تاریخ انتشار :

دانشگاه «دویسبورگ – اسن» آلمان

گسترش اسلام هراسی در میان آلمانی ها

براساس تحقیقات دانشگاه «دویسبورگ – اسن»، نگرش منفی جوانان آلمانی نسبت به اسلام گسترش یافته؛ این در حالی است که تجربه آن‌ها از ارتباط با مسلمانان مثبت است.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) رایزنی فرهنگی ایران در آلمان به نقل از روزنامه«نویه راین تسایتونگ» اعلام کرد: بیشتر آلمانی‌ها بر این باورند که اسلام برای آنان تهدید است، از هر چهار آلمانی، یک نفر معتقد است که مسلمانان نباید به آلمان مهاجرت کنند. اما آیا این اعتقادات در میان جوانان آلمانی هم وجود دارد؟ بسیاری از جوانان، به ویژه در مناطق شهری در کنار مسلمانان زندگی می‌کنند و با آنها در مدرسه، مجتمع مسکونی، خیابان و باشگاه‌های ورزشی بزرگ می‌شوند. با این وجود، بر اساس مطالعه‌ای که به سفارش «بنیاد مرکاتور» و توسط لمیا کادور، محقق اسلامی در دانشگاه «دویسبورگ – اسن» آلمان((Universität Duisburg-Essen) صورت گرفته است؛ تصویر بسیاری از جوانان در ایالت «نوردراین وستفالن»( Nordrhein-Westfalen) درباره مسلمانان متعصبانه است. کادور در این ارتباط به نویه راین تسایتونگ گفت: «اسلام‌هراسی پدیده‌ای در حال گسترش است و در میان جوانان، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.»

برای نخستین بخش تحقیقات اخیر با عنوان «اسلام‌هراسی در دوران جوانی» محققان، نظرات ۲۰ نفر از دانش‌آموزان دبیرستان‌ها و مدارس فنی ‌و حرفه‌ای (در سنین ۱۶ تا ۲۶ سالگی) را درباره اسلام، ادغام و مهاجرت پرسیدند. این نظرسنجی پایه تحقیقات بعدی شد. محققان در این بخش به دنبال پاسخ این پرسش بودند که کدام یک از نگرش‌های ضد اسلامی در میان جوانان گسترش یافته است. همچنین در بیش از ۸۰۰ مورد، داستان‌های تکراری درباره سرکوب زنان، خطر اسلام‌گرایی و شکل‌گیری جوامع موازی دیده شد. فقط بخش کوچکی از پاسخ‌‌دهندگان به نظرسنجی، تصویر متمایزی از دین اسلام داشتند.

کادور گفت: «این پژوهش از این رو در ایالت نورد راین وستفالن انجام شده است که در این ایالت تنوع دینی و فرهنگی بسیار زیاد است. در این ایالت شمار زیادی از مسلمانان زندگی می‌کنند و ارتباطات بسیاری میان جوانان مسلمان و غیرمسلمان شکل می‌گیرد. با این حال، اغلب میان واقعیت‌ها و تجربیات شخصی جوانان در این تحقیق تناقض وجود داشت. در حقیقت برای این جوانان، اسلام ساختار یا چارچوبی بوده است که همواره آن را دشمن می‌دیدند؛ در حالی که به طور شخصی تجربیات مثبتی از ارتباط با مسلمانان داشتند. به طور مثال یکی از پاسخ‌دهندگان گفت که پوشیدن روسری، زن مسلمان را سرکوب می‌کند. اما در ادامه گفت که دوست من این کار را به طور داوطلبانه انجام می‌دهد. این تناقضات در میان جوانان، کمترمورد بررسی قرار گرفته است.»

جوانان آلمان، اسلام‌ستیزی و تجربه مثبت با مسلمانان

یکی از دلایل این تناقض‌ها از دید محقق اسلامی، گفتمان عمومی حاکم در ارتباط با اسلام است که عمدتا با مشکلات و خشونت مشخص می‌شود. کادور افزود: «مواجهه غرب و اسلام بر زندگی تمام افرادی که در حوالی ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ متولد شده‌اند و تجربه حمله ویرانگر به آمریکا را دارند، تأثیر گذاشته است. برای آن‌ها اسلام به معنای تهدید، جنگ، مهاجرت و مشکلات ادغام است.»

کادور درباره نتایج جالب نظرسنجی گفت:«حتی جوانانی که نگرش منفی نسبت به اسلام داشتند، همیشه برای توضیح جامعه مسلمان آلمان از ضمیر «ما» استفاده می‌کردند، چرا که آن‌ها همیشه در کنار مسلمانان زندگی کرده‌اند. البته تناقضات در فکر جوانان وجود دارد و این که ما در یک جامعه مدرن مهاجرپذیر زندگی می‌کنیم، تاثیری بر این تفکرات ندارد. اغلب، جوانان بدون آن که به کار خود واقف باشند، اسلام‌ستیزانه عمل می‌کنند.»

از این‌رو لمیا کادور معتقد است که بررسی مسئله اسلام‌هراسی در میان جوانان بسیار مهم است و می‌تواند منجر به آموزش آن‌ها در جامعه آلمان شود. از دید او، شناخت و درک اولیه جوانان از مسائل، زندگی آنان را شکل می‌دهد و به همین دلیل آموزش جوانان در زمینه اسلام‌هراسی در این دوران ضروری است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار