تاریخ انتشار :

وضعیت شیعیان آلمان

نقاط قوت و ضعف شیعیان در هامبورگ

صحیفه سجادیه مدرسه‌ای بزرگ است به شرط اینکه آن را خوب بفهمیم

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) خانم «وفاء العَماری» با مرکز اسلامی امام علی (ع) هامبورگ همکاری می‌کند. او همچنین در جمعیت اسلامی که توسط همسرش اداره می‌شود فعالیت می کند. وفاء العَماری در سال ۲۰۱۳ میلادی جمعیت خیریه ای به نام یاسین تاسیس کرد که هدف اصلی‌اش کمک به مردم سوریه بود. آنها از طریق دریافت خیریه‌ها از مردم، کمک‌های غذایی و پزشکی به مردم سوریه ارسال می‌کنند. در مصاحبه‌ای که در حاشیه ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام با وی داشتیم درباره وضعیت شیعیان و مسلمانان آلمان و نقاط ضعف و قوت آنان، دیدگاه های خود را مطرح کرد.

 به نظر شما نقاط قوت و ضعف شیعیان در هامبورگ چیست؟

نقاط منفی آنها این است که بچه‌هایی که در آنجا متولد می شوند و به عبارتی نسل دوم مهاجران هستند، زبان و آداب و فرهنگ خود را از دست می دهند.

نقاط مثبت هم اینکه شیعیان خیلی به هم رسیدگی می کنند. الحمدلله مرکز اسلامی امام علی(ع)  فعالیت خوبی دارد. آکادمی اسلامی که مدتی افت کرده بود دوباره در حال رشد است. الحمدلله وضعیت علمی خیلی خوبی دارد، اساتیدی داریم که حوزوی هستند و در خود آلمان هم درس خوانده اند. خانم‌ها هم می‌توانند در آکادمی درس بخوانند و چندین خانم فعال هم داریم که آموزش قرآن می‌دهند. در کنار برنامه‌های آموزشی مجالس زنانه و روضه و سخنرانی هم هست و سخنرانان در مراسم های موالید و وفیات ائمه(ع) در مورد اخلاق و ویژگی‌های ائمه(ع) صحبت می کنند.

 لطفاً نظر خود را درباره مسائل جهان اسلام بگویید و اینکه مهمترین مسئله جهان اسلام چیست؟

به دلیل جنگ های اخیر سوریه و لیبی؛ مخصوصاً جنایت های تروریست ها که رسانه ای می شود، دید عموم مردم به اسلام ضعیف شده است. قبلاً خیلی به اسلام علاقه مند بودند. این قابل اصلاح است. ولی آنچه که به نظر من مهم‌ترین مشکل جهان اسلام است نبود اتحاد است. اگر اتحاد داشتیم که با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم. این را بدانیم که مرض فقط زمانی می‌تواند بر بدن اثر کند که بدن انسان ضعف داشته باشد.

من به عنوان یک مسلمان شیعه می گویم اگر ما به مذهب شیعه واقعا گرایش داشتیم اینقدر مشکل نداشتیم. البته انقلاب باعث اتحاد شده است. به عنوان مثال در آلمان حدود ۳۶ مسجد وابسته به مرکز اسلامی هامبورگ داریم که متحد شده‌اند.

 راه های شناساندن اهل بیت(ع) و تقویت باورهای شیعیان در کنار حفظ وحدت بین مسلمین و بین شیعیان چیست؟

اخلاق و همبستگی خیلی مهم است. هر کس باید به اندازه خود فعال باشد و عقب‌نشینی نکند. باید با اخلاق و رفتار و عملکرد خودمان؛ هم در راه شناساندن اهل بیت(ع) و هم برای ایجاد وحدت بین مسلمین اثرگذاری داشته باشیم. باید خودخواهی را کنار بگذاریم. همه مشکلات به خاطر منیّت است. من بشخصه خیلی کوشش کردم بین افغان ها، عرب ها، ایرانی ها و دیگران وحدت ایجاد کنم. منیّت منشأ همه مرض هاست و موجب دوری از هم می شود.

اگر بخواهید شیعه را معرفی کنید چه کتابی را به مخاطبتان معرفی می‌کنید؟

صحیفه سجادیه در کنار قرآن. همان طور که مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای فرمودند صحیفه سجادیه مدرسه‌ای بزرگ است به شرط اینکه آن را خوب بفهمیم.

 وضعیت خانواده در غرب چگونه است؟

سوال بسیار مهمی است. گروه زیادی از مادران شاغل هستند و بچه‌ها را رها می کنند که باعث مشکلات زیادی می‌شود. در بسیاری از خانواده‌ها، جو خانواده به گونه ای نیست که بچه خوب تربیت شود. برخی اصلا فکر نمی‌کنند که بچه به دین نیاز دارد. این بچه وقتی بزرگ می شود، مشکلات عقیدتی و فرهنگی‌اش نمایان می‌شود و آن وقت خانواده به فکر می‌افتد که خیلی دیر شده است. البته بعضی خانواده‌ها از اول اهل عبادت و مسجد و نماز هستند و همین مسأله باعث رشد بچه‌هایشان می‌شود.

می دانید، مسأله پناهندگی خیلی بر خانواده  و کودک اثر دارد. وقتی شما آواره باشید تا آرامش و خودتان را پیدا کنید و خود را با فرهنگ و زبان آنجا تطبیق دهید خیلی طول می‌کشد و خود به خود عقب می‌افتید، مخصوصا اگر خیلی توجهی به مسائل اعتقادی نداشته باشید. در میان پناهندگان مسأله طلاق هم زیاد است چون هم آرامش زندگی از بین رفته و هم این‌که شرایط فرهنگی جدیدی برای زوجین پیش آمده است. در کنار همه این‌ها ناآشنایی با زبان آلمانی هم خودش مشکل‌ساز است و موجب عقب‌ماندگی فرهنگی می‌شود. سطح زبان آلمانی بسیاری از بچه ها خوب نیست و در مدارس با مشکل مواجه می‌شوند و از نظر فرهنگی مقهور فرهنگ مدرسه و کلاس می‌شوند. ضمن اینکه من تاکید جدی دارم که بچه‌ها باید زبان عربی و زبان های مادری خودشان را هم بسیار خوب بلد باشند و فرهنگ خود را از دست ندهند.

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار