تاریخ انتشار :

دانشگاه کلن آلمان

نوع تعهد مذهبی و رابطه میان عملکرد دانش‌آموزان در مدرسه و اعتقادات دینی

مطالعات دانشگاه کلن آلمان نشان می‌دهد که اعتقادات دینی و نمازهای روزانه در موفقیت آموزشی کودکان مسلمان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ پروفسور «سارا کارول» از گروه جامعه‌شناسی و روانشناسی دانشگاه کلن و بنیامین شولتز از مرکز علوم برلین برای تحقیقات اجتماعی در پروژه‌ای مشترک، تاثیر مذهب را در موفقیت آموزشی کودکان مهاجر مسلمان و مسیحی بررسی کردند. آنها در این تحقیق دریافتند که رابطه میان عملکرد دانش‌آموزان در مدرسه و اعتقادات دینی، بستگی به نوع تعهد مذهبی دارد. برای مثال، حضور کودکان و نوجوانان در مساجد، باعث عملکرد بهتر آنها در مدرسه می‌شود. نتایج این تحقیق با عنوان «دینداری به عنوان یک پل یا مانع موفقیت تحصیلی کودکان مهاجر؟» در حال حاضر در مجله تخصصی«تحقیق درباره طبقه‌بندی و تحرک اجتماعی» منتشر شده است.

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که در آلمان، کودکان مهاجر در مدرسه عملکرد ضعیف‌تری نسبت به کودکان آلمانی دارند. براساس نتایج این تحقیقات، کمتر از ۲۵ درصد از دانش‌آموزان نسل دوم تُرک در آلمان از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شوند. این در حالی است که ۴۰ درصد از دانش‌آموزان آلمانی دبیرستان را به اتمام می‌رسانند. پیش از این، تحقیقات بر روی زمینه‌های قومی، سطح تحصیلات و وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین متمرکز بود.

در عوض، کارول و شولتز در تحقیق اخیر خود، بر روی اهمیت دینداری به عنوان عامل موفقیت در مدرسه تمرکز کرده‌اند. سارا کارول در این ارتباط گفت: «ما در این تحقیق به دنبال جواب این سوال‌ها بودیم که آیا سازمان‌های مذهبی، جوانان را راهنمایی و پشتیبانی می‌کنند؟ و آیا نگرش‌های مذهبی باعث کنترل افراد می‌شود؟ جواب هر دو سوال در رابطه با موفقیت تحصیلی، مثبت بود.»

این دو محقق از اطلاعات مرکز مطالعه ملی پنل آموزشی در آلمان (NEPS) برای سنجش فرضیه‌ها درباره مسلمانان و مسیحیان مهاجر استفاده کرده‌اند. برای این تحقیق، نتایج آزمون‌های ریاضی به عنوان شاخص موفقیت در مدرسه مورد استفاده قرار گرفت. همچنین درجه مذهبی بودن دانش‌آموزان با پاسخ دادن به برخی سوالات مشخص شد.از سوی دیگر، اطلاعات درباره زمینه‌های مهاجرت، از مشخصات والدین به دست آمد.

این تحقیق نشان داد که مذهبی بودن، مانعی برای موفقیت تحصیلی نیست. کارول در این ارتباط گفت:«دین، نقش اصلی را در موفقیت آموزشی کودکان مسلمان ایفا می‌کند؛ این در حالی است که مذهب تأثیر کمی بر روی موفقیت کودکان مسیحی دارد.» در این پژوهش دو نفره،  ارتباط بین حضور در یک جامعه مسلمان و عملکرد در مدرسه نیز مورد بررسی قرار گرفت، براساس نتایج این پژوهش، مشارکت مذهبی در دانش‌آموزانی که کنار مسلمانان دیگر زندگی می‌کنند، باعث موفقیت در مهارت‌های ریاضی می‌شود. با این حال، اگر آنها در محله‌های جداگانه زندگی کنند، مشارکت مذهبی هیچ نقشی در موفقیت تحصیلی آنها ندارد.

همچنین نمازهای روزانه باعث عملکرد بهتر کودکان مسلمان در مدرسه می‌شود. نماز روزانه، باعث ایجاد نظم و انگیزه در دانش‌آموزان می‌شود و به گفته کارول هر دو این صفات، عوامل کلیدی برای موفقیت در مدرسه هستند. بنابراین رفتار دانش‌آموزان مسلمان به دلیل عزت نفس بالایی که دارند، با کسانی که در تکالیف مذهبی شرکت نمی‌کنند، متفاوت است. به عنوان مثال، در گروه دوم، دانش‌آموزان تمایل دارند که مدرسه را زودتر از موعد مقرر و گرفتن دیپلم دبیرستان، ترک کنند. کارول نتایج تحقیقات را بدین شکل تفسیر کرد:« وقتی دانش‌آموزان مسلمان در مدرسه یا زمان کارآموزی با مشکل روبرو می‌شوند، دین اسلام می‌تواند بخش مهمی از هویت‌های اجتماعی آنها باشد».

به طور خلاصه، کارول و شولتز یادآور می‌شوند که دین اسلام مانعی برای موفقیت آموزشی دانش‌آموزان نیست.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار