تاریخ انتشار :

مسلمانان در کانادا و مکزیک

حضور فعال مسلمانان در خارج از سرزمین‌های اسلامی در قالب اقلیت‌های دینی

اما از جمله مشکلاتی که ‏مسلمانان به خصوص کسانی که تازه به اسلام گرویده اند، اطلاعات کم راجع به اسلام است که این مساله نیز به سخت گیری ها و سیاست های آمریکایی برای ممانعت از گسترش اسلام باز می گردد.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) اسلام امروزه تنها دین اعراب خاورمیانه و شمال آفریقا، مردم ایران یا ساکنان کشورهای آسیای میانه ، جنوب و جنوب ‌شرق قاره آسیا نیست، بلکه این دین الهی هر روز پیروان بیشتری را در میان مردم دیگر نقاط جهان به دست می‌آورد و مسلمانان در خارج از سرزمین‌های اسلامی در قالب اقلیت‌های دینی در کشورهای مختلف حضور فعال دارند و در هر جایی از این جهان پهناور که زندگی می‌کنند، برادر و برابرند و در قبال یکدیگر و اوضاع مسلمانان دیگر مسوول‌اند، لذا آگاهی آن ها از اوضاع یکدیگر در اقصی نقاط جهان به منظور تلاش برای رفع مسایل سایر برادران دینی خود امری واجب است.

 

 

در این نوشتار تلاش شده است تصویری کلی از اوضاع مسلمانان ساکن در کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی ارایه شود تا برادران و خواهران مسلمان بتوانند از وضعیت مسلمانان دیگر در این قاره آگاه شوند.

آمریکای شمالی بخش شمالی قاره آمریکا است که مساحت آن بین سه کشور کانادا، ایالات متحده آمریکا و مکزیک تقسیم شده است.

برخی از نویسندگان، اولین مسلمانان قاره آمریکا را دریانوردان مسلمان می‌دانند که پیش از دوره سفرهای کریستف کلمب وارد این سرزمین ناشناخته شدند و برخی دیگر از تاریخ‌ نویسان ورود اولین مسلمانان آمریکا را به سال ۱۵۸۷ دانسته‌اند.

اولین آمریکایی در سال ۱۸۸۸ میلادی به اسلام روی آورد، آلکساندر راسل وب بود و اولین مسجد آمریکا نیز درسال ۱۹۱۵ تاسیس شد.

از کشور کانادا شروع می کنیم:

 کانادا کشوری در شمال قاره آمریکای شمالی و دومین کشور پهناور جهان است در این کشور آمریکایی اسلام پذیرفته شده است به طوری که درحال حاضر اسلام به عنوان اولین مذهب عمده غیر مسیحی کشور کانادا  از بیشترین سرعت گسترش ادیان در این کشوربرخوردار است و از سی و سه میلیون و ششصد هزار نفر جمعیت کانادا بیش از یک میلیون نفر را مسلمانان تشکیل می دهند که این تعداد به ترتیب جمعیت در شهرهای تورنتو، مونترآل، ونکوور، اتاوا، وندزور ساکنند.

تقریبا نیمی از مسلمانان آمریکای شمالی در کانادا زندگی می کنند و در سال های اخیر عمدتا از تحصیلات عالی برخوردار هستند.

مسلمانان کانادا از نظر تشکل های اسلامی، در مقایسه با مسلمانان ایالات متحده آمریکا، برزیل و آرژانتین، در وضع مطلوب تری قرار دارند.

نخستین انجمن اسلامی در سال ۱۹۲۰ در «ادمونتون»  تاسیس شد و در همان جا مسجدی نیز بنا گردید و در حال حاضر، حداقل پنجاه انجمن و جمعیت اسلامی در کانادا مشغول فعالیت می باشند که از جمله فعالیت های اساسی این انجمن ها، برگزاری گردهمایی های اجتماعی – آموزشی، تاسیس مرکز اطلاع رسانی، راه اندازی شبکه بیداری دانشجویان مسلمان و ایجاد کتاب خانه ای با بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب اسلامی به زبان های مختلف است.

همچنین انجمن مسلمانان دانشگاه تورنتو و دانشگاه آلبرتا و انجمن اسلامی زنان کانادا از این مرکز اسلامی هستند.

از لحاظ مسجد و اماکن مذهبی، تعداد مساجد این کشور حدود پنجاه تا است که هر یک از آنها به عنوان یک مرکز اسلامی و محلی برای آموزش قرآن شناخته می شوند چراکه در مدارس کانادا دروس دینی آموزش داده نمی شود،

مهم ترین مساجد در شهرهای ادمونتون، لاک لابیش، لوندن واقع شده اند.

در سال ۱۹۵۳ در دانشگاه مک گیل و پس از آن در دانشگاه تورنتو «انیستیتوی تحقیقاتی اسلام» تاسیس گردید.

مهم ترین نشریه ای که به طور مرتب به زبان های انگلیسی و عربی به چاپ می رسد، نشریه «اسلام – کانادا» است که از سال ۱۹۷۲میلادی منتشر می شود.

اما با همه این ها باید یادآور شد که مسلمانان کانادا هم مثل دیگر مسلمانان ساکن در سایر کشورهای اروپایی به ویژه اروپای غربی و کشورهایی که صاحبان قدرت خصومتی طولانی با اسلام و مسلمانان دارند،به خاطر سیاست های نادرست و خصمانه این حاکمان مدعی دموکراسی با چالش های فراوانی روبرو هستند.

از جمله این چالش ها می توان به سیاست های صاحبان قدرت در کوتاه کردن دست مسلمانان از عرصه سیاست اشاره کرد.

در کانادا مسلمانان نقش چندانی در تصمیم گیری های سیاسی ندارند؛ از لحاظ فرهنگی کمبود مدارس اسلامی ویژه مسلمانان و  ممنوعیت آموزش دروس دینی در مدارس کانادایی و از لحاظ رسانه ای و تبلیغاتی وجود تبلیغات مغرضانه علیه اسلام و مسلمانان و تلاش برخی از اصحاب رسانه ها برای انتشار تبلیغات سوء درباره اسلام از جمله دیگر چالش های اقلیت مسلمان کانادا است.

و اما مکزیک، مکزیک کشوری است در آمریکای شمالی. این کشور از شمال با ایالات متحده آمریکا و از جنوب شرقی با گواتمالا و بلیز هم‌مرز است.

اولین کسی که اسلام را به مکزیک آورد،اورلیانو پرز نام داشت ؛ وی اسلام را در بین سرخپوستان ترویج کرد و دیری نپایید که این دین مورد استقبال سرخپوستان منطقه «سان کریستوبال» قرار گرفت.

دین اسلام در این کشور بیش تر میان سرخپوستان مکزیکی گسترش دارد و به رغم این که اکثر مردمانش مسیحی کاتولیک هستند، بسیاری از سرخپوستان به دین اسلام گرایش پیدا کرده اند.

تازه مسلمانان مکزیکی پس از مدتی از این منطقه مهاجرت وجامعه جدید اسلامی خود را در زمین هایی که امروزه در آن سکونت دارند تشکیل دادند.

اسلام در این کشور آمریکایی بیش تر در میان سرخپوستان مایا و توتسی در ایالت چیاپاس رونق دارد. مسلمانان در این ایالت به رغم برخی سخت گیری ها یک مدرسه یا مکتب قرآنی، یک مرکز اسلامی را دایر کرده‌اند و کلاس‌های آموزش عربی برای مسلمانان جدید وجود دارد.

امروزه رغبت و استقبال از دین مبین اسلام در کشور مکزیک رو به افزایش است چنان که در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر مسلمان در این کشور حضور دارند و این کشور با تعداد ۱۸ مسجد پس از آرژانتین بالاترین رتبه را در تعداد مساجد دارد و حتی مسجد شهر توره اون در شمال مکزیک نیز محلی برای عبادت و  دیدار مسلمانان اهل سنت و شیعه است و اهالی شهر مخصوصا جوانان به مسجد می آیند و با مراسم های مذهبی آشنا می شوند.

در حال حاضر گروه هاى مختلف مسلمان در مکزیک فعالیت دارند؛ در بین آنها گروه هاى مختلف صوفى که در شهرهاى مختلف مراکزى دارند، فعال هستند. همچنین دو مرکز سنّى جدا از هم فعالیت دارند.

در سال ۱۹۹۶ سفارت پاکستان در مکزیک مکانى را در اختیار مسلمانان گذاشت تا در آنجا نماز جمعه را به پا دارند. سفیر عربستان نیز خانه ‏اى را براى اجرای نماز و مراسم اسلامی در اختیار مسلمانان مکزیک قرار داد.

اما از جمله مشکلاتی که ‏مسلمانان به خصوص کسانی که تازه به اسلام گرویده اند، اطلاعات کم راجع به اسلام است که این مساله نیز به سخت گیری ها و سیاست های آمریکایی برای ممانعت از گسترش اسلام باز می گردد. به طوری که تنها یک کتاب‏فروشى براى فروش و ارایه اطلاعات به مسلمانان وجود دارد.

منبع: شفقنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار