تاریخ انتشار :

انتشارات «آوای رعنا»

کتاب تاریخ انبیاء از آدم علیه السلام تا خاتم صلی الله علیه واله

کتاب «تاریخ انبیاء از آدم (ع) تا خاتم(ص)» اثر «محمد عامل محرابی» است که مطالعه آن به همه علاقه مندان تفسیر موضوعی قرآن به زبان ساده توصیه می شود.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان  در این اثر با موضوعاتی چون «داستان های پیامبران» ،« پیامبرانی که نام آنها در قرآن نیامده است»،« فضیلت سوره های قرآن»،«اقوام و اصحاب درقرآن»،« کتاب های آسمانی در قرآن»،« معجزات الهی در قرآن»،« مسجد در قرآن» و«کلیات قرآن»آشنا می شویم.

کتاب شامل هشت فصل مختلف می باشد.

فصل اول کتاب، داستان پیامبرانی که در قرآن نام آن ها آورده شده، آمده است. بدین صورت که نام آن پیامبر در قرآن و سوره مربوط به آن پیامبر با ترجمه لفظی آن آمده است،سپس تفسیر همان آیات در زیر ترجمه آمده است و شرح داده شده است. بعد داستان پیامبر و تفسیر آن آمده است که در آن سعی شده با قصه پردازی منطبق با مدارک و مستندات به زبان عامیانه تر قید گردد که درک آن برای همه اقشار آسان باشد در آخر داستان نیز نکته ها و یادادشت های کلیدی آن ذکر شده است. مثال حضرت آدم ، سوره بقره با ذکر آیه و ترجمه آن بعد از داستان آدم به تفضیل بازگو شده است و در آخرهم نکته های کلیدی از زندگی آن پیامبر ذکر گردیده مانند سن، تعداد فرزند، همسر و… اما در رابطه با زندگی رسول خدا، حضرت محمد که خاتم پیامبران بوده است.

 در این قسمت شرح و تفضیل و داستان طولانی تر بوده و تمام زوایای زندگی آن حضرت را در بر می گیرد. مانند تولد ، مبعوث شدن ، ازدواج پیامبر ، همسران ایشان، زنان پیرامون پیامبر، جانشین او و همچنین رابطه او با فرزندانش به خصوص فاطمه (ع).

 فصل دوم: این اثر درباره پیامبرانی داستان سرایی شده که در قرآن نامی از آنها برده نشده است است. در این فصل نیز سعی شده است زندگی نامه آنان بر اساس مدارک ، روایات و مستندات تاریخی ذکر شود.

 فصل سوم: در این فصل شان نزول آیات ، معجزات پیامبران و عذاب الهی آنان بیان گردیده است.

 فصل چهارم: در این فصل در رابطه با اقوامی و اصحابی که در قرآن از آنها نام برده شده و اینکه سرآغاز و سرانجام آنها چه شده توضیح داده شده است.

فصل پنجم : در این فصل در رابطه با مکه و مساجد مهم که در قرآن از آن ها یاد شده  ، توضیح داده شده است.

 فصل ششم: در این فصل داستان هایی از قرآن آورده شده است و درباره آنها توضیح داده شده است.

 فصل هفتم: در این فصل در رابطه با خصایل سوره های قرآن  و حکمت آن ها از زبان پیامبر و ائمه اطهار توضیح داده شده است.

فصل هشتم: کلیات قرآن را شامل می شود. در این فصل مروری بر سوره های قرآن و ترتیب نزول و علت تفسیر آن بیان شده است.

 در بخشی از این کتاب آمده است:

«قرآن نور است که از مصدر الله نور السموات و الارض سرچشمه گرفته است و دایم در حرکت است تا تاریکی های دل مردم جهان را به نور علم علم و فضیلت  روشن سازد و همه را به سمت خود جذب نماید. کلمات قرآن ، هم حل مشکلات می کند و هم تربیت.

 هر آیه شان نزولی دارد. یعنی به مناسبت روز و احتیاجات مردم نازل گردیده و بیان قصص یا همان داستان های قرآن به منظور راهنمایی بشر نسبت به اتقاقاتی است که برای گذشتگان رخ داده است تا آیندگان درس عبرتی بگیرند و به تکامل برسند. آن داستان ها عین حقیقت است نه داستان سازی و افسانه گرایی .

 پرودگار می فرماید شما نمی توانید از این گونه حکایات حقیقی آموزنده بیاورند و هرگز نخواهید توانست.

 قرآن مجید در ۲۳۷ آیه به فراگیری علم تاکید نموده است. در هیچ کتاب آسمانی به اندازه بر لزوم علم تاکید نشده است. قرآن همه علوم را به طریقت ایمان آموخته است. انبیاء آموزگاران بشر هستند مه تهذیب اخلاق و تزکیه نفس و علم کتاب و حکمت را می آموزند.

 داستان شعیب و تفسیر آن در این کتاب:

«پیامبر شعیب(ع) از نوادگان حضرت ابراهیم(ع) و اهل مداین از شهرهای سرزمین شام بود. در این سرزمین مردم رو به شرک و بت پرستی آورده بودند و کم فروشی و گران فروشی جزء تجارت آن محسوب می شد. تا آنکه خداوند حضرت شعیب را مامور برای ارشاد آن ها نمود. شعیب به قوم خود پیام داد که خداوند شما را بر حذر می دارد از کم فروشی و غش زدن به مالتان.

 اگر این نکنید عذاب الهی بر شما فرود خواهد آمد. قوم او با شماتت به او می گفتند که اگر تو از ما نبودی بدان که تو را از بین می بردیم چون تو هیچ برتری نسبت به ما نداری که ما را امر و نهی می کنی. شعیب گفت من شما را از کارهایی که به گمراهی کشیده می شود منع می کنم و گرنه می نزد خدا عزیز هستم و به یگانگی او ایمان دارم. قدرت او پشتیبان من است و از شما هیچ ترس و واهمه ای ندارم . عده ای از قوم به او گرویدند و دست از کارهای زشت خود برداشتند . عده ای دیگر به کار خود پافشاری نموده و سر به مخالفت برداشتندو او را به سختی آزار می دادند تا اینکه مورد خشم الهی قرار گرفتند.

 پس زلزله برآن منکران |آغاز گردید . شب را صبح کردند در حالی که در خانه های خود به هلاکت رسیدند آنان که شعیب را تکذیب کردند هلاک شدند و اثری از آنها نماند. به جای آنکه پیروان شعیب را زیانکار می خواندند خود زیان کردند.

 او رسالتش را انجام داد و نصحیت خود را کرد اما آن قوم کافر بودند و بر کار خود استوار…»

 انتشارات «آوای رعنا» کتاب «تاریخ انبیاء از آدم (ع) تا خاتم(ص)» اثر محمد عامل محرابی  را در ۴۱۴ صفحه چاپ کرده است.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار