تاریخ انتشار :

سبک زندگی اسلامی

قرآن در معرفی پیامبر :و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم

اگر توصیه قرآن درباره اسوه حسنه بودن پیامبر(ص) را در سبک زندگی به کار ببریم و این مهم توجه داشته باشیم قطعا با زمینه سازی برای درک حیات طیبه بسیاری از مشکلاتی که امروز با آنها دست و پنجه نرم می کنیم، از سبک زندگی های ما رخت بر می بندد.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  قرآن در معرفی پیامبر(ص) در آیه ۱۰۷ سوره مبارکه انبیاء می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَهً لِلْعالَمینَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم» و چون برکات وجود مقدس پیامبر خاتم(ص) فرازمانی و فرامکانی است و در زمان و مکان محدود نمی شود بی تردید نه فقط گذشته بلکه امروز و فردا نیز از وجه رحمت بودن ایشان بهره مند شده و می شوند.

 پیامبر(ص) به عنوان فرستاده پروردگار نسبت به همه عالم و جهانیان مهربان هستند و امام سجاد(ع) نیز از حضرت رسول(ص) به «امام الرحمه» تعبیر می کنند، یعنی امامی از جنس رحمت که برخوردش با همگان حتی با دشمنان کینه توز نیز با مهربانی همراه است.

استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به نوع برخورد پیامبر(ص) در شرایط مختلف به ویژه در مواجهه با مخالفان، گفت: گاهی برای رعایت مصالح دین و مملکت و به تعبیری مصالح نظام نیاز بود تا پیامبر(ص) برخوردی قاطعانه و باصلابت داشته باشند. در جنگ اُحد حضرت رسول(ص) هفتاد زخم برداشتند و تعداد قابل توجهی از اصحاب شهید شدند، دندان پیامبر(ص) شکست ولی باز هم مردم را دعا کردند و فرمودند: خدایا آنان را بیامرز چراکه نادان هستند.

وی با بیان اینکه حضرت رسول(ص) هرگز شروع کننده جنگ نبودند، ابراز کرد: برخی به قدرت خود مغرور و سرکش بودند، در جنگ بدر پیامبر(ص) بسیار نصحیت و موعظه کردند ولی کفار نپذیرفتند و کار به جنگ کشید. بنابر این، برخورد اولیه پیامبر(ص) با افراد بر اساس مهربانی و محبت بود اما با افراد قانون شکن با صلابت برخورد می کردند.

سجادی زاده در توصیف نوع مواجهه پیامبر(ص) با مردم، تاکید کرد: ایشان مانند طبیبی بودند که در برخورد با بیمار، مهر و عطوفت داشتند و راه های مختلف را برای درمان در پیش می گرفتند و اگر هیچ یک به نتیجه نمی رسید دست به جراحی می زدند؛ چنان که در مقابل کفار و مشرکان شکیبا بودند و وقتی به نتیجه نرسیدند به برخورد سخت دست زدند.

 شیوه برخورد پیامبر اسلام(ص) برای همه دوران ها کاربرد دارد و آخرین نسخه نجات بشریت است. اگر امروز مشکلات جامعه ما تعدد دارد به این دلیل است که در عین اینکه از اسلام سخن می گوییم اما به سنت و سیره پیامبر(ص) آشنا نیستیم و نمی دانیم که در هر جا چه طور برخورد کنیم.

 به تصریح قرآنی «لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَهٌ حَسَنَهٌ»،  الگو بودن یعنی همه وجوه گفتار، کردار و رفتار فرد به عنوان مبنای زندگی دیگران در زندگی فردی و اجتماعی شناخته شود. پیامبر اکرم (ص) برای ساخت جامعه ای متعالی مبعوث شدند و فرمودند: «من برانگیخته شدم تا اخلاق را کامل کنم».

 آموزه های نبوی(ص) در مورد جزئی ترین مسائل زندگی همچون خوردن، آشامیدن، لباس پوشیدن، انتخاب رنگ پوشش، حمام رفتن و کوتاه کردن مو دارای دستورالعمل است؛ لذا اجرای آن به ارتقای فردی و اجتماعی ما کمک می کند.

 سیره پیامبر اکرم(ص) به گونه ای است که حتی در کوچکترین مسایل رفتاری در خانه می توانند برای ما الگو باشند. برای مثال ایشان وقتی وارد خانه می شدند اول به حضرت زهرا (س) سلام می کردند و همواره تاکید داشتند که دخترها را مقدم بدانیم و اگر به سفری رفتید، سوغات تهیه کنید و ابتدا سوغات دخترها را بدهید. امروزه روانشناسان اذعان دارند که دختری که از محبت پدر سیراب است کمتر در معرض آلودگی های اجتماعی قرار می گیرد. پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: «به پسران خود شنا، تیراندازی و اسب سواری یاد دهید». در توصیه به حضرت امیر و حضرت زهرا (س) فرمودند: «علی! تو کارهای بیرون را انجام بده و زهرا کارهای داخل خانه را انجام می دهد». کاربردی کردن این سبک می تواند گرمابخش محیط خانه باشد.

بنابر آنچه بیان شد اگر توصیه قرآن درباره اسوه حسنه بودن پیامبر(ص) را در سبک زندگی به کار ببریم و این مهم توجه داشته باشیم قطعا با زمینه سازی برای درک حیات طیبه بسیاری از مشکلاتی که امروز با آنها دست و پنجه نرم می کنیم، از سبک زندگی های ما رخت بر می بندد.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار