تاریخ انتشار :

نازنین کریم

مستند “کریم بانـو” ؛ روایتی از یک مبلّغ موفق

مستند «کریم بانو» روایتی از فعالیت های مذهبی و اجتماعی بانوی مسلمانی به نام «نازنین کریم» است که توانست با نشر آثار اسلامی، تألیف مقالات روشنگر، برگزاری مراسم مذهبی (بویژه بزرگداشت حضرت فاطمه زهراء و حضرت زینب کبری علیهما السّلام)، انتشار “مجله مجتبی” به زبان انگلیسی (ویژۀ کودکان) و تشکیل کتابخانه های شیعی، سهم مهمی در فعالیتهای تبلیغی در آفریقا داشته باشد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )خانم «نازنین کریم» عضو آفریقایی مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. ایشان در کشور “اوگاندا” به دنیا آمد؛ اما در سال ۱۹۷۲م. وقتی هنوز کودکی سه چهار ساله بود همراه با خانواده اش به عنوان آواره از اوگاندا اخراج شد. در آن زمان رهبر اوگاندا تصمیم گرفت آسیایی ها را از این کشور اخراج کند؛ چون فکر می کرد نبض اقتصاد اوگاندا در اختیار آنهاست. به همین دلیل اعلام شد هر کس رنگ پوستش قهوه ای (دورگه) یا سفید است باید کشور را ترک کند!

خانواده کریم ابتدا به کشور مالت و سپس به نروژ سفر کردند. آنها بعد از سه سال به انگلستان رفتند و نازنین در آنجا به سن ورود به مدرسه رسید.

دوران تحصیل وی در انگلستان، اوج فعالیت های نژادپرستانه بود. وی که از اوگاندا به دلیل دورگه بودن و سیاه نبودن اخراج شده بود در انگلیس هم به خاطر اینکه مسلمان و رنگین پوست بودن با مشکلات مواجه شد! این اقدامات، درس مهم زندگی وی شد و تأثیری شگرف بر او گذاشت و تلخی اینکه یک انسان فقط به خاطر رنگ پوستش مورد تبعیض قرار گیرد را با تمام وجود درک کرد.

نازنین کریم پس از پایان تحصیلات، مشغول به کار شد. وی در مسیر سفری که در سال ۱۶۸۵م. به “دارالسلام” در کشور تانزانیا داشت، در کشور کنیا با همسر آینده اش آشنا شد و بعد از یک سال با او ازدواج کرد.

در ماه می سال ۲۰۰۰م. جمعی از بانوان شیعۀ اهل نایروبی، “شبکه خواهران مسلمان اهل بیتی کنیا (ABSN)” را تشکیل دادند. این شبکه که از سازمان های شیعی مرتبط با مجمع جهانی اهل بیت(ع) است، با هدف شناخت اسلام ناب و کوشش در راه اشاعه معارف اصیل قرآن و اهل بیت(ع) بنیان نهاده شد. اعضای این شبکه عمدتاً از نایروبی، مناطق ساحلی، غرب، نیانزا و ناحیۀ مرکزی کنیا انتخاب شده اند و بیش از چهارصد نفر را شامل می شوند.

خانم نازنین کریم به این شبکه پیوست و توانست با نشر آثار اسلامی، تألیف مقالات روشنگر، برگزاری مراسم مذهبی (بویژه بزرگداشت حضرت فاطمه زهراء و حضرت زینب کبری علیهما السّلام)، انتشار “مجله مجتبی” به زبان انگلیسی (ویژۀ کودکان) و تشکیل کتابخانه های شیعی، سهم مهمی در فعالیتهای آن داشته باشد.

وی بویژه تحت تأثیر زندگی حضرت صدیقه طاهره(س)، تلاش کرده است که “حجاب” را به عنوان یادگار سرور بانوان جهان، ترویج و تبلیغ کند.

این عضو کنیایی مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام، در “اولین دوره جایزه جهانی گوهرشاد” که در سال ۱۳۹۵ در مشهد مقدس برگزار شد، به همراه هفت بانوی موفق و تأثیرگذار مسلمان دیگر مورد تجلیل قرار گرفت.

فیلم مستند “کریم بانـو” به تهیه کنندگی آقای «حسین همایونفر» روایتی است از زندگی و فعالیت های مذهبی و اجتماعی سرکار خانم نازنین کریم که خود، راوی آنهاست.

 

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار