تاریخ انتشار :

عنایات اهل بیت علیهم السلام به علامه طباطبایی

وقتی این جمله را به ایشان گفتم؛ ایشان فرمودند: چیزهای زیادی اهل بیت (علیهم السلام) عنایت فرمودند که دو چیز خدمت شما می گویم و راضی نیستم قبل از مرگ من به کسی بگویید.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) 

وَ عِنْدَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ أَبْوَابُ الْحُکْمِ وَ ضِیَاءُ الْأَمْرِ

امیرالمؤمنین علی سلام الله فرمودند: درهاى دانش و روشنایى امور انسان ها نزد ما اهل بیت پیامبر علیهم السّلام است.(۱)

جناب آقای موسوی مطلق فرمودند: آیت الله شیخ محمد تقی انصاری همدانی که از شاگردان عارف کامل حاج شیخ محمد جواد انصاری همدانی بود و به شهر درود زیاد می آمدند؛ فرمودند که در حرم حضرت رضا سلام الله علیه به خدمت علامه طباطباییرسیدم و از ایشان سؤال کردم: از آن چیزهایی که اهل بیت (علیهم السلام) به شما عنایت فرمودند؛ نکاتی را بیان بفرمایید.
علامه طباطبایی امتناع کردند. بعد از اینکه دیدم ایشان جواب مرا نمی دهند؛ به ایشان عرض کردم که تو را به امام رضا (سلام الله علیه) از عنایت هایی که اهل بیت (علیهم السلام) به شما فرمودند چیزی بفرمایید.

وقتی این جمله را به ایشان گفتم؛ ایشان فرمودند: چیزهای زیادی اهل بیت (علیهم السلام) عنایت فرمودند که دو چیز خدمت شما می گویم و راضی نیستم قبل از مرگ من به کسی بگویید.

اولی وقتی نماز می خوانم در حال نماز روحم در بالاست و جسم خود را که در حال نماز است مشاهده می کنم و در واقع روح از بدن جدا می شود.
دوم مدتی است که شب ها نمی توانم بخوابم؛ چون وقتی می خوابم ذکر موجودات را می شنوم و چون ذکر موجودات را می شنوم دیگر نمی توانم شب ها درست بخوابم.(۲)

بر لبش قفل است و در دل رازها | لب خموش و دل پر از آوازها
عارفان که جام حق نوشیده اند | رازها دانسته و پوشیده اند
هر که را اسرار حق آموختند | مهر کردند و دهانش دوختند (۳)

۱٫ نهج البلاغه خطبه ۱۲۰ – ترجمه مرحوم محمد دشتی
۲٫ ناگفته های عارفان – ج ۲ ص ۱۸۷ و ۱۸۸
۳٫ مولوی مثنوی معنوی – دفتر پنجم – ص ۳۱۶
تهیه شده در تحریریه سایت مسلمان با استفاده از کتاب سلوک عارفانه

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار