تاریخ انتشار :

سبک زندگی اسلامی

روایاتی از پیامبر(صلی الله علیه واله) درباره حضرت مهدی(عجل الله تعالی)

پیامبر(ص) فرمودند:«مهدی از فرزندان من است، اسمش، اسم من است و کنیه اش کنیه من، شبیه ترین مردم به من است خَلقا و خُلقا، برای او غیبتی است و یک حیرتی که مردم امت من به گمراهی می افتند، …»

    به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )بررسی روایات و سیره کلامی پیامبر اکرم(ص) نشان می دهد که مسائل مربوط به مهدویت و امام عصر(عج) از قبیل غیبت، انتظار، ظهور و شرایط آن و … ازجمله مباحث مهم بوده که حضرت(ص) در تبیین آنها اهتمام داشته اند.

خداوند خطاب به حضرت محمد صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم می‌فرماید: «و إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» (سوره قلم/۴)؛ یعنی تو، به اخلاق عظیم و نیکو آراسته‌ای.

پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم نیز فرموده‌اند: «الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقا (بحارالانوار، ج۳۶، ص۳۰۹)؛ «مهدی از فرزندان من است، اسم او اسم من و کنیه او کنیه من است و او از لحاظ جسمی و روحی و اخلاقی، شبیه ترین مردم به من است.»

روایات برجای مانده از پیامبر(ص) درباره حضرت مهدی(عج) را به سه بخش می توان تقسیم کرد:

روایاتی که حضرت(ص) به طور کلی فرموده اند از فرزندان من شخصی در آخر الزمان قیام خواهد کرد مثل: پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:«زمانه تمام نگردد تا اینکه مردی از اهل بیت من مالک زمین گردد. نام او نام من است، زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد همچنانکه از ظلم و جور پر شده بود»(منتخب الأثر فی الامام الثانی عشر، ح۲، ص۱۲۶).

یا آنکه فرمودند: «مردی از اهل بیت من خروج خواهد کرد، او به سنت من عمل خواهد کرد، خداوند برکت آسمان ها را بر او نازل خواهد کرد، زمین را پر از عدل خواهد کرد…»(همان، ص۱۳۲)

دسته دوم روایاتی هستند که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نام مبارک امام زمان (ع) را برده و از غیبت و ظهور او خبر داده است. در رابطه با دسته اول و دوم در کتاب «منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر» ۴۰۷ روایت آمده است.

ازجمله روایات پیامبر(ص) در بخش دوم آن است که فرمودند: «مهدی از فرزندان من است، اسمش، اسم من است و کنیه اش کنیه من، شبیه ترین مردم به من است خَلقا و خُلقا، برای او غیبتی است و یک حیرتی که مردم امت من به گمراهی می افتند، سپس مانند خورشید فروزان می آید، و زمین را پر از عدل و داد می کند، همچنانکه از ظلم و جور پر شده بود»(همان، ص۱۳۳)

دسته سوم روایاتی هستند که در آنها پیامبر(ع) به خصوصیات ظاهری و جسمی امام زمان(عج) اشاره کرده و می فرمایند: «مهدی مردی از فرزندان من است، صورتش مانند ستاره درخشان می درخشد رنگش عربی (گندم گون) و جسم او مانند فرزندان ابراهیم، و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، تمام خلایق اهل زمین و آسمان حتی پرندگان از خلافت او راضی شوند».(همان، ص۱۳۷)

یکی از ویژگی های مهدویت در کلام پیامبر(ص) آن است که ایشان از قطعیت وجود حضرت حجت(عج) خبر می دهند؛ باید توجه داشت اصل وجود مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در صدر اسلام موضوع مسلمی بوده، به طوری که مسلمانان در اصل وجود آن حضرت(عج) شک و تردیدی نداشتند. پیغمبر اکرم صلوات‌الله‌علیه اصل وجود مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و اجمالی از صفاتش و تشکیل دادن حکومت توحید و دادگستری و ریشه کن نمودن ظلم و ستم و غلبه دین اسلام و بعضی از اصلاحاتی را که به دست آن جناب انجام می‌گیرد، برای عموم مسلمین بیان کرده و آنان را به این گونه نویدهای مسرت بخش، دلگرم می‌نمود. (دادگستر جهان، ص ۹۲)

همچنین، اخبار و روایات فراوانی از پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه و هر یک از امامان علیهم السلام درباره تولد، غیبت، ظهور و قیام جهانی و سایر ویژگی‌های حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نقل شده است.

در واقع سال‌ها پیش از تولد آن حضرت(ص)، خصوصیات و ویژگی‌های ایشان از قبیل این که او از خاندان پیامبر صلوات‌الله‌علیه از فرزندان فاطمه سلام‌الله‌علیها و از نسل امام حسین علیه‌السلام است و با قیام جهانی خونین، زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد پیشگویی شده است. تعداد این روایات به حدی فراوان است که درباره کمتر موضوعی از موضوعات اسلامی، این اندازه حدیث وارد شده است.(سیره پیشوایان، ص ۶۹۳). به گونه‌ای که این مسأله از ضروریات مذهب شیعه اثنی عشری است.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار