تاریخ انتشار :

روی ضعف‌های ما دشمن غنیمت می برد

حجت الاسلام میلانی مبلغ فعال در ایتالیا؛

میزان اثرگذاری اسلام را می‌شود از راه عکس و ضد آن سنجید، در واقع میزان اسلام‌هراسی که وجود دارد میزان اثرگذاری اسلام را نشان می‌دهد. دین اسلام اثر خودش را به عنوان راه نجات مردم می‌گذارد. اسلام می‌تواند مردم را ازفساد، از فقر، ازبیچارگی و بدبختی وحتی ما را اگر عمل کنیم، نجات دهد.

حجت الاسلام میلانی از ایتالیا

حجت الاسلام میلانی از ایتالیا

به گزارش رهیافتگان: پدرش تاجربود که ازسال ۱۳۵۱ با خانواده برای تجارت راهی ایتالیا شدند. اما زندگی در اروپا برای او که مهندسی الکترونیک می‌خواند چندان جذابیت نداشت به شکلی که کم کم ازتمام انگیزه های مادی غرب تخیله شد تصمیم گرفت به ایران بازگردد وبه کسوت روحانیت درآید تا با شناختی که بعد از سالهای زیاد ازایتالیا وفرهنگ آن پیدا کرده برای تبلیغ دین و علوم اسلامی فعالیت کند تصمیم سختی بود برای جوان بیست وچند ساله که به همه امکانات رفاهی و جذابیت‌های مادی پشت پا بزند، اما می گوید لطف خدا بود که درآن جامعه حل نشدم به همین خاطر سال ۷۳ به ایران آمد ودرقم ساکن شد تا رسالتی را که به عهده دارد دنبال کند. حجت الاسلام مصطفی میلانی امین اکنون درقم به غیر فعالیتهای دینی وجلسات پرسش وپاسخ به مباحث مهدوی، درامور ترجمه کتب دینی به ایتالیایی هم مشغول است ازجمله ترجمه قرآن و تفسیر آن به ایتالیایی که در توزیع آن به ایتالیا با مشکلات زیادی روبرو شد.
با توجه به اینکه سالهای زیادی در ایتالیا بودید در حال حاضر وضعیت اسلام و تشیع را دراین کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟
امروز دشمنان سرسختانه وبا تمام قوا با اسلام و به خصوص تشیع درستیزهستند چنان که اسلام را به مدد رسانه های تحت سلطه صهیونیسم در ذهن مردم دین خشن، زن ستیز، آزادی ستیز و… نشان می‌دهند. درایتالیا مردم عقاید متعددی دارند افرادی هستند که تحقیق ومطالعه نمی‌کنند و بیشترتحت تأثیر اخبار و برنامه‌های رسانه‌ها هستند یکسری افراد فرهیخته هم هستند که اتفاقا این تبلیغات منفی و سوء ضداسلام و شیعه اثرمعکوس روی آن‌ها دارد ازجمله این افرادی هستند که با مطالعه و تحقیق مسلمان شیعه می‌شوند هم‌چون شهید ادواردو آنیلی که فردی باآن موقعیت بالای اجتماعی، اقتصادی و علمی در دل ایتالیا که مسلمان شیعه شد.
با وجود این هجمه ضد اسلام که رسانه‌ها به‌راه‌انداخته‌اند میزان اثرگذاری اسلام درایتالیا به چه صورت است ؟
میزان اثرگذاری اسلام را می‌شود از راه عکس و ضد آن سنجید، در واقع میزان اسلام‌هراسی که وجود دارد میزان اثرگذاری اسلام را نشان می‌دهد. دین اسلام اثر خودش را به عنوان راه نجات مردم می‌گذارد. اسلام می‌تواند مردم را ازفساد، از فقر، ازبیچارگی و بدبختی وحتی ما را اگر عمل کنیم، نجات دهد.
باتوجه به این‌که ایتالیا مقر کاتولیک‌هاست برخورد کلیسای کاتولیک با مبلغین اسلامی چگونه است؟
اسلام برای مردم ایتالیا نقش منجی دارد، مردم می‌گویند ما امروزحقوق کافی نداریم، فقر و فحشا زیاد است چه کسی این را ایجاد کرده؟ و چون می‌بینند ما یک ضدیت اساسی و بنیادی با استکبار داریم جذب اسلام می‌شوند. ولی خوب کارشکنی هایی می شود به نظربنده درمیان مسیحیان قوی‌ترین کار را کاتولیک‌ها دارند یعنی کلیسای رُم. این‌ها حتی دستگاه حکومتی مستقل دارند به صورتی‌که مثلاً ما یک سفیر در واتیکان داریم و آن‌ها نیز درتهران سفیر جدا دارند لذا قوی‌تر از دولت ایتالیا کارمی‌کنند از لحاظ تبلیغی، سیاسی، موضع‌گیری و سیاستی که دارند خیلی زیرک‌اند و حساب شده کار وتبلیغ می‌کنند و امروز می‌بینید که هرچند دست خالی‌تر از ما هستند ولی تعداد مسیحیان در جهان خیلی بیشتر است.
با وجود چنین قدرت و نفوذی برای مسیحیان در ایتالیا با تبلیغ شیعه و اسلام ممانعتی می‌شود یا نه؟
ممانعت که می‌شود حتماً. حتی مسجدی که بزرگترین مسجد رُم هست که اجازه ندارند مناره‌هایش بلندترازکلیساهای شهر باشد. اگرهم بخواهد ترویج نمادهای شیعه واسلامی شود ازآن جلوگیری می‌کنند. این ممنوعیت‌ها هم از طرف دولت ایتالیا و هم ازطرف واتیکان انجام می‌شود همه آن‌ها تحت سرپرستی صهیونیسم بین‌الملل قرار دارند و یک عقل شیطانی این‌ها را مدیریت می‌کند.
کمی دراین باره کارهای ترجمه های خودتان به ایتالیایی برایمان بگویید آیا با مانع ومشکلی روبرو نشدید؟
کتاب‌ها و مقالات علامه طباطبایی و دیگر متفکرین اسلامی همچنین بخشی از قرآن و نهج البلاغه را هم ترجمه کرده‌ام، دوستان دیگری هم کارکرده‌اند ولی کم کارشده وبیشترباید کارشود. باتوجه به شناختی که از ایتالیا داشتم به ترجمه قرآن پرداختم که تاکنون چهارده جزء آن را ترجمه کرده ام ولی به دلیل کسالت ویک سری کارهای جانبی، ترجمه دچار وقفه شد. درترجمه تفسیرنورالقرآن با مشکلاتی مواجه شدم به این صورت که بعد از آمدن به قم ترجمه را شروع کردم کارچاپ آن را در اصفهان حاج آقا فقیه اصفهانی به عهده گرفتند. آدرس تمام کتابخانه های ایتالیا را در شهرها و روستاها ازطریق اینترنت پیدا کردم و فرستادم متاسفانه پلیس ایتالیا جلوی کار را گرفت اول گفتند متن عربی کتاب دستوراتی برای القاعده دارد که بعداز تحقیق دیدند مشکلی نیست، بعد گفتند به صورت رمزی دستوراتی برای القاعده درترجمه ها وجود دارد که آن هم با تحقیق منتفی شد بعد ازآن گفتند گرد مشکوکی روی کتابهاست (سال ۲۰۰۱ توهم حملات بیولوژیکی و انتشارویروس سیاه زخم رامطرح کرده بودند) که با آزمایش فهمیدند گرد برش کاغذها در چاپخانه است و مشکلی ندارد آخرسرهم به کتابخانه ها توصیه کردند که ازاین کتابها استفاده نکنند ولی موفق نشدند چون این کتاب مشکلی نداشت مانند سایر کتب در کتاخانه ها آموزشی دینی بود البته خیلی تلاش کردیم تا کار را دوام بدهیم ولی نشد و مجبور شدیم تا کتابهای دیگر را نفرستیم و به صورت تصاوفی یا تک تک ارسال کنیم تا حساسیت ایجاد نشود اصلا فکر نمی کردیم در کشوری که مدعی آزادی است این گونه موانع باشد.
ترجمه های دیگری هم از قرآن به ایتالیایی داریم؟
بله یکی مربوط به آقای بوزانی مسیحی که بعدها بهایی شد او از مستشرقین معروف ایتالیایی بود و دیگری از پیکاردو که سنی مذهب بود متاسفانه پاورقی هایی که آورده بود مغرضانه و علیه شیعیان بود به نوعی این دو ترجمه از قرآن به دور ازمفاهیم اسلام و تشیع هستند لذا باید خودمان تلاشی جدی داشته باشیم انشالله به دنبال بانی هستیم تا دربخش مالی کار ترجمه کمک کند.
چرا درایتالیا بهاییت در زمینه نشر قرآن فعالیت دارد؟
آنها قرآن را به عنوان یکی از کتاب های آسمانی قبول دارند از آنجایی یک دین بی تکلف و بی زحمتی است مثل بودایی و هندو و دستورات اسلامی ندارد برای برخی جالب و فانتزی است و قدرت تبلیغ بالایی دارند ازطرفی استعمارگران وهابیت را ترویج می‌کنند دینی خشن و متحجرانه، لذا با سیاستی طراحی شده افرادی که از این اسلام خسته می‌شوند با طیب خاطربه دامن اسلام آزاد و رهایی بهاییان می‌روند دراین میان یکی ازکارهای‌شان چاپ ونشر قرآن‌های تحریف شده است البته دولت ایتالیا هم از پشت پرده و به‌طورغیرمستقیم ازبهاییان حمایت می‌کند زیرا مقابل با اسلام شیعی هستند.
مسیحیان چه برخوردی با مسلمانان دارند؟
آنهایی که آگاهی دارند به اسلام روی می آورند ولی عوام الناس که بیشترمتاثر ازفضای منفی تبلیغاتی رسانه ها هستند مثلا می‌گویند مسلمانان تروریست هستند بمب اتم می‌سازند یا برج‌های دوقلو را خراب کردند وبا دیدن مسلمانان خشن وهابی ازاسلام می‌ترسند ازطرفی این کشور تحت سیطره صهیونیست هاست که موج عظیمی از اسلام هراسی را به وسیله رسانه‌های تحت سلطه به راه انداخته است به همین خاطر نحوه برخوردها و رفتارهای مسلمانان شیعه باید درغرب به‌صورتی باشد تا غیرمستقیم ذهنیت ها را تغییر دهند و برخوردها خیلی مهم است زیرا هرایرانی درخارج ازکشور سفیراسلام است وباید نسبت به همه رفتارها ی خود مراقبت زیادی داشته باشد.
فعالیت های فرهنگی ما در ایتالیا به چه صورت بوده است؟
هرچند پایگاههای فرهنگی مثل خانه های فرهنگی داریم اما در کل از لحاظ فعالیت فرهنگی ضعیف هستیم البته مجمع جهانی مقداری کمک کرده است. من احساس می کنم فضای موجود درایتالیا را برای کارجدی نمی گیریم الان وهابیت بخواهد کسی را جذب کند از مدتها قبل درباره او تحقیق می کنند که چه مشکلی دارد تا نیازهایش را رفع کنند وبا یک شستشوی مغزی او را به اسلام وهابی سوق می دهند درحالی که مااین گونه نیستیم . در قم طلبه ای خارجی را می شناسم که با وجود هوش و تدین بالا ولی در مسایل ساده معیشتی مشکل دارد که اگر ما کاری برایش نکنیم قطعا وهابیان وارد می شوند این درد بزرگی است هرچه می گوییم کسی اهمیت نمی دهد روی ضعفهای ما دشمن غنیمت می برد درروز قیامت دراین باره ازما سوال می شود.ایتالیا در شرایطی است که با چند مبلغ خوب می توان کل کشور را پوشش داد زیرا مردم ازکلیسا گریزان شده اند.اما هنوز یک مبلغ روحانی مستقر و دایم درایتالیا مثل انگلیس و آلمان نداریم ما فضای ایتالیا را دست کم گرفته ایم می گویند دراین کشورمگر چند نفرهستند که بخواهیم کار کنیم درحالی که کشور ایتالیا کمیت ندارد ولی کیفیت دارد مرکزمسیحیان دنیا وکشور شاخص فرهنگ و تمدن غرب و اروپاست موقعیت استراتژیک دارد به نظر من کم کاری های مانقش بیشتری در ناکامی ها داشته است. اعتقاد به کار در ایتالیا نیست بااین که دستگاه امنیتی این کشور مثل انگلیس چندان قدرت نظارتی ندارد واین انتقاد را بارها داشته ام.
بعد از شهادت ادواردو آنیلی چه فضایی دراین کشور ایجاد شد؟
این قضیه به خاطراهمیت بالایی که داشت با سانسورشدید مواجه گردید هم سانسورخبری وهم سانسورمعنوی و تخریبی. براین مبنا که او خیال باف و مریض بود اگرهم مسلمان شده از روی نفهمی بوده است ومتاسفانه هنوز هم این فضا حاکم است حتی برخی ازایرانیان آنجا هم می گویند مسلمان نشده بوده درحالی که اوفردی فرهیخته با تحصیلات بالای دانشگاهی بود ومردم دوستش داشتند چون اخلاق وبرخورد خوبی با دیگران داشت.اینها همه به دلیل تسلط رسانه های صهیونیستی و ضد اسلامی درایتالیااست که با قوت کار می کنند ولی ما هنوز دچار کم کاری هستیم.
درپایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟
برای مقابله با دشمن نباید دست روی دست بگذاریم و دشمن را جدی نگیریم به نظرمن مهم‌ترین کاری که باید برای تبلیغ اسلام درکشور ایتالیا بشود، حضور یک عالم دینی درآن کشوراست؛ هرچند مانع می‌شوند و نمی‌گذارند برای‌شان قابل تحمل نیست، اما باید کار کرد و به نظرم بهترین الگوبرای تبلیغ در غرب از سوی ما به عنوان شیعیان مسلمان اخلاق است. اخلاقی که در آن استکبارستیزی و حمایت از مردم دنیاست ومهمترین عامل برای دفع فعالیتهای وهابیون متحجر و بهاییان است که با پشتوانه استعمارگران به شدت فعالیت دارند.

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار