تاریخ انتشار :

بلگراد،صربستان

انتشارکتاب «آفتابی در سایه»؛حقیقت انسان در اندیشه‎ فلسفی و عرفانی اسلام

کتاب «آفتابی در سایه» به قلم «معمر خلیلویچ» از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، پایتخت صربستان منتشر شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) این کتاب در حقیقت داستانی تمثیلی است که سعی دارد حقیقت انسان را در اندیشه‎ فلسفی و عرفانی اسلام جست‏ وجو کند و در آن تقابل غرب و شرق و رودررویی اندیشه‌های سکولار و دینی به صورت نمادین مطرح شده و برخی نمودهای آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان مورد تحلیل قرار می‎گیرد.

آفتابی در سایه ما را با بنیادهای فلسفی دنیایی آشنا می‎کند که در آن نفس حقیقی خود را به صورتی متعالی مشاهده خواهیم کرد.

عنوان کتاب برگرفته از بیت زیبایی از آغازین صفحات مثنوی مولوی است:

« دید شخصی فاضلی پرمایه‏‌ای    آفتابی در میان سایه‌ای»

مولانا در این بیت به حکیمی اشاره می‎کند که آفتاب وجودی او، در سایه‎ نگاه ظلمانی ما پنهان مانده است. کتاب «آفتابی در سایه» نیز، در حقیقت، در صدد است تا به شیوه‎‌ای تمثیلی این حجب ظلمانی مادی را برطرف و خواننده را به آفتاب و نور وجودی درون هدایت کند.

پروفسور ولادیمیر کولاریچ، نقاد ادبی و استاد بنام دانشگاه بلگراد، در تقریظ این کتاب می‎نویسد: «نگرشی که در این کتاب عرضه می‎شود نگاهی کلیشه‎ای نیست، بلکه برگرفته از اندیشه‎های متعالی حکمت اسلامی و دینی است. این صرفاً دنیای مادی نیست که ما را از رؤیت آفتاب درونمان عاجز نموده است، بلکه فراتر از آن، این خود ما هستیم که جلو تعالی خود ایستاده و مانع وصول نور به قلب‎هایمان گشته‌ایم. و ما هم‎چنان در سایه خواهیم ماند اگر این حجب را برطرف نکرده و اجازه ندهیم تا نور الهی بر ما بتابد.»

وی در ادامه، کتاب «آفتابی در سایه» را حرکتی نو و بازگشتی مجدد به ادبیاتی می‎داند که در دنیای غرب رو به فراموشی سپرده شده است؛ ادبیاتی که در آن نگارنده در تک ‎تک کلمات خود سعی دارد انسان را به خاستگاه‎های اصلی اخلاقی‎اش رهنمون سازد.«کولاریچ» هم‎چنین معتقد است که کتاب «آفتابی در سایه» می‎تواند طلیعه‎ای نوین در مسیر پیوند میان فرهنگ و تمدن غرب و شرق و اعتلای زندگی دینی انسان معاصر باشد.

لازم به ذکر است که معمر خلیلویچ، نویسنده کتاب مذکور، یکی از اعضای هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد و مدیرمسئول مجله‏ علمی-پژوهشی علوم دینی «قم» است.

مجله اسلام‌‏شناختی یاد شده، از سال ۲۰۱۴ حائز رتبه‏ علمی-پژوهشی «ام-۵۳» در وزارت علوم جمهوری صربستان شد. سابقاً کتاب تألیفی «معمر خلیلویچ» با عنوان «اقتدار جامعه؛ اسلام، فلسفه، تمدن» در بلگراد منتشر و همچنین، کتاب «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران»، اثر علی‌‏اکبر ولایتی با ترجمه‏ وی از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به زیور طبع آراسته شده بود.

خلیلویچ یکی از سه نویسنده‏ کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» بوده که نخستین اثر تألیفی به زبان‏‌های بومی منطقه‏ بالکان در حوزه‏ تاریخ میراث فلسفی اسلام است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار