تاریخ انتشار :

اسلام هراسی در چین

بر «مسلمانان اویغور» چه می گذرد؟

در سالهای اخیر مقامات چینی برای شکستن فضای انحصاری زندگی مسلمانان اویغور ‏در این منطقه قوم بزرگ چینی «هان» که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می دهد را وارد این منطقه کرده اند.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) در تلویزیون دولتی چین، «مرکز آموزش فنی-حرفه ای» در غرب این کشور شبیه یک مدرسه مدرن نمایش داده میشود که دانش آموزان خوشحال در آن مشغول مطالعه هستند،مهارت های شغلی خود را کسب می کنند و سرگرمی هایی مانند ورزش و رقص های مردمی را دنبال می کنند.

اما در اوایل سال جاری،یکی از نهادهای دولتی محلی که مسئول این موسسه ها در «هوتان» ایالت «سین کیانگ» است وسایلی را خریداری کرد که هیچ ارتباطی با آموزش و تحصیل در این مرکز نداشت.۲۷۶۸ باتوم پلیس،۵۵۰ میله الکتریکی،۱۳۶۷ جفت دستبند و ۲۷۹۲ قوطی اسپری فلفل.

این لیست خرید در میان بیش از یک هزار درخواست تهیه شده توسط دولت های محلی در منطقه سین کیانگ از اوایل سال ۲۰۱۷ مربوط به مدیریت سیستم در حال گسترش «مراکز آموزشی و آموزش حرفه ای» بود.

این در حالی است که این موسسه ها تحت نظارت بین المللی قرار گرفته و فعالان حقوق بشری آنها را به عنوان اردوگاه های بازآموزی سیاسی توصیف می کنندکه یک میلیون نفر از اویغورها و دیگر اقلیت های مسلمان در آنها نگهداری می شوند.

پکن قبلا نگهداری مسلمانان در این موسسه ها را انکار کرده بود اما خشم جهانی از جمله تذکرهای سازمان ملل موجب به وجود آوردن کمپینی علیه ظلمی شد که در این اردوگاه ها انجام می شود.

تبلیغات دولتی بر این تاکید داشت که هدف از ایجاد این مراکز ،مقابله با گسترش جدایی طلبی،خشونت و افراط گرایی مذهبی از طریق تحصیل رایگان و آموزش های شغلی است اما بررسی های  خبرگزاری فرانسه بر روی بیش از ۱۵۰۰ سند دولتی موجود  نشان می دهد که این مراکز بیشتر شبیه زندان هستند تا مدرسه.

با توجه به اسناد و مدارک موجود، هزاران نگهبان مجهز به گاز اشک آور  و اسلحه، کنترل دقیق روی دانش آموزانی دارند که در موسسه های احاطه شده با سیم های خاردار و دوربین های مادون قرمز،تحصیل می کنند.

در یکی از این اسناد آمده است که این مراکز باید مانند مدارس باشند اما مانند یک ارتش مدیریت شوند و مانند زندان از آنها محافظت شود.

در سند دیگری آمده است: برای اینکه از مسلمانان،شهروندان بهتر چینی ساخته شود،این مراکز باید ابتدا ریشه ها،ارتباط ها و اصالت آنها را بخشکانند و بشکنند.

بر اساس گزارش هایی که خبرگزاری فرانسه آنها را جمع آوری کرده است، حداقل ۱۸۱ مرکز از این دست در ایالت «سین کیانگ» وجود دارند.

این مراکز برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی بر پا شدند، سالی که مقامات چینی کمپین «حمله سخت» علیه تروریسم را پس از یک خشونت مرگبار در سین گیانگ آغاز کردند.

دولت پکن سال‌هاست که به عناوین مختلف به نقض حقوق بشر محکوم می‌شود اما این محکومیت در پس قدرت اقتصادی و نظامی این دولت پنهان شده است.

رفتار ظالمانه حکومت کمونیستی چین با مسلمانان اویغور سال هاست که مورد بی توجهی جوامع بین المللی قرار گرفته است.مسلمانان اویغور در ایالت «سین کیانگ» چین هرگز نمی توانند شعائر اسلامی را آزادانه به جای بیاورند.

در جولای سال ۲۰۰۹ میلادی ،« ارومچی» ، مرکز ایالت «سین کیانگ» شاهد خشونت های مرگبار علیه مسلمانان اویغور به دست نیروهای امنیتی چین به دلیل اعتراض این اقلیت نسبت به محدودیت های خود در سین کیانگ بود.

در روزهای بعد گروهی از افراد از گروه « هان » که دشمنی آنها با مسلمانان اویغور به دلایل نژادی در چند سال گذشته کاملا آشکار شده است برای انتقام گیری از اویغورها به خیابان ها ریختند و خونبارترین صحنه ها در چند دهه گذشته چین را به وجود آوردند.

بر اساس آمار دولتی این درگیری منجر به کشته شدن ۲۰۰ نفر و مجرح شدن یک هزار و ۷۰۰ تن از اقلیت مسلمان ترک زبان اویغور شد.

در سال ۲۰۰۹ میلادی و در پی مرگ دو کارگر از اقلیت اویغور به دست افراد گروه هان، بین کارگران منطقه اویغور گروه «هان» درگیری رخ داد که به درگیری قومی و دخالت دولت به نفع اکثریت یعنی گروه هان انجامید و از آن پس سرکوب مسلمانان اویغور به دست نیروهای چینی و محدودیت تنها ادامه یافت.

مسلمانان » اویغور» ساکن در ایالت سین کیانگ با جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون نفر، در اثر سیاست های ضد اسلامی حکومت مرکزی چین ‏زندگی سختی را می گذرانند.‏

سین کیانگ از سالها پیش و در پی تصرف ترکستان شرقی به نقشه چین اضافه شد و در ‏دهه های اخیر با سیاست های دولت مرکزی همواره مردم بومی آن زیر فشارهای ‏گوناگون بوده و از کمترین امکانات موجود در بخش های دیگر چین محروم هستند.

در سالهای اخیر مقامات چینی برای شکستن فضای انحصاری زندگی مسلمانان اویغور ‏در این منطقه قوم بزرگ چینی «هان» که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می دهد را وارد این منطقه کرده اند.

حدود سه سال پیش درگیری شدیدی میان گروه «هان» و مسلمانان اویغور به وجود امد که طی آن تعداد زیادی از اویغورها جان خود را از دست دادند.

در جریان اعتراضات اقلیت مسلمان در سال ۲۰۰۹ و برخورد شدید نیروهای پلیس چین ۱۸۴ نفر کشته شدند که این اقدام بیرحمانه مورد انتقاد و نکوهش کشورهای مختلف جهان قرا گرفت.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار