تاریخ انتشار :

دانشگاه کاتولیک مسیحی تانگازا كنيا

سمینار «تعامل و گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در راستای توسعه جوامع آفریقایی»

سمینار «تعامل و گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در راستای توسعه جوامع آفریقایی» در دانشگاه کاتولیک مسیحی تانگازا کنیا برگزار شد.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) دانشگاه کاتولیک مسیحی «تانگازا» و دانشگاه اسلامی «امه» سمینار «تعامل و گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در راستای توسعه جوامع آفریقایی» را با حضور شخصیت‌هایی از واتیکان، قم، مصر و نیز بسیاری از اساتید و رؤسای دانشگاه‌های کنیا برگزار کردند.

رئیس دانشگاه تانگازا در آغاز این سمینار گفت‌وگوی بین ادیان اسلام و مسیحیت را برای جامعه کنیا بسیار مفید و با اهمیت دانست و گفت: ضرورت دارد که یک تعامل پیوسته و همیشگی بین دو مذهب به ویژه رهبران آنها وجود داشته باشد. لازمه این امر، گفت‌وگو و مشارکت در شناخت هر چه بیشتر از یکدیگر است.

پس از وی ایدلی فرح، رئیس دانشگاه امه کنیا، در سخنرانی خود بیان کرد: دانشگاه امه ۴۰ سال قبل به وسیله کمک‌های مستقیم دولت کویت تأسیس شد. این دانشگاه سی‌ویکمین دانشگاه قاره آفریقا است و در شرق آفریقا چهار شعبه دارد. در دانشگاه امه، رشته‌های گوناگونی تدریس می‌شود؛ اما پایه اصلی آموزش‌های آن علوم و مطالعات اسلامی و حقوق اسلام است که در این زمینه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دیگر در کنیا ارتباط مستمر دارد.

سومین سخنران این همایش آیوسو، مفتی مسیحی و نماینده اعزامی پاپ از واتیکان بود که گفت: مشارکت و گفت‌وگوی دینی از ضروریات بین ادیان است. مذاهب اسلام و مسیحیت ممکن است اختلافاتی با هم داشته باشند؛ اما اشتراکات آنان نیز زیاد است هر دو به خدای یکتا ایمان دارند هر دو به پیامبرانی الهی و صاحب کتاب معتقدند.

وی ادامه داد: امروز ما باید بر روی وجوه مشترک خود تأکید کنیم و از اختلافات بپرهیزیم. در جامعه بشری آنچه مهم است؛ ایمان به خدا و انجام عمل صالح است. در قرآن ۲۵ مرتبه آیه «آمنوا و عملوا الصالحات» تکرار شده است. این آیه به زندگی مسالمت‌آمیز در کنار همدیگر اشاره دارد. کما اینکه قرآن می‌فرماید: «لا اکراه فی‌الدین».

وی در ادامه به خاطره‌ای از سفرش به موزامبیک اشاره کرد و گفت: در یکی از روستاهای موزامبیک امام جماعت یک مسجد در روستایی نزد من آمد و با علم به اینکه یک مبلغ مسیحی هستم، برای بازسازی مسجدش درخواست کمک کرد. این درخواست را اجابت و به وی برای بازساری مسجد کمک کردم و مبلغی را پرداختم. با توجه به این خاطره تأکید می‌کنم؛ رهبران مذهبی باید تعقل کنند؛ ابتدا بیندیشند و سپس نقل مطالب کنند. باید بدون در نظر گرفتن مذهب و عقیده و ایمان هر کسی به نیازهای او پاسخ بگوییم.

بنا بر اعلام این خبر، حجج اسلام خدامی و محدثی از مؤسسه پژوهشی بین‌الملل قم، در این دور از گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت حضور داشتند.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار