تاریخ انتشار :

سمائل شرین

آغاز اتفاقات خوب برای شیعیان ترکیه با انقلاب ایران

مسئول بانوان مرکز زینبیه ترکیه گفت: نقطه عطف زندگی من مطالعه کتب شهید مطهری بود که یک نگرش دقیق و درست اسلامی برای من ایجاد کرد؛ این کتاب‌‌ها زندگی مرا تحت تأثیر قرار داد و دید مرا نسبت به دنیا عوض کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  سمائل شرین بانوی متولد شهر استانبول ترکیه است که ۴۰ سال است به کارهای فرهنگی مختلفی با محوریت زنان اشتغال دارد و اکنون مسئول بانوان مرکز شیعیان زینبیه کشور ترکیه است.

در چه رشته‌ای درس خواندید و چگونه شد که به سوی فعالیت فرهنگی رفتید؟

سمائل شرین: پدرم به دلیل برخی شرایط به من اجازه ادامه تحصیل نداد اما با این وجود از ۱۰ سالگی مستمراً مشغول مطالعه انواع کتب بوده و هستم؛ کتبی در موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبیات به خصوص دیوان حافظ و شاهنامه فردوسی را مطالعه کرده‌ام اما نقطه عطف زندگی من مطالعه کتب شهید مطهری بود که یک نگرش دقیق و درست اسلامی برای من ایجاد کرد؛ این کتاب‌‌ها زندگی مرا تحت تأثیر قرار داد و دید مرا نسبت به دنیا عوض کرد.

چه زمانی به مؤسسه زینبیه ترکیه رفتید؟ این مؤسسه چگونه تشکیل شد؟

سمائل شرین: همه چیزهای خوب در ترکیه برای شیعیان از انقلاب اسلامی ایران شروع شد، پیش از انقلاب ایران شیعیان ترکیه حتی در نحوه نماز خواندن جرآت ابراز وجود نداشتند.

شیخ صلاح الدین اوزگوندوز مؤسسه زینبیه و جعفریون را احداث کرد و مسجدسازی بین شیعیان را رواج داد. وی تحت تأثیر رهنمودهای امام خمینی(ره) اقدام به این کار کرد.

به تدریج پس از این قبیل فعالیت‌ها، استقبال مردم نسبت به فرهنگ شیعه افزایش یافت و اعضای زینبیه در این کار نقش گسترده‌ای داشتند.

من سالهاست که در مؤسسه فرهنگی غیردولتی زینبیه ترکیه مشغول فعالیتم و مسئول بانوان شیعیان زینبیه هستم.

اینکه می‌گویم انقلاب اسلامی شیعیان را از مهجوریت بیرون آورد یک شاهد آن تجمعات ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفری در عزای سیدالشهدادر آن سالهاست که بعد از انقلاب اسلامی ایران، شیعیان ترکیه هم به خودباوری و اعتماد به نفس بیشتری رسیدند و اکنون شاهد تجمعات چندین هزار نفری در برگزاری مراسم امام حسین(ع) هستیم. البته با توجه به برخی سیاست‌های اخیر دولت ترکیه استقبال از این مراسم‌ها کمی کمتر شده است.

فعالیت‌های شما در این مؤسسه در چه حوزه‌هایی است؟

سمائیل شرین: ترکیه ۸۰ میلیون جمعیت دارد که بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون آن علوی و ۳ میلیون نفر آن شیعه هستند، افراد زیادی در ترکیه به دنبال تفرقه بین علوی‌ها و شیعیان با اهل سنت هستند بنابراین یکی از حوزه‌های فرهنگی کار ما ایجاد وحدت و از بین بردن زمینه‌های اختلاف بین اهل سنت و شیعیان است زیرا اختلاف بین آنها یک اقدام خواست دشمن است و شرایط زندگی مسالمت آمیز را از بین برده و باعث بروز ضعف می‌شود.

مشاوره به دانشجویان دانشگاه‌های مختلف، فعالیت رسانه‌ای با کمک برادرم که در یکی از در کانال‌های ترکیه مسئولیت دارد و فعالیت خاص در خصوص عفاف و حجاب از دیگر زمینه‌های کاری من است.

کتابی هم نوشته‌ام که حاصل چهل سال فعالیت من در حوزه رفع فقر و جهل خانواده‌های ترکیه‌ای است و محصول فعالیت‌های میدانی من بوده است.

نام این کتاب زنان بدون آشپزخانه است، در این کتاب مسائل حوزه زنان به خصوص فقر فرهنگی مردم حاشیه‌نشین و مسائل مختلف خانواده‌ها که از ناآگاهی نشأت می‌گیرد، پرداخته شده است. تلاش می‌کنم ماهی یک‌بار با خانواده‌های محروم ارتباط برقرار کنم.

فعالیت‌های زیاد فرهنگی باعث نشده که در وظایف خانوادگی خود کوتاهی کنید؟

سمائیل شرین: خوشبختانه من بیشترین تمرکز خود را برای تربیت فرزندانم گذاشتم؛ ۶ بچه و ۱۳ نوه دارم که همه محجبه‌اند، تلاش کردم تا خانواده‌ام منسجم و مستحکم باشد و خوشبختانه موفق شدم. اولویت من اول خانواده است و بعد از آن کار فرهنگی، کمک به زنان دیگر جامعه، سفر شهر به شهر و کمک به مناطق محروم بوده است.

وضعیت عفاف و حجاب در ترکیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در ایران آنچه در بازدید از نقاط مختلف مشاهده کردید چه نگاهی برای شما ایجاد کرد؟

سمائیل شرین: عفاف و حجاب در ترکیه خیلی اوضاع بدی دارد البته وضعیت شیعه‌ها نسبتاً بهتر است اما طی ۲۰ سال گذشته تحت تأثیر سلطه فرهنگی اوضاع بدتر هم شده است. متأسفانه حجابی که بین زنان مسلمان ترکیه رواج دارد حجاب کاملی نیست و پوشش سری است که با پوشش نامناسب بدن همراه است.

متأسفانه در ترکیه هیچ مرکز و نهادی کار فرهنگی متمرکز و قوی برای ترویج گسترده حجاب و حیا انجام نمی‌دهد و در مقابل نفوذ فرهنگ غیراسلامی، حیای زنان را تهدید می کند.

ایرانی‌ها از لحاظ هوش و عقل در سطح بالایی قرار دارند و این فرهنگ زیبا در بازدید میدانی از این کشور واضح است در حقیقت زیبایی‌های فرهنگ شیعه را می‌شود بین شما دید و احساس کرد و من از بودن بین شیعیان ایرانی احساس خوبی دارم.

همه مسلمانان جهان چشمشان به ایران است و این مسئله بار سنگینی بر دوش ایرانیان قرار می‌دهد و نکته‌ای که باعث شده که به ایرانی‌ها در جهان با احترام نگریسته شود این است که جمهوری اسلامی ایران تک و تنها در مقابل قدرت‌های استعماری جهان ایستاده است.

منبع:فارس

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار