تاریخ انتشار :

نظمی لوقا،

دانشمند، ادیب و فیلسوف برجسته مصر و از پیروان آیین مسیحیت

«نظمی لوقا جرجس» (۱۹۸۷ – ۱۹۲۰ میلادی)، دانشمند و ادیب برجسته مصر و از پیروان آیین مسیحیت بود که در ۹ سالگی موفق به حفظ کامل قرآن و بسیاری از احادیث نبوی شد و از دوستداران امام علی(ع) بود.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )    نظمی لوقا، دانشمند، ادیب و فیلسوف برجسته مصر و از پیروان آیین مسیحیت بود که در سال ۱۹۲۰ در شهر «دمنهور» استان «بحیره» مصر دیده به جهان گشود و در سال ۱۹۸۷ میلادی در قاهره از دنیا رفت.

نظمی لوقا جرجس با وجود این که مسیحی بود، اما تحت نظارت اساتید مسلمان تربیت شد، به طوری که در سن ۹ سالگی، قرآن کریم و بسیاری از احادیث نبوی را حفظ کرد و همین مسئله سبب شد بعدها تألیفات ارزشمندی در حوزه سیره پیامبر(ص) و دین اسلام داشته باشد.

این اندیشمند مصری ارادت خاصی به امام علی(ع) داشت و کتاب‌های وی در زمینه سیره نبوی بسیار مورد اعتماد و تأیید است، چرا که وی با وجود این که مسیحی است، اما جانب انصاف را رعایت کرده و مسیحی بودن وی مانع از آن نشده که درباره اسلام و رسول اکرم(ص) کتاب ننویسید، این در حالی است که در نوشته‌های وی عشق و ارادت خاصی به نبی مکرم اسلام به چشم می‌خورد.

وی در حالی که کودکی ۶ ساله بود، اما به صورت روزانه به مسجدی در شهر «سوئز» مصر می‌رفت، تا این که در ۹ سالگی حفظ قرآن را به پایان رسید و دروسی در زمینه زبان عربی و بلاغت را نزد شیخ «سید البخاری» فرا گرفت، این در حالی است که پدر وی نیز در خصوص فراگیری زبان عربی معتقد بود که فرزندش باید زبان عربی را نزد اساتیدی که به فصاحت و بلاغت زبان اهتمام دارند، فرا بگیرد، به همین خاطر امام جماعت مسجد شهر «سوئز» از نظر پدر وی واجد چنین شرایطی بود.

حضور مستمر نظمی لوقا جرجس در مسجد و فراگیری تعالیم اسلامی سبب شد که عشق به پیامبر(ص) در او به وجود آید و همین مسئله سبب شد که بعدها ۳۰ سال از عمر خود را به نگارش در زمینه سیره نبوی و تعالیم و آموزه‌های اسلام بگذراند.

نظمی لوقا جرجس پس از گذراندن مرحله ابتدایی در زادگاهش، دوران دبیرستان را در شهر «اسکندریه» مصر به اتمام رساند و سپس موفق به اخذ مدرک لیسانس از دانشگاه قراهره شد، همچنان که لیسانس مدرسه حقوق فرانسه در قاهره را نیز دریافت کرد. وی سپس تحصیلات تکمیلی خود را ادامه دارد و موفق به اخذ  دکترا در رشته فلسفه شد. او مدتی به عنوان معلم در دبیرستان‌ شهرهای سوئز و اسکندریه تدریس کرد و سپس به‌عنوان استاد فلسفه در دانشکده تربیت معلم قراهره و دانشکده ادبیات دانشگاه عین شمس مصر انتخاب شد. عضویت در انجمن بین‌المللی «القلم» مصر، اتحادیه نویسندگان عرب و اتحادیه نویسندگان مصر از دیگر افتخارات این دانشمند مسیحی مصری بود.

نظمی لوقا بخش زیادی از زندگی خود را صرف مبارزه با جهل و تعصب کرد و تلاش زیادی برای از بین بردن بی‌سوادی فکری نسبت به اسلام و نبی اکرم(ص) انجام داد، چرا که معتقد بود خطر تعصب کورکوانه، مردم جامعه را تهدید می‌کند، به همین خاطر آثار متعددی در زمینه سیره نبوی نگاشته که از جمله آن‌ها می‌توان به «محمد؛ الرساله والرسول: محمد، رسالت و رسول»، «محمد فی حیاته الخاصه: محمد{ص} و زندگی خصوصی او» و «وامحمداه»، «الله، الانسان والقیمه»(خداوند، انسان و ارزش) اشاره کرد.

نظمی لوقا از شاگردان «عباس عقاد»(تاریخ‌نگار و متفکر؛ ملقب به مرد برجسته تفکر عربی) بود و علاوه بر مطالعات اسلامی در زمینه فلسفه و ادبیات عرب نیز توانایی قلم زدن داشت.

او در دوران حیات خود با تعصبات، مغلطه‌ها و بازخوردهای نادرست زیادی مواجه شد، اما با سعه صدر با همه آنها مقابله کرد و به طرز فکر خود تمسک جست. وی خود را یک متدین واقعی به دور از ظاهرگرایی می‌دانست و در شرح حال خود می‌گوید: «گاهی حال خود را مانند کسی می‌بینم که زغال گداخته در دست دارد.»

وی اسلام را «دین بشریت» معرفی کرده و در تألیفات خود موضع این دین نسبت به خداوند، انسان، نبوت، حواء ازداوج، نظام حکومت‌داری و ارتباطات مردمی و …را تبیین می‌کند و در این زمینه از آیات قرآن، احادیث و سیره رسول بهره می‌برد. وی همچنین، بر این باور است که دین اسلام جمع‌کننده میان قلب و عقل است و هیچ تفاوتی میان قومیت‌ها قائل نیست.

او به عنوان یک مسیحی راز اهتمام خود به دین اسلام را چنین شرح می‌دهد: «من از کسی که علاقه به پیامبری از دین دیگر را غیر منصفانه می‌داند می‌پرسم، چرا باید به خود ظلم کرد و انکار فضیلت را بر جان خود تحمیل کرد؟ مقصود وی از بیان این سخن این است که نادیده گرفتن فضایل پیامبر اکرم(ص) نوعی ظلم است که شخص به خود روا می‌دارد».

این اندیشمند مسیحی در خصوص ادیان الهی و به‌ویژه درباره یهودیت معتقد است: «یهودیت دین یک ملت مشخص است و دینی نیست که همه مردم را هدایت کند».

این دانشمند مصری در خصوص مسیحیت نیز چنین می‌نویسد: «مسیحیت نه تنها مردم را به توحید و تنزیه دعوت می‌کند، بلکه معشوق والا، که جان همه انسان‌ها به سوی او متوجه است را خداوند معرفی می‌کند؛ پس مشاهده می‌کنیم که مسیحیت دین قلب انسان است. به همین دلیل انسان‌ها محتاج دین جدیدی بودند که قلب و عقل را وحدت بخشد و بین ملت‌ها وحدت ایجاد کند و نیازهای جسمی و روحی آن‌ها را مرتفع سازد و آن همان دین اسلام است».

در پایان، ذکر این نکته ضروری است که فراگیری فرهنگ و تعالیم اسلامی از اساتید مسلمان و حضور در مسجد و بهره‌گیری از معارف ناب قرآنی سبب شد که نظمی لوقا جرجس دید منصفانه‌ای نسبت به اسلام و نبی اکرم(ص) داشته باشد و در زمره دانشمندان مسیحی است که با دیدی منصفانه درباره اسلام و رسول اکرم(ص) تألیف کتاب داشته است.

ترجمه و تنظیم: سیده حنان علویان

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار