحی هستند، شما به عنوان یک عالم دینی چگونه مکتب اهل بیت(ع) را در آنجا تبلیغ می کنید که با استقبال مردم مواجه شود؟

ـ به فرموده مقام معظم رهبری، نهضت ما نهضت شیعه کردن مردم نیست و هیچ گاه با این تعبیر جلو نمی رویم که ما آمده ایم شما را شیعه کنیم، بلکه به دنبال این هستیم که پیام محبت و رحمت و انسانیت شیعه را به دنیا برسانیم و این پیام هیچ گاه مربوط به شیعه نیست بلکه متعلق به همه امت اسلام است و حتی بالاتر، پیام متعلق به همه انسان‌ها از جمله مسیحیان هم هست که ما باید به آنان نیز برسانیم. توهین و اهانت و خرده گیری به مقدسات دیگران اعم از اهل سنت و مسیحیان و دیگران در برنامه ما نبوده و نیست. پیام ما همواره ایجابی است نه سلبی. وقتی ما در کمال احترام به مقدسات دیگران حرف خودمان را مطرح می‌کنیم آنان علاقه مند می شوند.

 آیا تبلیغات منفی در مورد شیعه بر کار شما تأثیرگذار است؟

ـ با توجه به اینکه بسیار علیه مکتب شیعه تبلیغ می شود این تبلیغات مسموم خود عاملی است که باعث علاقه مردم به شیعه می شود؛ چرا که مردم دنیا از خود می پرسند این مکتب شیعه چیست که این همه علیه آن تبلیغات منفی می شود؟ ما اکنون در شهر کیپ تاون حدود۲۲۰ مسجد اهل سنت داریم و تنها یک مسجد نیمه کاره شیعیان وجود دارد. متأسفانه در بیش از ۷۰ درصد این مساجد هر هفته در خطبه های نماز جمعه کنایه‌ای به شیعه زده می شود؛ و امروزه شیعه به عنوان یک چالش عقیدتی و سیاسی اجتماعی بزرگ در مقابل آنان به حساب می آید. الحمدلله ما در زمانی زندگی می‌کنیم که یک حکومت شیعی مقتدر در قالب جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و رهبری آن را یک فقیه و عالم بزرگ مذهبی و عالی در سطح بالایی برعهده دارد که بسیار تاثیرگذار است و متاسفانه اهل سنت در این باره بسیار مشکل دارند و رهبری که در جنبه‌های مختلف دینی، سیاسی، اجتماعی و تحلیلی صحبت سطح بالا داشته باشد، ندارند. به نظر من مشکل اصلی جامعه اهل سنت در حال حاضر مشکل رهبری است.

 یکی از حربه های قدیمی دشمنان اسلام همواره ایجاد اختلاف و تفرقه در میان امت اسلامی بوده است، شما به عنوان یک عالم دینی و مبلغ شیعه چقدر در فعالیت های تبلیغی خود به اصل وحدت دنیای اسلام توجه دارید؟

ـ وحدت یک مسئله جدی است گرچه اختلاف و اصطکاک در میان مذاهب اسلامی وجود دارد، اما هرگز به دشمنان اسلام اجازه نمی دهیم تا از اختلافات ما سوء استفاده کند. ما به هیچ وجه به شیعیان و مبلغین مان اجازه نمی دهیم در منبر، وب سایت، کتاب، مجله و جاهای دیگر به مقدسات اهل سنت توهین کنند.

از طرفی دیگر به صورت عملی سعی می کنیم همواره با اهل سنت ارتباط داشته باشیم. ما از علمای اهل سنت و حتی علمای سایر مکاتب و ادیان دعوت می کنیم تا به مسجد ما بیایند و به گفتگوی علمی بنشینیم که البته آنها به دلایل مختلف شانه خالی می کنند.

علاوه بر این‌ها، در قضایای سیاسی اجتماعی امت اسلام مانند مساله فلسطین و کشمیر و روهینگیا و غیره سعی می کنیم با گروهای مختلف اهل سنت به صورت عملی همکاری لازم را داشته باشیم. در مباحث علمی هم بعد از ظهور داعش مسایل مختلف علمی با حضور علمای اهل سنت در مجامع ما برگزار شد. اما در عین حال تبلیغات سوء فراوان است به خصوص در رسانه های اجتماعی فیسبوک و توییتر و واتساپ و غیره تبلیغات سوء وجود دارد که از صبح تا شب علیه شیعه تبلیغات می کند.

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار