تاریخ انتشار :

مرکز علوم برلین برای تحقیقات اجتماعی

تبعیض قومی و نژادی در بازار کار آلمان به میزان قابل توجهی به کشور مبدأ بستگی دارد

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مسلمانان و سیاه‌پوستان در بازار کار آلمان مورد تبعیض واقع می‌شوند

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  رایزنی فرهنگی ایران در برلیناعلام کرد: پژوهش‌های «مرکز علوم برلین برای تحقیقات اجتماعی» نشان می‌دهد که تبعیض قومی و نژادی در بازار کار آلمان به میزان قابل توجهی به کشور مبدأ بستگی دارد. همچنین اگر متقاضیان در آلمان متولد شده باشند، شرایط متفاوت است.

بر اساس نتایج این پژوهش، بسیاری از جوانانی که در آلمان متولد شده‌اند و والدینشان از کشورهای اروپایی یا آسیای شرقی هستند، کمتر با مشکل مواجه می‌شوند. در مقابل، فرصت‌های شغلی برای افرادی که دارای ریشه‌های آفریقایی و یا اسلامی هستند، بسیار کمتر است. محققان معتقدند که  دلیل اصلی تبعیض قومی، فاصله فرهنگی است که منجر به رد شدن درخواست کاری افراد می‌شود. برای اولین بار یک تیم پژوهشی از مرکز علوم برلین برای تحقیقات اجتماعی، علل تبعیض قومی برای مهاجران ۳۴ کشور در آلمان را بررسی کرده است.

در این راستا، تیم تحقیقاتی با توجه به داده‌های خود از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، بیش از ۶ هزار درخواست ساختگی برای هشت مرکز کارآموزی ارسال کرد. در فرم درخواست این مراکز، علاوه بر ملیت و کشور مبدأ متقاضیان، مشخصات ظاهری مانند سیاه یا سفید پوست بودن، دین متقاضیان و جنسیت قید شد.

در پایان، مراکز کارآموزی در حالی به درخواست ۶۰ درصد از متقاضیان بدون پس‌زمینه مهاجرت، جواب مثبت دادند که تنها ۵۱ درصد از متقاضیان  با زمینه مهاجرت- با وجود شرایط مشابه- جواب مثبت دریافت کردند. در ادامه تجزیه و تحلیل این پژوهش، برای نخستین بار نشان داد که متقاضیان از برخی کشورها در بازار کار آلمان مورد تبعیض واقع می‌شوند، در حالی که برای کارفرمایان، برخی مهاجران با متقاضیان آلمانی تفاوت چندانی ندارند، برای مثال در برخی مواقع حتی متقاضیان با ریشه‌های اسپانیایی به متقاضیان آلمانی ترجیح داده می‌شوند.

از سوی دیگر این پژوهش نشان داد؛ کارفرمایان به عملکرد و بهره‌وری افراد اهمیت کمتری می‌دهند و بیشتر به بررسی فرهنگ و ارزش‌های جامعه مبدأ متقاضیان می‌پردازند. متقاضیانی که دارای پس‌زمینه مهاجرت هستند، تنها در صورتی مورد تبعیض واقع می‌شوند که ارزش‌های کشور مبدا آنها با هنجارهای آلمانی تفاوت زیادی داشته باشد. در نتیجه متقاضیان از کشورهای اروپایی کمتر مورد تبعیض قرار می‌گیرند. همچنین، براساس این پژوهش، پذیرفته نشدن متقاضیان سیاه‌پوست و مسلمانان در بازار کار آلمان، به دلیل تفاوت‌های ارزشی و فرهنگی صورت می‌گیرد.

آمارها نشان می‌دهد که متقاضیان مسلمان و سیاهپوست در مقایسه با متقاضیان سفیدپوست و مسیحی در بازار کار آلمان، هفت درصد کمتر پذیرفته می‌شوند. این در حالی است که هیچ شواهدی از تبعیض علیه افراد با ظاهر آسیایی یا پیروان ادیان هندو یا بودایی وجود ندارد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار