تاریخ انتشار :

گفتگو با منا اورعی گوینده خبر شبکه قرآن

چهره‌ام در رسانه هست ولی شرعا گذاشتن عکس در پروفایل مجازی‌ام را درست نمی‌دانم.

سال ۹۱ قبل از این­که گوینده خبر بشوم به واسطه همکاری با شورای فرهنگی اجتماعی زنان زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و لطف دوستان به مناسبت روز زن همراه حدود ۲۰۰فعال خانم فرهنگی علمی و رسانه ­ای به دیدار حضرت آقا مشرف شدم که یکی از زیباترین و بهترین روزهای زندگی ­ام بود.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گفتگو از جمال طاهری / منا اورعی گوینده خبر شبکه قرآن که از چهره‌های آشنای خانه‌های ایرانیان محسوب می‌شود. برخلاف توقعی که تقریبا همه ما از مجریان خبری و رسمی بودن‌های آنها پشت قاب تلویزیون داریم. برخورد خواهرانه خانم اوراعی گوینده خبر بودن ایشان را از یاد ما می‌برد. او سالهاست که نه ­تنها مجری خبری شبکه قرآن است بلکه خود را غریق دریای معرفت قرآنی کرده و تلاش نموده تا خانه و کاشانه‎اش را نیز با این آموزه‎ها گرم و پر محبت نماید. جالب است که اولین اجرای وی در نوجوانی در برنامه «نیم رخ» انجام شده است. پس توصیه ما به خوانندگان این است که قبل از هرچیز همه ذهنیتها در مورد یک مجری و گوینده خبر را کنار بگذارند و با ما در این گفتگو همراه شوند. خانم اوراعی فارغ التحصیل مهندسی معماری و دین پژوه حوزه دانشجویی علوم اسلامی است. او حدود ۱۰ سالی است که در زمینه‌های مختلف در صدا وسیمای جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت است. حکایت ورود خانم اورعی به تلویزیون البته جالب است و خواندنش خالی از لطف نیست.

چه شد که وارد صدا وسیما شدید؟

حکایت ورود من به علاقه زیاد دوران کودکی ­ام  به اجرا برمی­ گردد. من فعالیتم را در برنامه نوجوانانه «نیم رخ» از شبکه اول شروع کردم. بعد به دعوت دوستی در رادیو مشغول به کار شدم سپس به عنوان نویسنده و مجری در شبکه ­های مختلف و در برنامه­ های مذهبی و غالبا مناسبتی حضور داشتم به عنوان نویسنده و مجری در شبکه­ های ۵ و ۲و۱ وشبکه قرآن فعالیت داشتم در حال حاضر هم به عنوان گوینده خبر قرآنی و دبیر تحریریه در معاونت سیاسی سیما حضور دارم.

در زمینه نویسندگی در چه فضایی کار می­کردید؟

من هم برای برنامه ­های کودک و نوجوان نویسندگی کردم و هم برنامه ­های مذهبی. برای مثال پلاتوهای برنامه «عصربخیربچه ­ها»ی شبکه دو در سال ۸۷ و برنامه «اذان ­گاهی» آستانه شبکه اول سال ۸۹ را نوشتم و اجرا کردم که حدود ۱۰۰نیایش برای اول و آخر برنامه داشت، اما تخصص و علاقه ­ام در نوشتن متن­های ادبی و نیایشی است.

در نویسندگی خبر نوعی بی­روحی وجود دارد درحالی­که در متن ادبی فضا کاملا متفاوت است این دوگانگی کار شما را سخت نمی­کند؟

در خبرهای مربوط به ما این موضوع کمتراست اتفاقا ما دستمان در نوشتن خبرهای احساسی و ادبی بازتر هم هست البته من در خواندن خبر کمی احساساتی­ هستم و در روزهای شیفت بنده دوستانم سعی می ­کنند ادبی ­تر خبر را تنظیم کنند.

از این احساساتی بودن خاطره­ای هم دارید؟

روز اربعین امام حسین (علیه السلام) گوینده بودم و چون تا به­ حال سعادت زیارت قبور مطهر در کربلای معلی را نداشتم بسیار متاثر بودم . یادم است در هنگام خواندن عناوین خبر و لیدها بغض داشتم و حتی نزدیک بود گریه هم بکنم. آنقدر این حالت تاثر در من زیاد بود که بعد از خبر متوجه شدم در اتاق فرمان همه همکاران نگران شده بودند که خدا را شکر بخیر گذشت.

شما در فضای مجازی هم فعالیت دارید؟

فقط در اینستاگرام صفحه­ ای دارم که خیلی معمولی به آن می ­پردازم اما به شدت به تاثیرگذاری فضای مجازی معتقدم و تاثیر آن بر تحولات جامعه را بسیار زیاد می ­دانم؛ متاسفانه در این بخش جامعه مذهبی کم کار است و شناختی روی اولویت­ها ندارد که همین هم به دین و مذهب ضربه می ­زند. البته این به معنای نادیده گرفتن دغدغه­ مندان و فعالان این عرصه نیست. به نظرم برای نوجوان و جوان جامعه امروز باید به هر سه ضلع مثلث هنر ، ورزش و دین توامان ‍‍پرداخته شود .جوان و نوجوان امروز خودش میبینه و یاد میگیره و چیزی که ما باید بهش یادآوری کنیم اینه که در این هجوم اطلاعات خوبی ها رو نگه داره  و بدی ها رو کنار بگذاره.

بااینکه به عنوان مجری تلویزیونی یک چهره محسوب می­ شوید، ولی تصویر پروفایل­تان به جز تصاویر اول عمدتا نمادین هست. چرا؟

درست است که مجری تلویزیونی هستم و تصویرم را میلیون­ها نفر از قاب تلویزیون می­بینند، ولی معتقدم گداشتن تصویر شخصی در پروفایل یا اینستاگرام شرعی نیست البته این نظر و اعتقاد شخصی من است این به معنای توصیه نیست خودم به آن رسیدم.

چند خواهر و برادرید؟

یک برادر کوچکتر از خودم دارم.

پدر و مادرتان هم رسانه ­ای هستند؟

نه مادرم فرهنگی و پدرم استاد دانشگاه هستند.

با توجه به این­که ازدواج کرده اید و دارای فرزند کوچک هم هستید فعالیت­های خارج از خانه شما در فعالیت­های خانه و تربیت فرزند مشکل ساز نبوده است؟

بله؛ همسرم مهندس برق هست یک پسر ۳ساله هم دارم. همسرم در ابتدای زندگی مشترک اعتقادی داشت که ما در جامعه وظیفه ای داریم و باید آن را به سرانجام برسانیم و جامعه را برای ظهور امام زمان (عج)، آماده کنیم . لذا برای انجام این مهم از هیچ کاری نباید فروگذار کرد؛ البته تربیت فرزند هم جزوی از آن است. به لطف خدا و همکاری همسرم، مادر و پدر خودم و مادر و پدر همسرم در این زمینه مشکلی نداشتم و همه امیدم به این است که خدا نیت الهی ما را به لطف و کرم خودش قبول کند و در تربیت فرزندم یاورم باشد.

چقدر اهل مطالعه هستید؟

بسیار زیاد و هر چند وقت یکبار به نوعی کتاب علاقه پیدا می­ کنم و آن را می خوانم. در حال حاضر بسیار رمان می ­خوانم.

 چه کتاب­هایی می­ خونید اگر بخواهید به کسی مطالعه سه کتاب را پیشنهاد بدهید چه کتاب­هایی را پینشهاد می ­دهید؟

رمانهایی که بتواند در زندگی به من کمک کند . در مورد معرفی کتاب، کتابهای«صمیمانه با جوانان وطنم» و «فاطمه فاطمه است»  از دکتر شریعتی، زندگینامه شهدا علی­ الخصوص شهید ابراهیم هادی و حمید رضا تورجی ­زاده و احمدرضا نیری از انتشارات شهید هادی را به مطالعه توصیه می­ کنم همچنین بهتر است نوجوانان علاقمند به رمان­ های فارسی رمان­ های خانم مهریزی مقدم را بخوانند که در کنار لذت آموزنده نیز هست.

به نظرتان بهترین رمانی که خوانده­اید کدام است؟

از نویسندگان خارجی­ها رمان «خرمگس» از اتل لیلیان وینیچ و نویسندگان داخلی کتابهای رضا امیرخانی و «روی ماه خداوند را ببوس» نوشته مصطفی مستور جالب بوده است.

از میان شبکه­ های تلویزیونی کدام شبکه را بیشتر دنبال می­ کنید؟

به خاطر فعالیتم در زمانی که فرصت دارم ترجیح می­ دهم بیشتر وقتم  را با فرزندم بگذرانم؛  البته تلویزیون ما بیشتر روی شبکه پویا است اما شب­ها بیشتر شبکه­ های آی فیلم و نسیم را می ­بینم در بقیه مواقع هم عاشق کتاب خواندن هستم چون بی­نهایت لذت می­ برم

تاکنون دیدار رهبری هم رفتید؟

بله؛ سال ۹۱ قبل از این­که گوینده خبر بشوم به واسطه همکاری با شورای فرهنگی اجتماعی زنان زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و لطف دوستان به مناسبت روز زن همراه حدود ۲۰۰فعال خانم فرهنگی علمی و رسانه ­ای به دیدار حضرت آقا مشرف شدم که یکی از زیباترین و بهترین روزهای زندگی ­ام بود. آرزوی کاریم همیشه این است که روزی بتوانم در محضر رهبر معظم انقلاب اجرا کنم.

دست پخت تان چطور است؟

راستش را بخواهید خیلی اهل غذا درست کردن نیستم و فرصت ندارم؛ البته آشپزی را دوست دارم وقتی هم غذایی درست می­ کنم به تایید همه خیلی خوشمزه می­ شود.

پس چه کسی در منزل غدا درست می­کند؟

هروقت که خودم در منزل باشم و البته خسته هم نباشم آشپزی می­ کنم منظورم از غذا پلو و خورشت و اینهاست وگرنه استاد غذاهای فوری و من درآوردی هستم.

بین مجری­های تلویزیون و گوینده های خبر به نظرتان چه کسی دست پخت بهتری دارد ؟

من با دیگر همکاران خبر ارتباط خانوادگی ندارم تا دست پخت هم را بخوریم و نظر بدهیم…. اما قطعا همه دوستان و همکاران دست پخت های خوبی دارند.

آیا تا به حال شده از بین سوژه­ های قرآنی که خبرشان را خوانده­ اید موضوعی آنقدر جذاب باشد که پیگیر آن شده باشید و حتی در صورت لزوم کمکش هم کرده باشید؟

اتفاقا امروز چنین چیزی اتفاق افتاد. گزارشی داشتیم از پیج یک زوج طلبه که در فضای مجازی سبک زندگی اسلامی ایرانی رو تبلیغ می­ کند. خودم جزو فالوورهایشان بودم. به آنها در دایرکت پیام دادم که گزارش را ببینم و دوست شدیم.

به عنوان فعال و نویسنده مذهبی برای ترویج قرآن در بین خانم­ها و خانواده­ ها پیشنهادی هم دارید؟

دو سال پیش بعد از اتمام حوزه دانشجویی خلاء عجیبی در زندگی احساس می­ کردم به توصیه یکی از دوستان به کلاس­های تفسیر قرآن رفتم که با شیوه ­های جدیدی روی تفسیر آیات الهی کار می­ کردند. همین کلاس­ها به شدت حالم را خوب کرد و در زندگی ­ام تاثیر داشت. بعد از فرزند دار شدن نتوانستم به آن کلاس­ها بروم به شدت خلاء آن را حس می کنم. به نظرم هیچ چیز به اندازه انس با قرآن و فهم آیات آن نمی­ تواند در زندگی به انسان آرامش بدهد.

شما در دانشگاه معماری خواندید چقدر زندگی کار و غیرکاری برایتان مفید بود؟

در زمان تحصیل روی دکوراسیون داخلی خیلی کار کردم خوب طبعا در چیدمان منزل هم از آن خیلی  استفاده می ­کنم و درباره  رنگ­ها و ست کردن لباس هم  چیزهایی بلد هستم و از آن در کار و زندگی بهره می برم.

با کدام آیه قرآن بیشتر مانوس هستید؟

آیه دوم و سوم سوره طلاق را بسیار دوست دارم و عجیب به آن معتقدم. «و من یتق اله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بالغ امره قد جعل الله لکل شی امرا ….»و هنگامی که تقوا پیشه کنید خداوند از آنجایی که هرگز گمانش را نمی­ برید به شما روزی خواهد داد. خواندن آیت ­الکرسی، سه بار سوره اخلاص، سه صلوات و این دو آیه مبارکه بعد از نمازهای واجب به توصیه حاج آقای نخودکی بالاتر از کیمیاست.

نکته قرآنی که سعی کردید در زندگی همیشه رعایت کنید چه بوده؟

فکر میکنم بهترین نکته‌ای که در بخش‌های مختلف زندگی کمکم کرده، توکل به خدا و واگذاری امور به خودش و اهل بیت بوده، و آیه عزیز و آرامش بخش الا بذکر الله تطمئن القلوب. به راستی که با یاد خدا قلب ها آرام می‌گیرد.

از میان ترجمه ­های قرآن کدام­ها را توصیه می­کنید؟

ترجمه آیت الله مکارم شیرازی بسیار روان و زیباست و به شخصه از خواندنش لذت می­ برم؛ البته مفاتیح با ترجمه و از انتشارات ایشان هم بسیار مرتب  گردآوری شده و برای استفاده عموم مردم بسیار راحت است.

ملاک­هایتان برای گزینش همسر چه بود؟

به اعتقاد من ازدواج برای هر انسانی امتحان بزرگی است… لذا مهم ترین اصل در انتخاب شریک زندگی اول توکل به خداست و بعد تلاش و تلاش و تلاش برای یک انتخاب درست .. این به واقع تجربه شخصی خود من است. برای من ایمان و اعتقاد به مبانی دین به صورت ویژه اهمیت داشت اما نکته ای که نباید فراموش می­ کردم این بود که شاید مردهای مذهبی با کار من موافق نباشند آنجا بود که دوستی یک جمله طلایی به من یاد داد و آن این بود؛ به خدا توکل کن که هیچ کاری برای او سخت نیست. توکل به معنای واقعی یعنی امید به او و قطع امید از هر کس دیگر.. این توکل جواب داد و به لطف خدا همسری نصیبم شد که از نظر اعتقادی فراتر از خواسته من و در مورد کار و فعالیت اجتماعی هم بغایت همراه و پشتیبان. و حتی گاها بعد از خستگی و فشار مشکلات ایشان بنده را تشویق به ادامه کار می ­کرد و اعتقاد دارد وظیفه ما در حکومت اسلامی تلاش برای ساختن یک جامعه مهدوی است .

در زندگی جایی بوده که ناامید شوید؟

بله متاسفانه زیاد پیش آمده است. در کل من آدم احساساتی و زودرنجی هستم خیلی زود از چیزی ناراحت می­شوم و خداروشکر به زودی هم حالم تغییر می­کند و سعی می­کنم به خودم امید بدهم و حالم را عوض کنم.

وقتی از همه چیز دلگیر می­ شوید چه می­کنید؟

من زیاد با خودم حرف می­زنم سرهر اتفاقی با خودم آن مسئله را حلاجی می­کنم اتفاقات گذشته را مرور می­ کنم به خودم امید می­ دهم قطعا دراین شرایط به اهل بیت متوسل می ­شوم تازگی­ ها برای آرامش خودم گاهی رو به قبله می ­نشینم قرآن را باز می ­کنم و راه حل مشکلم را در بین آیات جستجو می ­کنم و عجیب هم آرامش می ­گیرم.

با کدامیک از اهل بیت بیشتر مانوس هستید؟

به امام علی (علیه السلام )به طرز عجیبی ارادت دارم و زندگی­ ام را مدیون ایشان هستم. عاشقانه فاطمه زهرا (سلام الله علیها)را دوست دارم. به امام حسین (علیه السلام) وخاندان مطهرشان به ویژه حضرت رقیه (سلام الله علیها) احساس نزدیکی دارم. امام زمان (عج) که امام حاضر و ناظر هستند و همه زندگی­ام برای ایشان و به خاطر آن حضرت است.

غیر از فعالیت­هایی که در تلویزیون دارید در حوزه­های اجتماعی یا فرهنگی دیگری هم فعال هستید؟

به عنوان مشاور رسانه­ای با موسسه خیریه حضرت رقیه همکاری دارم. این موسسه به طور مستمر با همکاری کمیته امداد و سپاه پاسداران در زمینه محرومیت ­زدایی و رفع فقر بخصوص تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند فعالیت می ­کند و قرار است تا انتهای سال حدود ۱۰هزار جهیزیه شامل کلیه لوازم اولیه یک زندگی برای نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد تهیه کند که رسانه ­ای خواهد شد. علاوه بر آن در مدرسه­ ها و آموزشگاه­ها هم به عنوان مدرس سواد رسانه­ ای و گویندگی فعالیت می­کنم. سال گذشته دبیر سواد رسانه­ای در مدرسه تیزهوشان فرزانگان بودم.

چند دوست صمیمی دارید و قدمت این دوستی ها چقدر است؟

من کلا دوست زیاد دارم.(خنده) از نوجونی آدم رفیق بازی بودم (خنده) ولی دوستای خیلی صمیمیم حدودا ۶ یا ۷ نفر هستند. ۲ تا دوست از دوران دبیرستان. ۲ تا دوست دانشگاهی و ۲ تا دوست خیلی صمیمی و مهربون که قدمت دوستیمون به ۴سال میرسه اما خیلی دوستشون دارم و معنای واقعی رفاقت رو باهاشون درک کردم. فاطمه خانم و زینب خانم که از همکارانم در تحریریه قرآنی هستند.

تعداد دوستان صمیمی شما جالبه، به نظرتون این بخاطر این که خواهر نداشتید نبوده؟

نمی دونم …. راستش زیاد راجع به این موضوع فکر نکردم. ولی کلا گشت و گذار با رفیق‌هام به خصوص در دوره نوجونی جز اولویت‌هام بوده.

ظاهرا رابطه شما با مادر شوهر و خواهر شوهر هم باید خوب باشه؟

بله؛ خدا رو شکر خیلی زیاد….‌‌ دوستشون دارم و به گمانم این علاقه دوطرفه است. و همینطور پدرشوهرم رو که فوق العاده‌اند.

راز این صمیمیت در چیست؟

برای اینکه شعار ندهم. اول باید بگویم که من ۳سال اول زندگی مشترکم را در یک ساختمون با مادر شوهر و خواهر شوهرم زندگی کردم. قطعا اختلافاتی وجود داشت اما راز اصلی محبتی که بین ماست. در فهم و درک تفاوتها و گذشت هست. و البته مدیریت همسرم هم در این روند خیلی مهم بوده.

جالب ترین فیلمی که دیدید و در ذهنتون مونده چیه و چرا؟

من کلا آدم فیلم بینی هستم. از نوجوانی عاشق فیلم دیدن و سینما رفتن هستم. الان هم یکی لذتبخش‌ترین تفریح‎هایی که دارم سینما رفتن هست. فیلم «آژانس شیشه‌ای» به شدت روی من تاثیر گذاشت به طوری که یک نمایش از روش نوشتم و فیلمی که اخیرا دیدم «لاتاری» و «به وقت شام» که هر دو فیلم جدا فوق العاده بودند. به خصوص «به وقت شام» که به نظر من تکرار نشدنی است.

وقتی با همسرتان دعوایتان می شود چه می کنید؟

راستش را بخواهید، به لطف خدا در این  سالها هرچقدر از عمر زندگی مشترکمان می‎گذرد اختلافات و دعواهای ما کمتر میشود و البته من این موضوع مهم را به برکت حضور خیریه و اهل بیت (علیه السلام) می‎دونم. توضیحش کمی سخت هست و یه مساله کاملا درونیه …. ولی وقتی دعوامون میشه با عرض شرمندگی، کمی داد و بیداد و قهر بالاخره هست. که خدا روشکر به ۲۴ساعت نرسیده آشتی می‎کنیم.

ایام نوروز مسافرت هم رفتید یا به صله ارحام پرداختید؟

بله؛ امسال یکی از پر سفرترین نوروزهای ما بود. هم به شمال و هم مشهد مقدس رفتیم. تحویل سال را هم هر سال کنار مادر و مادر بزرگم هستیم. به لطف خداوند کریم … ان‎شالله سایشون همیشه بالای سرمون باشه.

و کلام اخر

سپاس بی­کران از خداوند که همه زندگی ­ام را مدیون نگاه پرمحبتش هستم و عرض ارادت به اهل بیت(علیه السلام) و سپاس ویژه از مادر و پدرعزیزم که از نوجوانی همراهم بودند و خیلی به خاطر دغدغه­ ها و آرزوهای من اذیت شدند و لحظه ­ای از حمایتم  دست برنداشتند و بعد از همسرم که همواره مشوق و همراهم بوده  حتی گاهی که بی­انگیزه می ­شدم  من رو وادار به حرکت کرده همین طور ازشما هم سپاسگزارم که چنین فرصتی  را به من دادید.

نویسنده :جمال طاهری ماهنامه زن روز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار