تاریخ انتشار :

 The Shi'ah and Islamic Disciplines

انتشار کتاب “شیعه و فنون (علوم) اسلام” به زبان انگلیسی

با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) و انتشارات ولایت دهلی نو، کتاب «شیعه و فنون اسلام» به زبان انگلیسی (نام اصلی: The Shi’ah and Islamic Disciplines) در هندوستان منتشر شد

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  چاپ دوم کتاب “شیعه و فنون (علوم) اسلام” به زبان انگلیسی (نام اصلی: The Shi’ah and Islamic Disciplines) در هندوستان منتشر شد.

این کتاب نوشته مورّخ خبیر، رجالى برجسته و محدّث بصیر آیت الله علامه «سید حسن الصدر(ره)» از علمای برجسته تشیّع در دوران معاصر است.

مشهورترین کتاب آیت‌ الله سید حسن الصدر “تأسیس الشیعه الکرام لعلوم الإسلام” (به فارسی: شیعه و پایه گذاری علوم اسلامی) است. در در فصول چهارده‌گانه آن کتاب، به بررسی نقش علماء و دانشمندان شیعه اثنی عشری در تأسیس و گسترش علوم مختلف اسلامی و ابداعات در آن علوم پرداخته شده و نقش دانشمندان شیعی در تولید و نشر علوم اسلامی تبیین گردیده است؛ چرا که به باور نویسنده این دانشمندان در تأسیس و گسترش علوم، نقشی به مراتب بزرگ‌تر و مهم‌تر از دانشمندان دیگر فرقه‌های اسلامی داشته‌اند.

درباره انگیزه تألیف کتاب “تأسیس الشیعه الکرام لعلوم الاسلام” چنین نوشته‌اند که: «جرجى زیدان» در کتاب مشهور خود “تاریخ آداب اللغه العربیه” در مورد شیعه سخنى به این مضمون نوشت: «شیعه طایفه‌اى بود کوچک و آثار قابل اعتنایى نداشت و اکنون شیعه‌اى در دنیا وجود ندارد!» این شد که شیخ محمدمحسن آقابزرگ تهرانی و دو دوست هم‌ردیف و هم‌سخنش، یعنی آیت‌ الله سید حسن الصدر و شیخ محمدحسین کاشف الغطاء هم‌پیمان و هم‌قسم شدند تا هریک در باب معرفى شیعه کارى را بر عهده گیرند و پاسخ جرجی زیدان را بدهند.

از آنجا که کتاب مذکور بسیار حجیم شد، به نویسنده پیشنهاد گردید که خلاصه ای نیز از آن فراهم آورد؛ در نتیجه آیت‌الله سید حسن الصدر کتاب “الشیعه و فنون الإسلام” را ــ که در واقع تلخیص کتاب “تأسیس الشیعه الکرام لفنون الإسلام” است ــ تألیف نمود و در اثر جدید، مطالب را به ترتیب شرافت علوم فصل‌بندى کرد.

در فصل اول، به تقدم شیعه در علوم قرآن پرداخته شده است. نویسنده، معتقد است حضرت على(ع) نخستین کسى بود که علوم قرآن را به چندین نوع تقسیم کرد و شصت نوع آن را دیکته فرمود و براى هر نوع، مثال ویژه‌اى ذکر کرد و این در کتابى است که تا امروز، در دسترس ما قرار دارد و به طرق متعددى از آن روایت مى‌کنیم و همین کتاب، اصل است براى کسانى که در انواع علوم قرآن، چیزى نوشته‌اند.

در فصل دوم، در ضمن ده بحث، از تقدم شیعه در علوم حدیث بحث شده است. نویسنده بر این باور است که مسلمانان صدر اسلام، اعم از صحابه و تابعین، در نوشتن حدیث اختلاف داشتند و درحالى‌که بیشترشان آن را بد و ناروا مى‌پنداشتند، گروهى آن را خوب و جایز مى‌دانستند و حدیث بسیارى هم نوشتند که امیرالمؤمنین(ع) و فرزند بزرگوارش امام حسن(ع) از همین گروه بودند؛ چنان‌که سیوطى در “تدریب الراوی” همین معنا را نوشته است.

تقدم شیعه در علم فقه، مشاهیر فقهاى شیعه در صدر اول، فقهایى که در صدر اول، طبق مذهب جعفرى کتاب نوشته‌اند، مجموعه‌هاى بزرگ فقهى اصحاب ائمه(ع) و تقدم شیعه در علم کلام، فرقه‌شناسى، اخلاق، سیره‌نگارى، تاریخ اسلامى، جغرافیا، لغت، انشاء، معانى و بیان، عروض، فنون شعر، صرف و نحو از مطالب دیگر فصول و بخشهای این کتاب هستند.

این اثر ارزشمند که به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و به وسیله آقای «عمر کومو» ترجمه و در سال ۱۳۹۱ در ایران چاپ شده بود، اینک با همکاری معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و “انتشارات ولایت” دهلی نو، در هندوستان تجدید چاپ گردید.

کتاب “The Shi’ah and Islamic Disciplines” در ۲۶۰ صفحه و قطع رقعی با شماره شابک ۹۷۸۹۶۴۵۲۹۵۵۴۴ به چاپ رسیده است.

برای دسترسی، دانلود و مطالعه چاپ اول این کتاب ایــنـجـا را کلیک کنید.

منبع:ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار