تاریخ انتشار :

پزشک زن مسلمان پاکستانی

هرگز از نشست ها و دیدارها برای معرفی اسلام دست نمی کشم

الهام درونی مرا به سفری می خواندکه زندگی ام را تغییر می داد، سفری که مرا به سفیر اسلام در آمریکا تبدیل کرد تا به تبلیغ این دین بپردازم؛ این سخنان «ماه جبین حسن» پزشک زن مسلمان پاکستانی است.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  دکتر «ماه جبین حسن» با لبخند گرمی به حکایت تجربه هایش در ایالت متحده آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر می پردازد. او از تجربه های تلخ و وحشتناکش سخن نمی گوید، زیرا می گوید که من مثبت نگرم.

در دوران کودکی اش به مدرسه کاتولیک می رفت و به خاطر اینکه تمایل داشت پزشک بشود، به دانشکده پزشکی در پاکستان وارد شد و در این رشته ادامه تحصیل داد. او در روند تحصیلاتش به خدا نزدیک تر می شد تا هدایت شد؛ به طوری که می گوید: “درباره سلول های انسان و ساختار و عملکرد آنها مطالعه می کردم؛ در آن زمان دراین باره شروع به اندیشیدن کردم که باید پروردگاری این سلولها را خلق کرده باشد. آنها پیچیده و نیازمند برنامه ریزیند و امکان ندارد که خود به خودی و تصادفی ایجاد شده باشد”..

سفر منحصر به فرد

در سال ۱۹۷۷ میلادی، دکتر ماه جبین به ایالت متحده آمریکا مسافرت کرد و در سال ۱۹۸۳ شهروند آمریکایی شد. در همین حال او در سال ۱۹۹۶ میلادی به سفر عبادی و معنوی حج مشرف شد و به سرعت آموزش قرآن کریم به مسلمانان را در ویستچستر را آغاز کرد.

روند زندگی او در این مدت بسیار تغییر کرد، به طوری که ماه جبین پیش از این حجاب نداشت اما اواخر دهه ۹۰ محجبه شد و سخنرانی هایی درباره اسلام در کتابخانه پلزنت ویل ایراد کرد.

در روزهای تاریک و پس از ۱۱ سپتامبر، دکرت ماه جبین سفر بی نظیر و عمیقش را آغاز کرد، به طوری که برای سخنرانی درباره اسلام به کلیسای « ایرونجتون» و کلیساهای دیگر، کتابخانه ها و دانشگاه ها و به مکان های دیگر دعوت شد.

در آغاز، دکتر جبین همه دعوتها را پذیرفت، سپس این مسئله گسترش یافت تا به چهره ای شناخته شده اسلامی در منطقه تبدیل شد. او بارها و بارها در سخنراهای مذهبی اش به دریای پرسش های مسلمانان و غیر مسلمانان درباره اسلام پاسخ داد. حال دیگر ماه جبین، زن مسلمان محجبه ای بود از بلاغت منطق و فصاحت همگام عصر حاضر برخوردار بود و توانست پس از ۱۱ سپتامبر با جهان ارتباط برقرار کند.

در نگاه اول، به نظر می رسد که ماه جبین(۶۱ ساله) برای این نقش مناسب نیست؛ او از یک خانواده نظامی در شمال پاکستان است، جایی که آمریکا جنگ با تروریسم را از آنجا آغاز می کند؛ ولی او جراح پلاستیک و زیبایی است. به خوبی می داند که چگونه زخم های قربانیان حوادث در شب را التیام بخشد به همین دلیل می داند که چونه چهره اسلام در آمریکا ترمیم کند و بهبود بخشد.

ماه جبین می گوید: چیزی در درونم بود که مرا به رفتن به آمریکا ترغیب می کرد، یک صدا از اعماق وجودم می گفت که هدف زندگی تو در آنجاست. هنگامی که حادثه ۱۱ سپتامبر به وقوع پیوست، متوجه شدم که برای چرا باید به آمریکا می آمدم و با گفتم که همه تلاشم برای بهبود چهره اسلام به کار می گیرم.

پس از ۱۱ سپتامبر

او در اولین سالروز ۱۱ سپتامبر با بیش از ۲۰۰ نفر از یهودیان و مسیحیان و مسلمانان خارج از مرکز اسلامی ویستچستر در مانت ورنون ملاقات کرد.

ماه جبین همیشه درباره ۱۱ سپتامبر می گوید: احساس می کنم که بخشی از من آسیب دیده است.

با این حال او از آزار و اذیت به خاطر حجابش در امان نبود؛ اگرچه ماه جبین نخواست از جزییات حوادثی که پس از ۱۱ سپتامبر برایش رخ داده بود، سخن بگوید، ولی می گوید که درد واقعا شدید بود اما آن را تحمل کردم.

با توجه به موفقیتش در زمینه پزشکی، چارلز کولویل، کشیش آمریکایی به خاطر مطالبی که درباره ماه جبین شنیده بود، با او تماس گرفت و از او خواست تا از کلیسایش دیدن کند و درباره اسلام در آنجا سخنرانی کند و آنها را از سردرگمی نجات دهد.

ماه جبین دراین باره می گوید: نمی توانستم باور کنم که آنها خواستند تا در کلیسا برایشان سخنرانی کنم.

حضور قابل توجه

اما کولویل که امروز بازنشسته شده است، درباره آن روزها می گوید: در کلیسای من کسی نبود که اسلام را زیاد بشناسد، اما دکتر ماه جبین فوق العاده و دوستانه و روشنفکر و مشتاق بود. این زن مظهر صلح است و در او این مسئله را لمس کردیم. و از آن به بعد دکتر را پی در پی دعوت کردم؛ به طوری که این دعوت ها به سه دعوت در هفته پس از یکسال از حادثه ۱۱ سپتامبر رسید.

در این دیدارها، ماه جبین تنها شخصی بود که عالم دینی نبود و در این فعالیت ها شرکت می کرد، اگر چه در این نشست ها و دیدارها برخی از ائمه جماعات نیز برای معرفی اسلام به مردمی که درباره این دین دچار تردید هستند، شرکت می کردند؛ آنها سازمان القاعده برای شناخت بیشتر معرفی کردند.

ماه جبین اغلب سخنانش را با قرآن کریم آغاز می کرد « رب اشرح لی صدری و یسر لی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی» (پروردگارا سینه ام را وسعت بخش و کارم را برای من آسان ساز و گره از زبانم بگشای تا سخنم را دریابند)؛ او این را به حضرت موسی(ع) منسوب می کرد؛ زمانی که به تبلیغ دین خداوند می پرداخت.

ماه جبین می گوید: همه پیامبران یهود اسلام را معرفی می کردند؛ همچنانکه حضرت عیسی بن مریم(ع) آن را انجام می داد.

پس از آن، ماه جبین ارکان اساسی در اسلام، شهادتین لا اله الا الله محمدا رسول الله، برپایی نماز پنج گانه در روز، زکات، روزه ماه مبارک رمضان و حج در مکه مکرمه را به همه می آموخت.

دکتر ماه جبین همیشه در این نشست ها با سیلی از پرسش ها مختلف درباره مسایل موجود در کشورهای اسلامی مواجه بود. برای چه امکان ندارد که زنان در عربستان رانندگی کنند؟ علت فقدان آزادی دینی در برخی از کشورهای اسلامی چیست؟ ولی او تلاش می کرد تا برای آنها درباره فعالیت های فرهنگی در کشورهای مختلف اسلامی توضیح دهد که با مضامین اسلام حقیقی متفاوت است و تاکید می کرد که بزرگترین مانع جدایی فرهنگ از دین است.

درهمین حال، شخصیت های جامعه آمریکا به کفایت و درایت دکتر ماه جبین شهادت می دهند، به طوری که شیخ”انیس” از مرکز اسلامی ویسچستر می گوید که او یکی از پیشگامانی است که در میان مردم پذیرفته شده است.

شیخ انیس می افزاید: او از اولین افرادی است که نیاز جامعه ما را درک کردند و برای معرفی اسلامی در جوامع تلاش کردند.

برخی ناظران به تمرکز بسیار شدید ماه جبین در متفق کردن ادیان و دوری از اختلاف اشاره دارند، به طوری که “پل ایگنیستر” کشیش کلیسای امانوئل پلزنت ویل می گوید: او در آن زمان کوتاه در میان مردم به مسایل پیچیده می پرداخت.

فوزیه خان، از انجمن زنان مسلمان آمریکا که ماه جبین در تاسیس آن مشارکت داشه است، می گوید: او عقل را مخاطب قرار می داد اما از درون قلب سخن می گفت.

دکتر ماه جبین درپایان می گوید: هرگز از نشست ها و دیدارها برای معرفی اسلام دست نمی کشید تا زمانی که گوشی برای شنیدن باشد حتی اگر کم. هر دعوتی به من انرژی می دهم تا تلاشم را بیشتر بکنم، زیرا تخصص من صورت انسان است و من چهره ها را هنگام ورود به نشست ها و سخنرانی ها و خروج از آنها می خوانم و تغییر در چهره ها را می بینم.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار