تاریخ انتشار :

نيكي هارمان

تازه مسلمان هلندی؛زیباترین چیزی که در اسلام دیدم اهل بیت(علیهم السلام) بودند

وقتی مسلمان شدم با این‌که اسلام داشتم ولی چیزهای بدی در مورد شیعیان می‌شنیدم همین باعث شد تا درباره شیعیان که گروهی مسلمان هستند کنجکاو بشوم و برای درک این موضوع بیشتر مطالعه کنم بنابراین ابتدا در مورد ائمه اطهار شروع به خواندن کردم. یک‌بار خواب عجیبی دیدم احساس کردم که خداوند می‌خواهد از طریق این خواب من را به راه راست هدایت کند به‌همین خاطر به دنبال یادگیری بیشتر شدم وچون تشیع را مذهبی کامل دیدم تصمیم گرفتم شیعه شوم.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  معصومه طاهری-«نیکی هارمان» زنی اهل هلند است که درخانواده‌ای روستایی متولد شده هفت سال بیشتر نداشت که پدر ومادرش از هم جدا شدند و او با مادرش زندگی می‌کرد .به گفته خودش خانواده او به هیچ دین وآیینی گرایش نداشتند وقتی کمی بزرگترشد به دلیل کنجکاوی نسبت به اسلام و به‌خصوص تشیع تصمیم گرفت تا درباره مذهب مطالعه و تحقیق کند همین باعث شد تا برای زندگی خود مسیری جداگانه انتخاب کند وخدا کمک کرد تا از طریق دوستانش بااسلام آشنا شود. بعد از تشرف به اسلام نام خود را فاطمه گذاشت تا درمسیر زندگی از ایشان مدد بگیرد. او حالا با مردی ایرانی ازدواج کرده و یک پسر دارد. فاطمه مدتی است به ایران آمده و اصلا فارسی نمی‌داند. با همکاری انجمن شهید ادواردو آنیلی(سایت رهیافتگان) فرصتی دست داد تا با این بانوی شیعه هلندی گپ‌وگفتی داشته باشیم:

دیگر مطالب مرتبط به خانم هارمان را اینجا بخوانید


شما به هیچ دینی گرایش نداشتید چی شد که مسلمان شدید؟
گرایش به اسلام از سنین کم درمن وجود داشت همیشه به دنبال درک حقیقت بودم. درست است در یک خانواده بدون مذهب ولاییک بزرگ شدم اما به مدرسه مسیحی‌ها می‌رفتم ودرس می‌خواندم؛ چیزی که به نظر منطقی نمی‌آمد ولی همین باعث شده تا کم کم سوالات زیادی در ذهنم ایجاد شود بنابراین به دنبال پیداکردن حقیقت بودم. در درباره اسلام خیلی بد می‌گفتند وهمین کنجکاوی من را درباره اسلام ومسلمانان زیاد کرده بود که چرا این مذهب ترسناک و خطرناک است در این زمان نه سال داشتم. درهلند بیشترمسلمانان سنی مذهب هستند برای همین اول با آنها از طریق خواندن قرآن آشنا شدم.
چطور به تشیع گرایش پیدا کردید؟
وقتی مسلمان شدم با این‌که اسلام داشتم ولی چیزهای بدی در مورد شیعیان می‌شنیدم همین باعث شد تا درباره شیعیان که گروهی مسلمان هستند کنجکاو بشوم و برای درک این موضوع بیشتر مطالعه کنم بنابراین ابتدا در مورد ائمه اطهار شروع به خواندن کردم. یک‌بار خواب عجیبی دیدم احساس کردم که خداوند می‌خواهد از طریق این خواب من را به راه راست هدایت کند به‌همین خاطر به دنبال یادگیری بیشتر شدم وچون تشیع را مذهبی کامل دیدم تصمیم گرفتم شیعه شوم. بعد از آن خواب که درباره امام زمان (عجل الله تعالی) بود چیزی درباره ایشان به جز نام‌شان نمی‌دانستم بنابراین فضایی ایجاد شد تا درباره ایشان مطالعه وتحقیق کنم همین، تصمیم من را برای شیعه شدن قاطعانه‌تر کرد، البته آن زمان اطلاعات من درباره امام زمان(عجل الله تعالی) کم بود و چون می‌خواستم بیشتر بدانم به ایران آمدم تا درباره خداشناسی و دین اسلام آگاهی‌ و اطلاعاتم را بیشتر کنم خدا هم کمک کرد تا اطلاعاتی درباره اسلام به دست بیاورم.
ارتباط فعلی شما با پدر و مادر و خانوادتان چگونه است؟
خانواده من مسلمان شدنم را خیلی راحت و خوب پذیرفته‌اند اما به دلیل فاصله زیادی که با آنها دارم کمتر می‌توانم آنها را ببینم و یا با ایشان صحبت کنم
وضعیت تشیع در هلند چگونه است ؟
در چند ساله اخیر شیعیان برنامه‌ها و نشست‌های خوبی درهلند داشته‌اند به‌خصوص در مورد امام حسین(علیه السلام) شناخت و آگاهی خوبی وجود دارد اما با این حال گروه‌های بزرگ و فعال سلفی‌ مانع حضور و بروزشیعیان هستند و مدام آنها را تهدید می‌کنند برای همین شیعیان باید خیلی مراقب باشند تا از سوی این فرقه آسیب نبینند.
فرقه وهابیت در هلند هم فعالیت دارند؟
بسیار زیاد. متاسفانه در غرب محدودیت‌های زیادی برای شیعیان وجود دارد اما فرقه وهابیت که یک گروه گمراه و در اشتباه هستند آزاد و بدون محدودیت فعالیت دارند. سلفی‌ها درهلند و بلژیک خیلی کارمی‌کنند آنها مساجد زیادی ساخته‌اند و جلسات متعددی برای جذب مردم بلژیک وهلند به وهابی‌گری برگزار می‌کنند البته پلیس آنها را به دقت زیرنظر دارد حتی برخی از آنها دستگیرشده‌اند اما زود آزاد می‌شوند و فعالیت دارند؛ درحالی‌که این شرایط وآزادی کار برای شیعیان خیلی کم است.
وضعیت تبلیغات وهابیون در هلند چگونه است؟
آنها عمدتا از طریق فضای مجازی و راه‌اندازی سایت علیه شیعه کار می‌کنند والبته دروغ‌های زیادی هم ضد شیعیان ساخته و ترویج کرده‌اند به‌صورتی که حتی کاری کرده‌اند که اهل سنت هم مقابل ما شیعیان ایستاده‌اند و مخالفت می‌کنند، آنها همچنین این روزها تمرکز زیادی براوضاع سوریه دارند و برای جذب نیرو کار می‌کنند.
به عنوان یک زن جوان که سال‌ها بدون حجاب بودید و حالا پوشیده هستید از این‌که محجبه شده‌اید و خودتان را محدود کرده‌اید ناراحت نیستید؟
اولین بار داشتن حجاب و پوشش برایم کمی سخت بود. مردم درکوچه و خیابان به من می‌گفتند حجاب چیز بدی است ومن را منع می‌کردند اما خداروشکر وقتی مسلمان شدم با صحبت کردن آنها را متقاعد نمودم که حجاب محدودیت برایم نمی‌آورد، بلکه باعث می‌شود تا در خیابان از آسیب و آزار در امان باشم و به برکت همین حجاب امنیت داشته باشم البته خیلی از مردم در هلند از حجاب می‌ترسند و آن را قبول ندارند.
تا به حال با شما هم برخورد بدی داشته‌اند؟
بله چند بار عده‌ای بی‌ادبانه رفتار کردند، اما بعد از صحبت با آنها به طور کامل رفتار خود را نسبت به من تغییر داده‌اند.
حرف شما به دختران جوانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند چیست؟
مردم دوست دارند قبل از این‌که از خانه بیرون بیایند، خودشان را در آینه ببینند. ولی وقتی پوشیده و با حجاب بیرون می‌آییم احساس می‌کنیم خدا هم از ظاهر ما خشنود است. افتخار شیعیان به همین است که از قید این امور دنیایی آزاد شده و در حفاظت و امنیت خدا قرار دارد برای همین هم خدا گناهان ما را می‌بخشد. خداوند برای هدایت و راهنمایی ما اهل بیت و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) را به همراه حضرت فاطمه‌الزهرا قرار داده است که باعث فخر و افتخار ما هستند.
زیباترین چیزی که در اسلام دیدید چه بود؟
اهل بیت(علیهم‌السلام) نمونه کاملی از انسان‌ها هستند که می‌توانیم از آنها چیزهای زیادی یاد بگیریم.
تاکنون کسی هم از طریق شما با اسلام آشنا شده است؟
الحمدالله بهترین دوست من که تا مدتها سنی بود،‌ شیعه شد.
به عنوان یک زن جوان مسلمان توصیه شما به افرادی که می‌خواهند اسلام را بشناسند چیست؟
ازخدا کمک بخواهند تا آنها راهنمایی کند و حقیقت را به آنها نشان دهد
بهترین خاطره‌ای که از مسلمانی خود دارید چیست؟
زمانی که من درمورد شیعه شروع به یادگیری ومطالعه کردم، درمرود آنچه باورم بود احساس ناراحتی می‌کردم و مردد بودم از خدا خواستم تا راهنمایم کند و خودش حقیقت را به من نشان بدهد تا این‌که یک شب خوابی در مورد ظهورامام زمان(عجل الله تعالی) دیدم، که خیلی من را متحول کرد هرچند چیزی جز نام ایشان را برایم قابل درک نبود اما خیلی آشفته شدم. با کمک خدا آن شب فهمیدم که باید از کجا و چطور شروع کنم و راه برایم روشن شد
مطمئنا شما به مطالعه زندگی تازه مسلمانان علاقه دارید زندگی کدام یک برای شما جذاب تر است؟
همه دختران که من با آنها ملاقات داشتم و سنی بودند دین خود را به‌خاطر ازشوهران سنی مذهب‌شان تغییر داده بودند، بنابراین صادقانه بگویم این تغییر رویه زندگی برایم جالب است
خاطره‌ای که از بعد از تشرف به اسلام در ذهن شما ماندگار شده است دارید؟
خوابی بود که در مورد امام زمان(عجل الله تعالی) دیدم در خواب خداوند این شانس وتوفیق را به من داد تا با چشم خودم حقیقت را ببینم و درک کنم.
با همسر ایرانی‌تان چگون ارتباط برقرار می کنید؟
ما انگلیسی با هم صحبت می‌کنیم چون من فارسی نمی‌دانم ولی همسرم برایم درباره فرهنگ توضیح داده و این‌که از این طریق می‌توانیم همدیگر را بهتر درک کنیم و خیلی بهتر ارتباط برقرار می‌کنیم مانند خانواده‌های دیگر هستیم
ایران را چگونه توصیف می‌کنید؟
ایران کشوری باسابقه‌ای طولانی و هنرهای زیباست که اقوام مختلف درکنارهم زندگی خوبی دارند
شما از یک سبک زندگی ارو پایی و مسیحی به یک سبک زندگی اسلامی ایرانی پا گذاشته تفاوتها و شباهتهای این دو فرهنگ را چگونه دیدید؟
بله تفاوت‌های زیادی وجود دارد، اما آنچه که مرا بیشتر تحت تاثیرقرارداده و باعث شده که من به عاشق زندگی در اینجا باشم مهربانی و خونگرمی مردم ایران است. همیشه آماده کمک به دیگران هستند و ازحال هم غافل نمی‌شوند درخانواده به بزرگترها احترام می‌گذارند و روابط خوبی با همدیگر دارند چیزی که درفرهنگ وسبک زندگی اروپایی دیده نمی‌شود و همه به دنبال منافع شخصی خودشان هستند

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار