تاریخ انتشار :

اربعین

آشنایی با کربلا در تایلند پانصد سال پیش شروع شد

زائر تایلندی می‌گوید: ما هر سال که بر می‌گردیم تایلند یک صندوق کوچولو می‌دهیم به هر خانه شیعه. آن‌ها هر روز پول می‌ریزند تا یک سال پول جمع می‌کنند. آن پول را می‌آوریم برای خدمت به زوار امام حسین(ع).

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) در یک نگاه تمدنی به واقعه عاشورا باید گفت جریان عاشورا متوقف در یک زمان و مکان خاص نیست بلکه حقیقتی جاری در طول تاریخ بشریت است؛ چرا که آموزه‌ها و اثرات معنوی آن در تمام زمان‌ها و مکان‌ها کاربرد خود را نشان داده  تا حدی که حتی اندیشمندان و رهبران غیر مسلمان را تحت تأثیر قرار داده  است. گاندی رهبر برجسته‌ی هندی که کشور خود را در راه آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا رهبری کرد، می‌گوید: «من‌ زندگی‌ امام‌ حسین‌ (ع) را به‌‌دقت‌ خوانده‌ام‌ و توجه‌ به‌ صفحات‌ کربلا کرده‌ام و بر من‌ روشن‌ شده‌ است‌ که‌ اگر هندوستان‌ بخواهد یک‌ کشور پیروز شود، بایستی‌ از قیام ‌حسین‌ (ع) الگو گیرد.» (عسکری اسلامپور، ۱۳۸۷: ۴۴)

یکی از این زائران حمدان فتانی ۲۷ ساله از کشور تایلند است.

وی می‌گوید: شهر من آیوتایا در تایلند است. هشتاد درصد مسلمانند. آشنایی با کربلا در تایلند پانصد سال پیش شروع شد. کسی که این مسأله را تبلیغ کرد، آقای شیخ احمد قمی بود. ایشان به عنوان تاجر رفت آنجا و خیلی مورد پسند و محبت پادشاه بود. ایشان اولین مفتی مسلمان در تایلند بود.

تایلند تقریباً پانزده هزار شیعه دارد. ما در آنجا هم مجلس برای عزاداری و امام حسین(ع) داریم. قدیمی‌ها فقط عزاداری می‌کردند، اما حالا برنامه‌های دیگر هم داریم. مثلاً جوانان را جمع کردیم، گروهی درست کردیم که روزهای عاشورا و اربعین توی خیابان می‌ایستند و آب پخش می‌کنند بین مردم. بعد روی آب می‌نویسند: ?who is Hussein  (حسین کیست؟)

خیلی از مردمی که تایلند رفته‌اند، از دیدن ما و موکب‌مان تعجب می‌کنند و می‌گویند توی آن فضا شماها چطور این قدر مؤمن مانده‌اید؟ می‌گویم این بستگی دارد به تربیت خانواده. درست است که تایلند فضاهای آزادی دارد برای همه، ولی به خاطر تربیت پدران و مادرانمان، از آنجاها دوری می‌کنیم. هم به خاطر تأثیر بسیار زیاد پدر و مادر روی ماست و هم می‌توانیم بگوییم که آن چیزها مورد علاقه ما نیست، برای ما جذاب نیست.

من برای خواندن درس دین و آشنایی بیشتر با شیعه آمدم قم. از همان جا بود که پایمان به زیارت اربعین باز شد. ۵ سال قبل بنده با چند تا از دوستانم، تایلندی‌هایی که اینجا درس می‌خوانند توی نجف، با هم جمع شدیم و از جاده کوفه از کنار شط فرات راه افتادیم برای کربلا. آنجا داشتیم فکر می‌کردیم بابا این امام حسین نه برای عراقی‌هاست نه برای ایرانی‌ها؛ برای همه شیعه‌هاست. پس برای ما هم هست. پس چرا اینجا نباشیم؟ اینطوری شد که به فکر زدن موکب افتادیم … سال اول موکب خیلی کوچک بود، خیلی کوچک. فقط آب و چایی می‌دادیم به مردم ولی الان سال پنجم است که شما می‌بینید خیلی بزرگ است.

ما هر سال که بر می‌گردیم تایلند یک صندوق کوچولو می‌دهیم به هر خانه شیعه. آن‌ها هر روز پول می‌ریزند تا یک سال پول جمع می‌کنند. آن پول را می‌آوریم برای خدمت به زوار امام حسین(ع) مردم که می‌آیند به خصوص مردم ایران، می‌پرسند: آقا چه عجیب! تایلند کجاست؟ این موکب کجاست؟

بعضی‌ها اصلاً نمی‌دانند تایلند شیعه هم دارد … بعضی‌ ایرانیان وقتی تایلند می‌روند، سمت جاهایی می‌روند که خیلی خوب نیست و خوشنام نیست. یک نفر آمد اینجا از ما سؤال کرد از پاتایا. ما هم گفتیم بابا اینجا موکب پاتایا نیست. فکر نکنید تایلند فقط چیزهای بد دارد، چیزهای خوب هم دارد. بروید منطقه مسلمان ما. شیعه هم آنجا هست. مسجد و حسینیه مال شیعه هم وجود دارد.

اعلام می‌کنم امروز امام حسین ما را جمع کرده در اینجا. ما از تایلند آمدیم، دیگری از اندونزی، امام زمان ما را اینجا جمع کرده تا ما آشنا بشیم. آینده ان‌شاءالله امام زمان همه بشر را جمع خواهد کرد. این اتفاق حتماً ارتباط دارد با ظهور امام زمان(عج). اینجا باعث می‌شود مردم بیشتر به یاد امامشان باشند. باعث می‌شود مردم دنیا حساس بشوند که شیعه کیه؟ امام کیه؟ باعث می‌شود دشمنان شیعه هول و ترس پیدا کنند.

منبع:برگرفته از کتاب پادشاهان پیاده (خرده روایت‌هایی از زیارت اربعین) اثر بهزاد دانشگر و محمدعلی جعفری- تسنیم

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار