تاریخ انتشار :

امام صادق(علیه السلام) رئیس مکتب تشیع

امام ششم به واسطه برگزاری کلاس‌ها و آموزش دانشمندان، مکتب فقه اسلامی و دین پیامبر اسلام(ص) را بار دیگر احیاء کردند و اجازه ندادند که به ورطه فراموشی سپرده شود.

  به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) حجت‌الاسلام‌ عباس نظری، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین ، با بیان اینکه امام صادق(ع) ششمین امام شیعیان در سن ۳۱ سالگی به امامت رسیدند، اظهار کرد: این امام همام، در روز دوشنبه ۱۷ ربیع‌الاول سال ۸۳ ه.ق در مدینه متولد شدند و در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ ه.ق، در سن ۶۵ سالگی به دست منصور دوانیقی به شهادت رسیدند.


امام صادق (ع) با بنا نهادن کرسی‌های آموزشی، مکتبی را بنا نهادند که بعدها به نام مکتب امام صادق(ع) شهرت پیدا کرد.

وی با اشاره به کتاب جعفر امام صادق(ع) بیان کرد: افرد جدید نسل‌های دوم و سوم تازه مسلمان، که نیاز به ساختن مبانی فکری خود داشتند به واسطه تبیین معارف اسلامی در کرسی های آموزشی امام صادق (ع) نیاز معارفی خود را برطرف می‌کردند.

نظری با اشاره به اصول فقه، حدیث، کلام و فلسفه که از جمله محورهای مباحث علمی امام صادق(ع) بودند، افزود: امام ششم به واسطه برگزاری این کلاس‌ها و آموزش دانشمندان، مکتب فقه اسلامی و دین پیامبر اسلام(ص) را بار دیگر احیاء کردند و اجازه ندادند که به ورطه فراموشی سپرده شود.

در زمان امام صادق(ع)، افراد به اصطلاح دگراندیش وجود داشتند که با ایجاد فرقه‌های گوناگون همچون صوفی‌گری قصد تخریب اسلام را کرده بودند اما امام ششم شیعیان با زیرکی هرچه تمام‌تر، برگزاری کلاس‌های متعدد، آموزش و تربیت افراد مستعد، با فرق مختلف ایجاد شده مبارزه می‌کردند.

 اهل بیت(ع) با توجه به مقتضیات زمان، نوع زندگی خود را تغییر داده و زندگی خود را هم‌سطح ضعیف‌ترین قشر جامعه قرار می دادند و با توجه به سطح زندگی عامه مردم و رعایت اصل ساده زیستی زندگی می‌کردند.

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار