تاریخ انتشار :

حجت‌الاسلام‌ سید محمود نبویان

تأمین امنیت کشورهای اسلامی یکی از دستاوردهای وحدت است

معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: وحدت جامعه اسلامی مانند «اقیموا الصلوه» و «اتوا الزکوه» امر خداوند است لذا ما باید با تعامل و گفت‌وگو به این آرمان اسلامی جامه عمل بپوشانیم.

  به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  حجت‌الاسلام‌ سید محمود نبویان، معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی  به تشریح ضرورت‌های برپایی اجلاس وحدت اسلامی پرداخت و گفت: می‌توان با نگاهی به آیات قرآن به‌ضرورت امر وحدت پی برد. خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا» و این‌گونه به‌صورت اثباتی و ایجابی بر امر وحدت تأکید می‌کند و از سوی دیگر نیز به‌صورت سلبی امت اسلام را از تفرقه نهی کرده و می‌فرماید «وَلَا تَفَرَّقُوا» استفاده از واژه «جَمِیعاً» نیز نشانگر این مسئله است که وحدت مطلوب خداوند در همگرایی جمعی از انسان‌ها و به‌اصطلاح جماعت حاصل می‌شود، بنابراین این حکم مختص جوامع اسلامی است.

وی افزود: وحدت جامعه اسلامی مانند «اقیموا الصلوه» و «اتوا الزکوه» امر خداوند است، لذا ما به‌عنوان امت واحده، مخاطب خداوند کریم هستیم و باید با تعامل و گفت‌وگو با یکدیگر در سایه وحدت و پرهیز از طرح مطالب تفرقه‌انگیز به این آرمان اسلامی جامه عمل بپوشانیم.

وحدت جامعه اسلامی مانند «اقیموا الصلوه» و «اتوا الزکوه» امر خداوند است لذا ما به‌عنوان امت واحده مخاطب خداوند کریم هستیم و باید با تعامل و گفت‌وگو با یکدیگر در سایه وحدت و پرهیز از طرح مطالب تفرقه‌انگیز به این آرمان اسلامی جامه عمل بپوشانیم

نبویان در پاسخ به چرایی ضرورت امر وحدت در جوامع اسلامی تصریح کرد: در حدیثی از رسول‌الله نقل‌شده است که «الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه» (شأن و منزلت اسلام والاتر و بالاتر است و چیزی با آن برابری نمی‌کند)؛ پس خداوند متعال با این دستور می‌خواهد عزت مسلمانان را حفظ کند تا آن‌ها در مقابل کفار و مشرکان ذلیل نشوند. برای تبیین این مطلب به جامعه خودمان مراجعه می‌کنم. در حال حاضر مشکلات اقتصادی زیادی به مردم تحمیل‌شده است و از همین رو می‌توان گفت در جهان کنونی ابعاد تروریسم گسترش‌یافته به‌نحوی‌که تروریسم اقتصادی نیز یکی از مظاهر آن است.

معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ادامه اظهار کرد: همان‌طور که واقف هستید این مشکلات از سوی سران کفر به ما تحمیل‌شده است، بنابراین اگر کشورهای اسلامی نظیر عربستان، امارات، قطر، اندونزی، مالزی، ایران و …  با یکدیگر متحد شده و خطاب به سران شرک و کفر اعلام می‌کردند حالا که شما یک ملت مسلمان را تحت‌فشار قرار داده‌اید، ما نیز شمارا تحریم کرده و منابعی نفتی و گازی را در اختیارتان قرار نمی‌دهیم و از سوی دیگر نیز محصولاتی که به بازارهای اسلامی عرضه می کنید و این‌گونه برای خودتان اشتغال‌زایی کرده‌اید را خریداری نمی‌کنیم، به نظر شما آیا در این صورت کشورهای استعمارگر می‌توانستند تا این حد عرصه را برای ملت‌های مسلمان تنگ کنند؟

حجت‌الاسلام نبویان اتحاد دانشگاهیان، حقوقدانان و نخبگان جهان اسلام را از برکات وحدت دانست که در کنفرانس بین‌المللی وحدت زمینه‌های مؤثر آن مورد بحث و بررسی قرارگرفته و مقدمات رشد ابعاد گوناگون آن در جهان اسلام فراهم می‌شود.

تمرکز بر وحدت و همگرایی علاوه برمنافعی که ذکر کردیم شرایطی را ایجاد می‌کند که هیچ کشور اسلامی با مسئله تحریم، انزوا، مشکلات اقتصادی، بانکداری و … مواجه نشده و تن به کنوانسیون‌های تحمیلی ندهد

وی در خصوص برپایی کنفرانس وحدت در شرایط کنونی اقتصادی افزود: حضور مسئولان و اندیشمندان کشورهای مختلف اسلامی در ایران پیام روشنی را به دشمنان ملت ایران اعلام می‌کند؛ آن‌ها می‌خواستند ملت ایران را در انزوا قرار دهند، اما این حضور گسترده نشانگر این واقعیت است که توطئه‌های آن‌ها در مقابله با ملت ایران به برکت وحدت امت اسلامی خنثی و منجر به شکست می‌شود، بنابراین تمرکز بر وحدت و همگرایی علاوه برمنافعی که ذکر کردیم شرایطی را ایجاد می‌کند که هیچ کشور اسلامی با مسئله تحریم، انزوا، مشکلات اقتصادی، بانکداری و … مواجه نشده و تن به کنوانسیون‌های تحمیلی ندهد.

به گفته رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی نکته عجیب آن است که دشمنان ایران اسلامی با این میزان از قتل و غارت، بازهم به محکومیت کشورهای اسلامی در باب حقوق بشر می‌پردازند، لذا تأکید بر وحدت امت اسلامی باعث می‌شود که بتوانیم در مقابل ادعاهای آنان، به اعاده حقوق بپردازیم.

وی ضرورت برپایی اجلاس وحدت اسلامی را یکی از ضرورت‌های کنونی عنوان و تصریح کرد: قرار گرفتن در شرایط بد اقتصادی، ضرورت برپایی کنفرانس وحدت را دوچندان می‌کند؛ زیرا بدین ترتیب ما به نخبگان جهان اسلام اعلام می‌کنیم که علیرغم فشارهای اقتصادی میزبان شما هستیم. از طرفی نیز این پیام را به آن‌ها القا می‌کنیم که وحدت میان امت اسلامی ما را از مواجهه با چنین مخاطراتی در امان نگه‌داشته و شرایط دفع آن را در اختیار ما قرار می‌دهد. البته عدم اسراف در این کنفرانس مسئله صحیحی است و مطمئناً مدیریت آیت‌الله اراکی و بخش‌های مرتبط مانع از وقوع این اتفاق می‌شود.

حجت‌الاسلام نبویان در ادامه اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند تقریب مذاهب یعنی اینکه ما دست از عقاید خود برداشته و شیعه و سنی را یکی کنیم، درحالی‌که مراد ما این است که با احترام به تفکرات یکدیگر بر اساس مشترکاتی نظیر خدا، قبله، سنت پیامبر(ص)، کعبه و ائمه اطهار(ع) به تعامل با یکدیگر بپردازیم. همه ما در پایان نماز مکلف به ذکر اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، هستیم و عمده اختلاف فرق مختلف اسلامی مربوط به مباحث فقهی می‌شود که در همین حوزه نیز بیش از ۹۰ درصد از مطالب مشترک است. بنابراین شکاف‌های موجود نیز در راستای عدم تعامل و گفت‌وگو شکل‌گرفته و زمینه سوءاستفاده برای ایجاد تفرقه را فراهم کرده است.

وی رد اعتقادات تشیع انگلیسی و همچنین تفکرات داعشی توسط اندیشمندان مسلمان را شاهدی بر این مدعا دانست و افزود: طبق دستورات مکتب تشیع، مسلمانان مکلف هستند در مراسم عروسی یکدیگر شرکت کرده، در نمازهای جمعه اهل تسنن شرکت کنند و حتی مؤذن آن‌ها شوند. بنابراین تقریب پیروان مذاهب اسلامی در کنفرانس وحدت شرایطی را فراهم می‌کند که شبهات، سوء تفاهمات و دروغ‌های مرتبط در این خصوص مرتفع شود.

تأمین امنیت کشورهای اسلامی یکی از دستاوردهای وحدت است ما باید در مقابل کسانی که می‌خواهند منافع جهان اسلام را نابود کنند، ایستادگی کنیم تشکیل جبهه مقاومت نیز بر همین اساس است اتفاقی که منجر به خروج داعش از مرزهای عراق و سوریه شد

معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در خصوص محوریت قدس شریف در سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی تصریح کرد: همان‌طور که عرض کردم تأمین امنیت کشورهای اسلامی یکی از دستاوردهای وحدت است. ما باید در مقابل کسانی که می‌خواهند منافع جهان اسلام را نابود کنند، ایستادگی کنیم تشکیل جبهه مقاومت نیز بر همین اساس است اتفاقی که منجر به خروج داعش از مرزهای عراق و سوریه شد.

حجت‌الاسلام نبویان ادامه داد: توجه به آموزه‌های اسلام ما را موظف به این کار می‌کند. قرآن صراحتاً رابطه با مشرکین را ممنوع کرده و می‌فرماید : یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ لذا مقابله با مشرکان معاصر ـ که همان آمریکا و اسرائیل هستند ـ و عدم پذیرش حاکمیت آن‌ها بر ما واجب است. کنفرانس وحدت اسلامی شرایطی را فراهم می‌کند که نخبگان جهان اسلام به این موارد توجه کرده و از همکاری با آن‌ها خودداری کنند مشکل دولت سعودی نیز همین است که با اسرائیل که دشمن نخست مسلمانان است هم‌پیمان شده است.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار