تاریخ انتشار :

انتشارات جمال؛

گفتگو با انتشاراتی که تخصصی خداشناسی فعالیت دارد

در نمایشگاهی مادری گفت فرزند چهارساله ­ای دارد که درباره خدا زیاد سوال می­ پرسد کتاب «خدایا اجازه» را به او پیشنهاد دادم که در آن ۲۵۰ سوال درباره خداست به او گفتم شبی یکی یا دو مورد را برایش بخوانید تا یکسال کافی­
است

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گفتگو از معصومه طاهری /فرهنگ در هر کشوری که باشد یک زیرساخت مهم دارد و آن توجه به تربیت کودکان است اما در کنار آموزش و پرورش چه ساختارهایی برای این امر وجود دارد؟! حقیقت امر آن است که این ساختارها بسیار کم هستند. تولید و نشر کتاب کودک از مهمترین ساختارهای تربیتی است که کمتر به آن پرداخته می ­شود به همین بهانه با یکی از شناخته شده­ترین  چهره­های این عرصه گفتگو کردیم. حجت الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب؛ مدیر و صاحب‌امتیاز انتشارات تخصصی جمال است که تقریبا ۲۰ سالی می­ شود وارد حوزه کتاب و به طور اخص کتاب کودک ونوجوان شده است زیرا همواره دغدغه کار خوب برای این طیف سنی  حساس را داشته است.

چرا اسم جمال را برای انتشارات خود انتخاب کردید؟

بر حسب حسن اتفاق این توفیق اجباری پیش آمد؛ زمانی که برای ثبت چند اسم را اداره ارشاد بردیم با سختگیری گفتند باید ده اسم باشد به شوخی همین طوری گفتم جمالت را عشقه  و اسم جمال را پایین لیست نوشتم از قضا اسامی را از آخر خواندند و همان نام جمال تصویب شد؛ هرچند اسم جمال به معنای زیبایی است و بحث جمیل و زیبایی خدا در آن مطرح است ولی اسم پیشنهادی مدنظر ما نبود به طور اتفاقی تایید  شد و مشکلی با آن نداریم.

عمده انتشارات جمال، برای کودکان و نوجوانان است علت خاصی دارد؟

در طول مدت  کار چاپ کتاب احساس کردم خلاء و کمبودی در این حوزه  مهم وجود دارد و چندان به صورت جدی به آن پرداخته نشده است همین خاطر تصمیم گرفتم عمدتا در این زمینه  متمرکز شوم و فعالیت نشر داشته باشم.

 با توجه به وضعیت کاغذ و کتاب، به صرفه است؟

اتفاقا هزینه ­ها بالاست و حمایتی هم از جایی نمی­ شویم ولی چون هدف تولید محتوای مناسب و کارشناسی شده برای کودکان و نوجوانان است به لطف خدا کار را پیش بردیم

چند عنوان کتاب منتشر کرده ­اید؟

تقریبا ۷۰۰تا ۸۰۰ عنوان کتاب منتشرکردیم که ابتدا برای بزرگسال بود ولی بعد از آن عمدتا کتابها درباره کودک و نوجوان بود شاید نزدیک به ۵۰۰ عنوان  کتاب برای کودک و نوجوان داریم

مگر سالی چند کتاب منتشر می کنید؟

متفاوت است  بین ۵۰ تا ۱۰۰ کتاب خروجی داریم  اخیرا هم کتابهای بزرگسالان را بازنشر کردیم

 چرا کتاب تخصصی کودک در حوزه نشر محدود است ؟

دو مساله چاپ کتاب و تولید محتوا مطرح است که باعث رونق یا عدم رونق نشر کودک و نوجوان می­ شود برای کار در این حوزه نیاز به دانش و تخصص است یا اینکه حداقل مشاوران  آگاه به کار در کنار ناشران باشند تا آنها را راهنمایی کنند البته چاپ کتاب و توزیع آن به اندازه میزان تولید محتوای آن نیاز به تخصص و دانش ندارد ولی محتوا مهم است. کسی که در حوزه کودک و نوجوان وارد می­ شود باید با اشراف و شناخت کار ­کند تا خروجی خوبی هم داشته باشد اگر رعایت نکنند از این مسیر کودک حذف می­ شوند. اغلب  تخصصی ندارند و کارشان نیاز به نقد و بازنگری است برای همین زیاد وارد حوزه کودک ونوجوان نمی­شوند امروز از بس کتاب کودک خوب و بد روی ویترین فروشگاههاست مانند تخم مرغ شانسی شده چون نظارتی وجود ندارد تا کتاب بد از کتاب خوب جدا شود به دلیل نگاه حداقلی ممیزی­ها کتابهای نامناسب در حوزه توزیع وجود دارد و افرادی کمی هستند که به صورت کارشناسی و آگاهانه برای بچه­ ها کتاب تهیه کنند، لذا اگر غربالگری داشته باشیم به ­همراه ناشران مطلع و با سواد، مشاوران آگاه باشند کتابهای کودک و نوجوان از شانسی بودن خارج می ­شود  و تولید محتوا بهتر خواهد شد.

تاکنون کتابهای کودک و نوجوان خارجی را هم رصد کردید؟

بله به نمایشگاههای خارجی می­ رویم تا از نظر قالب و محتوا کتابها را بررسی کنیم قانون کپی رایت را قبول داریم و رعایت هم می­ کنیم اما ما بیشتر به دنبال ایده گرفتن هستیم که قالبها در خروجی کتابها  چقدر موثر بوده است و از این طریق خیلی از کتابها منشا آثار بعدی می­ شوند مثلا  کتاب «من مسیح را دوست دارم» را به «من امام زمان را دوست دارم» تغییر دادیم و ایده گرفتیم.  به نظرم در مباحث معنوی و معرفی آنها قالبهای جدی و تاثیرگذاری دارند که می­توان استفاده کرد؛ شاید یکی از دلایل رشد این قالبها در آثارشان، ضعف در محتوا باشد که با این شیوه ­ها جبران می­ کنند و کتابهای کودک و نوجوان خود را در قالبهای مختلف و جالب ارائه می­ دهند­

کامیک استریپ یکی از انواع رایج کتاب در دنیاست چرا در ایران رونق چاپ ندارد؟

البته عده ­ای در کشور کار می­ کنند و خودم هم قصد کار در این حوزه را دارم، ولی عمدتا کامیک استریپ­ها از حیث متن و جذابیت توانایی کشش مخاطب را ندارند از سوی دیگر تصویرگران این عرصه به یک تنوع جذاب برای بیننده ایرانی نرسیده ­اند.

هزینه­ های کامیک استریپ در چاپ زیاد است؟

نه لزوما بحث هزینه­ ها مطرح نیست چون اگر کار خوب و قوی باشد هزینه­ ها تامین می ­شود به نظرم کامیک استریپ در ایران دوران کودکی را  می­ گذراند و هنوز به بلوغ  خود نرسیده است.

بهترین  کتابی که به نظر خودتان  درباره بچه­ ها  منتشر کرده­اید؟

کتاب «خدایا اجازه» که کتاب لوکوموتیو ما برای کودکان است. برای نوجوانان «روانشناسی قرآنی کودکان» که ۴۰ بار چاپ شده همین طور کتاب «صلوات کلید حل مشکلات» ۱۴۰ بار چاپ شده و با اقبال خوبی روبرو بوده است «به من بگو خدا کیست»  ۷تا۸ بار تجدید  چاپ شده است؛ البته  کتابهای لوکوموتیو عمدتا ۷تا۸ بار تجدید چاپ شدند .

به عنوان یک شخصیت حوزوی، چقدر ورود حوزه علمیه را برای کار کودکان و نوجوانان  موثر می­ دانید؟

بسیارزیاد چون کودکی دوره شکل گیری شخصیت افراد است و چه جایی بهتر از حوزه علمیه تا مفاهیم اعتقادی و دینی را به زبان خودشان به آنها اموزش بدهد، ولی متاسفانه حوزه علمیه با وجود کارها خوبی که داشته به اندازه کافی در این زمینه ورود نکرده است البته  جشنواره هایی وجود دارد و تشویق هایی که از سوی حوزه  هم صورت می­ گیرد  اما مختصر و محدود هستند هنوز کار کودک و نوجوان برای حوزه­ های علمیه ما به رسمیت شناخته نشده است. در حوزه مرکز تبلیغ معلم داریم و طلبه­ هایی که کارهایی خوبی برای کودک ونوجوان انجام می­دهند اما فعالیت آنها خودجوش وآتش به اختیار بوده است نه مربوط به حوزه علمیه . به نظرم حوزه  با مطلوب و نیازهای جامعه فاصله دارد که باید آن را پر کند  و خوراک دینی متناسب با سن و نیاز بچه­ ها هم تولید کند در نگاهی منصفانه کارهایی خوبی شده اما جسته و گریخته که هرچند قابل ستایش هستند اما کافی نیستند.

در طول کار نمایشگاهی خاطره ­ای جالب هم دارید؟

بله در نمایشگاههای مختلف داخلی و خارجی زیادی رفته ­ایم که خاطرات زیادی برایمان داشته است. یک بار در نمایشگاهی مادری گفت فرزند چهارساله ­ای دارد که درباره خدا زیاد سوال می­ پرسد کتاب «خدایا اجازه» را به او پیشنهاد دادم که در آن ۲۵۰ سوال درباره خداست به او گفتم شبی یکی یا دو مورد را برایش بخوانید تا یکسال کافی­ است دو روز بعد دیدم همان خانم با دختر بچه­ ای آمد  دختر گفت عمو من این کتاب را  خواندم خیلی خوب بود مادرش گفت حاج آقا همان دو شب ما را وادار کرد تا برایش بخوانیم و حالا سرغ  کتاب دیگری را گرفته است. این مسئله خیلی برایم جالب بود چون مثلا برای همین کتاب به چند  کشور اروپایی رفته بودم و در کتابخانه­ ها  ابهامات و سوالات  بچه­ ها درباره خدا را بررسی کرده بودم ایده و موضوع را به آقای حیدری ابهری ازنویسندگان خوبمان مطرح کردم  که نتیجه آن کتاب «خدایا اجازه» شده بود  وقتی دیدم  دختربچه­ ای آن را با هیجان و علاقه دنبال کرده  خستگی از تنم بیرون رفت و خدا را شکر کردم .

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار