تاریخ انتشار :

روزنامه «دی وِلت» آلمان

ماه رمضان در واقع یکی از ارکان مهم دین اسلام است

روزنامه «دی وِلت» آلمان در گزارشی، رمضان و واجبات این ماه بین مسلمانان را تشریح کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ همزمان با آغاز ماه رمضان در هفته‌های گذشته مسلمانان ساکن اروپا نیز به این فریضه الهی با توجه به طولانی‌بودن روز عمل می‌کنند.

گزارش زیر دیدگاه و تعاریف آلمانی‌ها را از رمضان به تصویر می‌کشد. روزنامه «دی ولت» آلمان این ماه را چنین تعریف می‌کند: مسلمانان در این ماه از سحر تا هنگام غروب از خوردن و آشامیدن اجتناب می‌کنند. مسلمانان مقیم اسکاندیناوی نیز روزه می‌گیرند آن هم در مکانی که همواره روشن است و آفتاب غروب نمی‌کند. در اسلام برای عمل به فرایض دینی در شرایط خاص نیز قاعده و قوانینی وجود دارد. برای مسلمانان این ماه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آن ها نه تنها موظف به نخوردن و نیاشامیدن در طول روز هستند بلکه باید اعمال دیگری را نیز به جا آورند.

رمضان چیست؟

ماه رمضان در واقع یکی از ارکان مهم دین اسلام است. یکی از پنج ستون اسلام همانند اعتقاد به خداوند، نمازهای روزانه، پرداخت خمس و زکات برای افراد نیازمند و زیارت مکه. کلمه رمضان از ریشه «رامیدا» گرفته شده است‌ که به گرما و خشکی سوزاننده تعبیر می‌شود. اما منظور از گرما و خشکی، فصل گرم یا ماه گرم نیست بلکه تلاش و سختی برای نگه‌داشتن روزه است. بر اساس اعتقاد مسلمانان قرآن در این ماه بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است.

چگونه آغاز می‌شود؟

این ماه نهمین ماه از تقویم اسلامی است که آغاز و پایان آن با رؤیت هلال ماه صورت می‌گیرد. پس بنابراین آغاز و پایان این ماه می‌تواند در کشورهای مختلف متفاوت باشد. از سال ٢٠٠٨ آلمان با انجمن‌های اسلامی جهت تبادل داده‌ها همکاری می‌کند. داشتن اطلاعات دقیق در خصوص زمان شروع و پایان ماه رمضان برای آلمان مهم است، مخصوصاً از زمانی که تعداد مهاجران مسلمان در این کشور رو به فزونی گذاشته است. از آنجایی که سال قمری اسلامی با تقویم رسمی آلمان همخوانی ندارد، آلمان نیازمند به دسترسی به این قبیل داده‌ها شده است. به طور مثال طی سالیان گذشته ماه رمضان یک بار اواخر ماه می، حدود پنج سال پیش در اوایل ماه جولای و ده سال پیش اوایل ماه سپتامبر بوده است.

خداوند در این ماه از مؤمنان می‌خواهد که در ساعات تعیین شده از خوردن، آشامیدن و کشیدن سیگار پرهیز کنند همانگونه که در قران آمده و همانطور که نسل‌های گذشته به آن عمل کرده اند(اشاره به آیه ۱۸۳ سوره بقره: *یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ: اى اهل ایمان ! روزه بر شما مقرّر شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر شد تا پرهیزکار شوید).

ساعت روزه‌داری

ساعت آغاز روزه‌داری از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب است. در آلمان زمان افطار تا سحر در شب‌های نزدیک به تابستان و یا در تابستان بسیار کوتاه است. در کشورهای محدوده اسکاندیناوی که خورشید غروب نمی‌کند، ساعات روزه‌داری اغلب بر اساس عربستان و یا ترکیه تنظیم می‌شود.

ماه رمضان تنها به منظور پرهیز از خوردن و آشامیدن بر مسلمانان نوشته نشده بلکه با هدف تکریم برادری، رعایت مصالحه و دوستی نیز از دیگر اعمال واجب این ماه به شمار می‌ر‌ود. چنانکه در قرآن ذکر شده جنگ در این ماه حرام است. مؤمنین در این ماه نیز زکات فقرا را پرداخت و از نیازمندان حمایت می‌کنند.

از نیک‌ترین شب‌ها در ماه رمضان شب قدر است که در این شب قرآن به (حضرت) محمد(ص) نازل شده است و مسلمانان این شب را تا سحر به عبادت می‌پردازند و  بخشش گناهان خود را از خداوند طلب می‌کنند. در آلمان هم در این شب مسلمانان در مساجد بزرگ گرد هم می آیند و به صورت جمعی به عبادت مشغول می‌شوند. در کشورهای اسلامی روز اداری پس از شب قدر دیرتر آغاز می‌شود و در کل ساعات اداری در این روز کوتاه‌تر است.

ماه رمضان با عید فطر عربی(!) به اتمام می‌رسد. برای مردم آلمان عید فطر با کریسمس قیاس می‌شود چراکه از لحاظ به جا آوردن برخی آداب و رسوم به یکدیگر شباهت دارند. مثلاً همانطور که مسلمانان در عید فطر به دیدار یکدیگر رفته ودر کنار یکدیگر به خوردن شیرینی و غذا مشغول می‌شوند، مسیحیان نیز در شب کریسمس رفتاری مشابه دارند.

سیل مهاجرت

محقق و پژوهشگری به نام فرانک ترنتمن، پژوهشگر مصرف طی تحقیقی که در ماه رمضان انجام داده، به آمار جالبی رسیده است. وی بر اساس یافته‌های خود می‌گوید پس از غروب آفتاب در ماه رمضان خرید در عربستان آمار صعودی دارد. همین‌طور می‌افزاید بر اساس برخی گزارشات به دست آمده در عربستان آمار خشونت و تصادفات در این ماه بالا می‌رود.

در آلمان بعد از سیل مهاجرت مسلمانان به این کشور طی سال‌های اخیر، همواره بحث‌های زیادی در خصوص فرزندان مسلمان زیر سن تکلیف برای رعایت واجبات شرع وجود داشته است. آلمان(دولت آلمان) می‌گوید هیچ ایرادی برای گرفتن روزه بر افراد مکلف وارد نیست اما کسانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده‌اند نباید اقدام به گرفتن روزه بکنند چرا که از نظر شرع نیز لزومی برای رعایت آن وجود ندارد. سوزانه آیزنمن از حزب (CDU)( Susanne Eisenmann)، وزیر آموزش و پرورش «بادن وورتمبرگ» با اشاره به کودکان زیر سن تکلیف همواره بر صیانت از سلامت آنان در این ایام تاکید می‌کند.

روزه در مسیحیت

اما روزه گرفتن در اروپا فقط مخصوص مسلمانان نیست در سایر ادیان نیز روزه وجود دارد. در مسیحیت روزه از Aschermittwoch (اولین روز ایام روزه داری مسیحیان) آغاز می‌شود و تا روز Ostern  ادامه دارد. کتاب مقدس در ارتباط با روزه هیچ گونه قوانین یا زمان خاصی را در اختیار قرار نمی‏دهد هر چند مسیح در ارتباط با اصول روزه‌داری تعلیمات خاصی را ارائه می‏دهد.

برخی مسیحیان از روز مرگ عیسی مسیح(ع) تا عروج وی به آسمان که شامل دوره‌ای ۴٠ روزه است به روزه‌داری مشغول می‌شوند. در برخی گرایشات مسیحی نیز برخی از روزه‌داران در ایام پیش از تولد عیسی مسیح (Advent) که چیزی حدود چهار هفته است، اقدام به گرفتن روزه می‌کنند که موضوع در حال حاضر بیشتر در کلیساهای ارتدوکس رعایت می‌شود.

روزه در یهودیت

در یهودیت ایام متعددی به عنوان ایام روزه‌داری تعیین شده که مهم‌ترین آنها Yom kippur است که در ماه‌های سپتامبر یا اکتبر انجام می‌شود. این سنت یهودیان احتمالاً به زمان تبعید یهودیان از بابل حدود شش قرن قبل از میلاد مسیح بازگردد.

روزه در بودا

روزه‌داری در دین بودا نیز تحت عنوان Vesakh وجود دارد.در ماه‌های می و یا جون برگزار می‌شود که سمبلی از تولد، مرگ و روشنگری بودا برای بوداییان به شمار می‌رود.

روزه در هندوئیسم

اما سنگین‌ترین شکل روزه را می‌توان در دین هندوئیسم یافت. در این نوع روزه کاملاً از خوردن پرهیز می‌شود، این عمل در هندوئیسم به مفهوم دل کندن از تمامی خواسته‌های دنیوی و مادی است. پزشکان هندی از آمار بالای ابتدا به انواع بیماری و مرگ در این نوع عبادت و روزه‌داری صحبت می‌کنند.

آلمان در سال‌های اخیر کوشیده تا سختی و فشار روزه‌داری را از جامعه مسلمانان بردارد. آلمان در سال‌های گذشته با پذیرفتن این‌گونه اعمال دینی مختص مسلمانان و درنظرگرفتن شرایط آنان به لحاظ قانونی این اجازه را به آنان می‌دهد تا بتوانند در ایام رمضان مرخصی سی روزه داشته باشند. این قانون لازم الاجراست و کارفرمایان نیز در صورت درخواست کارمند مسلمان برای مرخصی موظف به موافقت با آن هستند. اما کارفرمایان این اجازه را نیز دارند که برای گونه مرخصی‌ها به کارمند خود هیچ گونه حقوقی پرداخت نکنند.

در پاسخ به این سؤال که چرا آلمان این قانون را برای جامعه مسلمان به اجرا درآورده، می‌توان به نکته اشاره کرد که مسلمانان تنها اقلیت مذهبی هستند که در آلمان اکثریت روزه‌دار را دارند و این حرکت، به نوعی گامی در راستای ادغام مسلمانان در جامعه آلمان محسوب می‌شود.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار