تاریخ انتشار :

قرقیزستان

جایگاه اسلام در کشورهای سکولار

دور دوم همایش بین‌المللی «اسلام در کشورهای سکولار» با حضور مقامات مذهبی ۲۰ کشور، نهادهای مطرح بین‌المللی و بیش از ۱۰۰ اسلام‌شناس در این کشور برگزار شد.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) هدف همایش  «جایگاه اسلام در کشورهای سکولار» بررسی قرائت‌های جدید در زمینه راه‌های برقراری صلح بین مذاهب گوناگون، نقش دولت در فضای دینی و جلوگیری از گسترش دیدگاه‌های افراطی است.

در این همایش نمایندگان نهادهای دولتی، کارشناسان و متخصصان حوزه دینی از کشورهای آسیایی، آفریقایی، اروپا و آمریکا شرکت کردند و مشکلات تحصیلات مذهبی و انعکاس مسایل دینی در رسانه‌ها، اینترنت، نقش جوانان و زنان در جامعه چندفرهنگی و … را مورد بررسی قرار دادند.

تبادل تجربه و همکاری بین دولت‌ها و اندیشمندان دینی و حفظ هویت فرهنگی کشورها به عنوان راهی برای جلوگیری از افراط‌گرایی از موضوعات دیگر این همایش بوده است. همچنین در این همایش پیشنهادهایی در زمینه گفت‌وگوی بین دولتی و همکاری در حوزه دینی، تصویب قطعنامه در مورد نقش اسلام در کشورهای سکولار ارایه شد.

در این همایش مقاماتی از سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، مقامات کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات ، تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان، روسیه و نیز علی‌مجتبی روزبهانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان شرکت داشتند.

سوران بای جیئن بیک‌اف، رییس جمهور قرقیزستان در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه این همایش گفت: هر کشوری رویکرد ویژه‌ای در تنظیم رابطه بین دین و دولت دارد و هیچ نسخه واحدی برای همه کشورها در این زمینه وجود ندارد. لازم است ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی آنها در نظر گرفته شده، این موضوع با تمام اقشار جامعه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

یکی از پیشنهادهای رییس جمهور قرقیزستان در این همایش، تأسیس آکادمی اسلام‌شناسی است؛ و به زعم وی، کالج، انستیتو، دانشگاه و مدرسه حوزوی اسلامی که در این کشور فعالیت دارند باید بر اساس استانداردهای نظام آموزشی واحد فعالیت کنند.

وی تأکید کرد: دولت قرقیزستان به فعالیت‌های علمی این آکادمی نظارت خواهد کرد. اسلامی که به طور سنتی در جامعه قرقیزی مرسوم است، هرگز با عرف و قوانین سکولاریستی مغایرت نداشته و در تعامل کامل با سنت‌ها و آیین کهن پیش از اسلام این سرزمین است.

جیئن بیک‌اف در پایان افزود: قرقیزستان اکنون در زمینه دین، موضع بی‌طرفی را انتخاب کرده است. در خصوص جریانات دینی مختلف رایج در قرقیزستان باید گفت که پس از فروپاشی اتحاد شوروی گروه‌های زیادی وارد کشور شده‌اند و فعالیت برخی از آنها تاکنون مبهم به نظر می‌رسد. گروه‌هایی نیز هستند که بیان‌گر و مروج دیدگاه‌های تند افراطی هستند.

علی رشید عبدالله النعمی، رییس کمیته اجرایی ابوظبی هم در این آیین گفت: بنده برای کشور قرقیزستان توصیه‌ای دارم؛ اولاً قرقیزستان باید کشور ملی باشد و مفاهیمی نظیر بردباری و مدارا را از کلاس اول دبستان به کودکان آموزش دهد.  نیز باید برنامه مشخصی برای مقابله با افراط‌گرایی داشته باشد. باید اسلام قرقیزی ساخت و آن را ترویج داد. هیچ‌کس اجازه ندارد به قرقیزستان بیاید و اسلام خود را تحمیل کند.

الماس بیک احمدعلی‌اف، فعال اجتماعی قرقیزی هم بیان کرد: نه تنها مردم قرقیز از اسلام قرقیزی خوششان می‌آید؛ بلکه حتی عرب‌ها نیز علاقمند این نوع اسلام شده‌اند. اعراب، اسلام را دین انحصاری نکرده‌اند و آن را نخریده‌اند. هر ملت و قومی اسلام را با زبان، سنت‌ها و پوشش و آداب و رسوم می‌پذیرد و گرایش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: نباید فراموش کنیم که ملت‌های آسیای مرکزی سهم بسزایی در خزانه جهانی اسلام داشته‌اند. اکنون زمانی فرارسیده که اسلامی از نوع اسلام آسیای مرکزی انتخاب کنیم. هرچند ممکن است از نظر اعراب، اسلام ما اسلام نادرست و نیمه‌کامل باشد؛ اما به هر حال این مدل اسلام از آن خودمان است. ما به خدای یکتا و محمد پیامبر اعتقاد داریم. همین کافی است. بقیه اصول باید با ویژگی‌های ملی، تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و زبان مطابقت داشته باشد.

ادامه همایش در قالب چهار پانل علمی در هتل اوریون بیشکک (پایتخت قرقیزستان) ادامه یافت. از طرف جمهوری اسلامی ایران هم سه محقق، به ارایه مقالات خود پرداختند.

محسن ملک‌افضلی، استاد دانشگاه المصطفی با مقاله «چالش‌های محدودیت آموزش و تبلیغات دینی در جوامع سکولار و الگوی برون‌رفت از آن»، رضا شاکری، استاد دانشگاه المصطفی با مقاله «نقش اسلام و علمای اسلام در تعلیم و تربیت اسلامی و روشه‌ای مدرنیته در مبارزه با بنیادگرایی» و علی حکیم‌پور، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان با مقاله «بررسی رابطه دموکراسی با دین و سکولاریسم»، نمایندگان کشورمان در این همایش بین‌المللی بودند که آرای خود را بیان کردند.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار