تاریخ انتشار :

گفت‌وگو با تازه‌مسلمان شیعه ایرلندی

احمد جونز: تا در کشور غیر اسلامی زندگی نکنید متوجه نعمتی که در ایران هست را نمی شوید

اسلام راه و روش زندگی بهتر را برای هر انسانی در هر کجای کره زمین نشان می‌دهد و منحصر به یک منطقه یا قومیت خاص نیست. اهل بیت (ع) می‌فرمایند معارف ما را به جهانیان معرفی کنید. آن‌ها خود جذب این معارف خواهند شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گفتگو از معصومه طاهری ( روزنامه جوان) / اسلام راه و روش زندگی بهتر را برای هر انسانی در هر کجای کره زمین نشان می‌دهد و منحصر به یک منطقه یا قومیت خاص نیست. اهل بیت (علیه السلام)) می‌فرمایند معارف ما را به جهانیان معرفی کنید. آن‌ها خود جذب این معارف خواهند شد. احمد جونز رهیافته ایرلندی مصداق بارزی از همین فرموده اهل بیت (علیه السلام)) است. با او که یک سال است با دختری ایرانی ازدواج کرده است از طریق انجمن تخصصی تازه‌مسلمانان (انجمن شهید ادواردو آنیلی) به گفت‌وگو نشستیم.
قبل از تشرف به اسلام چه مذهبی داشتید؟
مذهب خانواده‌ام کاتولیک است ولی مثل خیلی از ایرانی‌ها که در شناسنامه مذهب اسلام دارند، اما متعهد به قوانین و اصول دینی خود نیستند خانواده من هم فقط به شکل شناسنامه‌ای کاتولیک هستند.
پس تغییر مذهب شما برایشان جدی نبود؟
چون تنها فرزند خانواده هستم و خواهر و برادری ندارم حساسیت پدر و مادرم زیاد بود. پدرم کار‌های تأسیسات ساختمانی انجام می‌داد و مادرم کارمند یک شرکت بود. بعد از اطلاع از تغییر مذهب من به اسلام برخوردشان در ظاهر خیلی منفی نبود ولی ترجیح می‌دادند که درباره آن صحبت نکنند.
چه شد که مسلمان شدید؟
خواندن ترجمه قرآن به زبان انگلیسی توجه من را به دین اسلام جلب کرد و باعث شد در سنین نوجوانی درباره آن کنجکاوی و جست‌وجو داشته باشم. تنها مسلمانی که در آن موقع می‌شناختم یکی از دوستانم بود که از کشور عراق به ایرلند مهاجرت کرده بود. من آنجا با مذهب شیعه آشنا شدم. بعد از خواندن ترجمه‌ای از کتاب نهج‌البلاغه دوست داشتم درباره اهل بیت (علیه السلام) بیشتر بدانم و همین باعث شد که با جدیت و اطمینان قلبی بیشتری مذهب شیعه را انتخاب کنم.
زندگی در ایران برایتان سخت نبوده؟
زندگی در ایران در مقایسه با ایرلند به لحاظ رفاه اجتماعی سخت‌تر است، اما این سختی از نظر من با وجود اسلامی بودن به عنوان قانون حاکم بر کشور به چشم نمی‌آید و برای من گویی سختی وجود ندارد. این چیزی است که تا وقتی در یک کشور غیراسلامی زندگی نکنید اصلاً متوجه نمی‌شوید و نمی‌توانید آن را درک کنید.
زیباترین چیزی که در اسلام دیدید چه بوده؟
کامل و چندوجهی بودن زبان، منش، شکل، شیوه تفکر و ساختار قرآن در توضیح همه مفاهیم از زبانی الهی به زبانی قابل فهم برای انسان‌ها به نظرم جذاب‌ترین چیز در اسلام است؛ چیزی که در سایر مذاهب به این شکل وجود ندارد. در دین اسلام هر چیزی دقیقاً در جای خودش قرار گرفته و این یعنی عدالت کامل در اسلام که زیباست.
با کدام یک از اهل بیت (علیه السلام)) بیشتر انس دارید؟
از آنجا که با خواندن نهج‌البلاغه به مذهب تشیع گرایش پیدا کردم حضرت علی (علیه السلام) اولین کسی است از اهل بیت که کلامش بر دل و جانم نشسته بود و همچنان نشسته است.
در این مدتی که ایران آمده‌اید دوست دارید به کدام شهر‌ها سفر کنید؟
من فقط به شهر‌های زیارتی رفته‌ام. قم و مشهد را خیلی برای سفر دوست دارم.
بزرگ‌ترین مشکل یک تازه‌مسلمان چیست؟
تشخیص اینکه چه کسی یا چه تفکری در اسلام شایسته‌ترین است خیلی سخت است، به‌خصوص برای کسانی که خارج از جو و فضای اسلامی زندگی می‌کنند، چون کسانی که در کشور‌های اسلامی زندگی می‌کنند حتی اگر در رفتار افراد مسلمانی هم نباشند، اما در هر حال از بچگی با مفاهیم اسلامی آشنا شده‌اند و شاید خیلی چیز‌ها برای آن‌ها بدیهی به نظر برسد، اما برای کسانی که در کشور‌های غیراسلامی زندگی می‌کنند که جمعیت مسلمانان در آن کم است و منابع بیشتر از سوی افراد قدرتمند و ثروتمند تأمین می‌شود (مثل عربستان سعودی) انتخاب و پیدا کردن حق بسیار سخت است، زیرا آن‌ها تلاش می‌کنند تا تفکر خودشان را به عنوان اسلام واقعی جلوه بدهند. به نظر می‌رسد اسلام تحریف شده‌ای در دنیا در حال توسعه است. به زبان دیگر می‌توانم بگویم به عنوان مثال انتخاب مذهب ۱۰۰ سال پیش راحت‌تر از الان بود. بسیاری از افرادی که در حال حاضر اسلام را تبلیغ می‌کنند شایسته نیستند. منظور این است که بسیاری از آن‌ها بدون آن‌که مراحل مرجع شدن را گذرانده باشند (بدون آن‌که علوم دینی بدانند) حکم می‌دهند و اسلام را از دید شخصی و فرقه خودشان تبلیغ می‌کنند. شاید شما فکر کنید منابعی که در کشور ایران ترجمه می‌شود کافی است، ولی این اصلاً کافی نیست. سرعت و قدرت پیشروی اسلام تحریف شده بسیار زیاد است و فقط زمانی که در یک کشور غیراسلامی زندگی کنید این را کامل درک خواهید کرد.
خاطره جالبی از دوران مسلمان شدن خود دارید؟
چیزی که قابل گفتن باشد به عنوان خاطره جالب خیر، اما زیباترین لحظه‌ای که داشتم می‌توانم بگویم وقتی بار اول به ایران آمدم و به زیارت اهل بیت (علیه السلام)) رفتم برایم خیلی شیرین و به‌یادماندنی است. احساس کسی را داشتم که بعد از سال‌ها تنهایی، به ملاقات آشنایانم آمده‌ام. یادم می‌آید به هر امامزاده یا حرم مطهر هر یک از این بزرگان وارد می‌شدم دلم نمی‌خواست از آنجا خارج شوم. حس کسی را داشتم که به آغوش خانواده‌اش برگشته است.

اشتراک گذاری :


  1. علی محزون گفت:

    با سلام من علی محزون یک مستند ساز هستم. می خواستم با یکی از این عزیزان ره یافته مصاحبه ای داشته باشم. چطور امکان پذیر است؟

آخرین اخبار