تاریخ انتشار :

خدمات اسلام

اسلام چه خدمتی به بشریت کرده است اصلاً ؟!

سایت سی ان ان در مقاله ای به تشریح خدمات اسلام به جهان پرداخته متخصصان سایت رهیافته قسمتهایی از این مقاله را همراه با ذکر متن انگلیسی و منبع برای مخاطبان این سایت ترجمه کرده اند.

به گزارش سایت رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) سی‌ان‌ان(CNN) آمریکا پاسخ می‌دهد:

 

Muslim inventions that shaped the modern world

?ترجمه: ??اختراعات مسلمانان که جهان مدرن را شکل داد:✨

۱:? جراحی

تقریبا هزار سال پیش دکتر مشهور الزهواری یک دایره‌المعارف مصور ۱۵۰۰ صفحه‌ای در زمینه‌ی جراحی منتشر کرد که برای ۵۰۰ سال مرجع علوم پزشکی اروپا بوده است. همچنین او انجام اولین عملیات سزارین و ساخت اولین جفت از ابزار جراحی را نیز گزارش داده است.

═════════┅┄‌

۲:? ماشین پرنده

عباس ابن فرناس اولین شخصی بود که به طور جدی برای ساختن ماشین پرنده و پرواز کردن تلاش کرده است. اون در قرن نهم یک وسیله‌ی بالدار را طراحی کرد. در مشهورترین آزمایش خود او توانست برای چند لحظه به سمت بالا پرواز کند. طرح‌های او بی‌شک صدها سال بعد الهام بخش هنرمند و مخترع ایتالیایی لئوناردو داوینچی بوده است.

═════════┅┄‌

۳:? دانشگاه

در سال ۸۵۹ یک شاهزاده‌ی جوان با نام فاطمه الفریحی اولین دانشگاه که اعطا کننده‌ی مدرک دانشگاهی بود را در مراکش تاسیس کرد.

═════════┅┄‌

۴:? اپتیک( علم بررسی بینایی و نور)

بسیاری از مهمترین پیشرفت‌ها در زمینه‌ی اپتیک از مسلمان‌ها ناشی شده است. تقریبا هزار سال پیش ابن هیثم ثابت کرد که چشم انسان اشیا را بخاطر نوری که از آن ها بازتاب شده و وارد چشم ما میشود میبیند و بدین ترتیب نظریات اقلیدس و بطلیموس را باطل کرد که معتقد بودند نور از خوده چشم خارج میشود. این فیزیکدان بزرگ مسلمان همچنین پدیده‌ی اتاق تاریک( مربوط به عکاسی) را کشف کرد که توضیح میدهد چگونه چشم به دلیل ارتباط بین عصب بینایی و مغز، تصاویر را به صورت قائم میبیند.

═════════┅┄‌

۵:? بیمارستان‌ها

بیمارستان‌ها به گونه‌ای که اکنون میشناسیم که دارای بخش‌ها و مراکز آموزشی است، از قرن نهم در مصر شکل گرفت. اولین مرکز پزشکی از این نوع، بیمارستان احمد ابن طلون نام داشت که سال ۸۷۲ در قاهره تاسیس شد و از قاهره در سراسر جهان پخش شد.

═════════┅┄‌

۶:? جبر( شاخه‌ای از علم ریاضی)

واژه‌ی جبر از عنوان رساله‌ی یک ریاضیدان مشهور پارسی با نام ” کتاب الجبر و المقابله” گرفته شده است که ترجمه آن تقریبا میشود “کتاب استدلال و تعادل”. همین ریاضیدان یعنی الخوارزمی، اولین کسی بود که مفهوم یک عدد توان‌دار را معرفی کرد.

═════════┅┄‌

۷:? مسواک

محمد پیامبر (ص) اولین استفاده از مسواک را حدود هزار و چهارصد سال پیش عمومی کرد. با استفاده از شاخه‌ی درختی با نام مسواک دندان‌هایش را تمیز و نفسش را تازه کرد. مواد مشابه مسواک در خمیر دندان‌های امروزی مورد استفاده قرار میگیرد.

═════════┅┄‌

۸:? سامانه‌ی میل لنگ( مورد استفاده در موتور احتراق داخلی و دوچرخه)

بسیاری از پایه‌های اتوماتیک مدرن اولین بار در دنیای اسلام مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله سیستم انقلابی میله‌های متحرک. با تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی، میل لنگ میتواند اجسام سنگین را تقریبا به سهولت بلند کند. این تکنولوژی که توسط الجزری در قرن دوازدهم کشف شد در سراسر جهان پخش شد و منجر به ایجاد همه چیز از جمله دوچرخه و موتور احتراق داخلی شد.

?لینک گزارش منتشر شده در شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان(CNN)?

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast/01/29/muslim.inventions/index.html

✍? پےنوشت: تقریبا هرآنچه در جهاݩ مدرݩ ڪنونے وجود دارد مدیوݩ #اسلام است اما آتئیست‌های حقیر ایرانے میگویند اسلام چه #خدمتی برای #پیشرفت دنیا کرده است؟

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار