تاریخ انتشار :

مجارستان

اسلام در این کشور ناشناخته، دارای تاریخی طولانی است

بوداپست،پایتخت مجارستان دارای بیش از یک جامعه اسلامی است که تعامل در میان آنها گاهی اوقات می تواند بسیار سخت باشد.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) «مجارستان» کشوری کوچک بر روی نقشه اروپای شرقی است که برای بسیاری از مردم در خارج از اروپا و حتی در میان خود اروپایی ها ناشناخته است.

اگر نام یک فوتبالیست معروف مانند «پوسکاس» را بیاورید ممکن است برای برخی آشنا باشد اما هنوز بسیاری از مردم نظری در مورد «مجارستان» ندارند چون آن را نمی شناسند.

اما اسلام در این کشور ناشناخته دارای تاریخی طولانی است ؛۱۵۰ سال اشغال عثمانی ها یکی از دلایلی است که در پشت این تاریخ طولانی وجود دارد.

متاسفانه امروز اسلام تبدیل به موضوعی غریب در این کشور شده است.

در حال حاضر حدود ۲۶ هزا مسلمان در این کشور زندگی می کنند که بیشتر آنها عرب و یا ترک هستند.

با این وجود تعداد مجارهایی هم که مسلمان شده اند در حال افزایش است.

بوداپست،پایتخت مجارستان دارای بیش از یک جامعه اسلامی است که تعامل در میان آنها گاهی اوقات می تواند بسیار سخت باشد.

«آن اسلام» در این زمینه گفتگویی را با «سلطان سلوک»،رییس مرکز اسلامی مجارستان (MME) انجام داده تا اطلاعات بیشتری در مورد موقعیت مسلمانان در بوداپست به دست بیاید.

وی در مورد موقعیت ها و چالش های پیش روی مسلمانان در مجارستان و همچنین فعالیت های مرکز اسلامی در این کشور و خدمات آن به مسلمانان و غیرمسلمانان انجام داده است.

 اگر ممکن است به ما در مورد مرکز اسلامی مجارستان بگویید و اینکه از چه زمانی،بوداپست دارای مسجد شد؟

سازمان اسلامی مجارستان در ۲۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی تحت قانون آزادی مذاهب تاسیس شد.البته این مرکز یه سازمان جدید نبود بلکه تلفیق کننده همه تجارب فعالیت های اسلامی در مجارستان از سال ۱۹۸۷ میلادی بود.

در سال ۱۹۸۷ اولین سازمان اسلامی یعنی موسسه دانشجویان مسلمان تاسیس شد.

در ابتدا وضعیت مالی سازمان ما چندان مساعد نبود و به لحاظ مکانی با مرکز اسلامی دیگری به نام مسجد «السلام» شریک بودیم اما به تدریج مرکز اسلامی مجارستان گسترش پیدا کرد و ما نیازمند مکان بزرگ تری بودیم بنابراین خواستار حمایت کشورهای مختلف اسلامی شدیم بنابراین موفق به خرید یک ساختمان و تبدیل آن به مسجد شدیم که به آن مسجد بوداپست می گوییم.

درهای این مسجد برای اولین بار در رمضان ۲۰۱۱ به روی مسلمانان و همچنین غیرمسلمانان باز شد.

مسجد بوداپست یک ساختمان بزرگ سه طبقه است که ظرفیت پذیرایی از ۲۰۰ نمازگزار را دارد.

مردمی که معمولا در این مسجد نماز می خوانند کمک هایی را نیز ارائه می کنند که هزینه های مسجد از این طریق تامین می شود.

آیا از سوی دولت محدودیت هایی بر مرکز اسلامی بوداپست اعمال می شود؟

شاید نتوانیم نام آن را محدودیت بگذاریم اما اخیرا ما با سختی ها و چالش هایی مواجه شده ایم.

قانون ۱۹۹۰مبتنی بر آزادی مذاهب یک قانون بسیار آزادانه بود.حدود بیش از ۳۰۰ سازمان مذهبی ثبت شده در مجارستان وجود داشت اما از آنجایی که برخی از این سازمان ها در اصل سازمان های تجاری بودند و عملا کار مذهبی انجام نمی دادند قانون جدیدی برای دسته بندی کردن آنها وضع شد و اینجا بود که چالش های ما آغاز شد.

حدود یک سال طول کشید تا پارلمان، مرکز ما را به عنوان یک سازمان مذهبی به رسمیت بشناسد. اکنون ما در میان ۳۵ سازمانی هستیم که به طور رسمی جزو سازمان های مذهبی به حساب می آیند.

آیا دوست ندارید یک مسجد سنتی با مناره های بلند در بوداپست داشته باشید؟

در اینجا قوانین بسیار سختی برای ساختن یک مسجد واقعی وجود دارد.برادران ما در مرکز «دارالسلام» چنین پروژه ای را مدت ۱۰ سال است که آغاز کرده اند اما موفقیتی در این زمینه حاصل نکرده اند برای همین ما ترجیح دادیم یک ساختمان معمولی را برای این هدف در نظر بگیریم.

چه فعالیت هایی در مرکز اسلام مجارستان انجام می دهید و چه خدماتی به مسلمانان ارائه می کنید؟

ما علاوه بر اداره مسجد بوداپست،برگزار کننده کمپ های تابستانی در نقاط مختلف هانگری هستیم ،کتاب های اسلامی را از منابع مختلف تهیه و ترجمه می کنیم.

هر شنبه سخنرانی هایی در مورد جنبه های مختلف اسلام داریم و گاهی اوقات دوره هایی را در موضوعات خاص اسلامی برگزار می کنیم و فعالیت های خیریه هم از جمله کارهایی است که انجام می دهیم.

ما سعی می کنیم در همه همایش ها به معرفی اسلام و مسلمانان بپردازیم و در گفتگوهای میان ادیانی شرکت می کنیم تا به تبیین تصورات غلطی که دیگران در مورد اسلام دارند بپردازیم.

علاوه بر این مسجد بوداپست ارتباط هایی را با مسلمانان سایر کشورها مثل اسلواکی و رومانی برقرار می کند تا مشکلات و مسائل مسلمانان از این طریق مورد بررسی قرار بگیرد و اتحاد مسلمانان با هم بیشتر شود.

جامعه بوداپست را چگونه ارزیابی می کنید؟آیا فقط مجارها هستند که از مسجد بوداپست بازدید می کنند؟

اکثر مسلمانان مجارستان در پایتخت این کشور زندگی می کنند.۶۰ درصد آنها دارای اصلیت عربی و ۳۰ درصد هم دارای پیش زمینه های مختلف مانند ترکی،فارسی و یا آفریقایی هستند و تنها حدود ۱۰ درصد مجارهای بومی هستند.

مراسم روزهای جمعه به زبان عربی با ترجمه مجاری  برگزار میشود اما ما معمولا در مدارس و سخنرانی های هفتگی در روزهای شنبه به زبان مجاری تدریس می کنیم.

مسجد بوداپست دارای یک مدرسه برای کودکان مسلمان است . به ما بگویید که مسلمانان جوان چه چیزهایی در این مساجد مطالعه می کنند؟

ما مدرسه کودکان را دو سال پیش در مسجد بوداپست افتتاح کردیم. اخیرا مدرسه اسلامی «نور» حدود ۲۰۰ دانش آموز را تحت آموزش قرار داده است.

این مدرسه پذیرای دانش آموزان ۷ تا ۱۶ ساله است که به آنها زبان عربی را تدریس می کنیم،قرآن را آموزش می دهیم و فقه را در سطوح بالا تدریس می کنیم.

مسجد بوداپست چگونه از غیرمسلمانان استقبال می کند؟آیا دعوت مجارها به اسلام کار سختی است؟

ما کلاس های عربی را به طور رایگان برای همه در مسجد بوداپست برگزار می کنیم و از هر کس که بخواهد در مورد اسلام چیزی بداند،استقبال می کنیم.

اما ما به دو دلیل نمی توانیم دعوت مستقیم و خیابانی به اسلام داشته باشیم :یکی اینکه تعداد مسلمانان در غرب آنقدر زیاد نیست و به اعتقاد من این شیوه دعوت به اسلام نیازمند عده زیادی است که بتوانند در همه جای مجارستان این ماموریت را انجام دهند.

دوم اینکه ما هنوز تعداد کافی از مسلمانانی که برای اینگونه فعالیت ها به طور خاص آموزش دیده باشند در اختیار نداریم که ان شاءالله در آینده ای نزدیک این مسئله را در دستور کار قرار خواهیم داد.

با این وجود،مسجد بوداپست همواره میزبان بحث های میان ادیانی و هر گونه همایشی است که بتواند راهی را برای آشنایی غیر مسلمانان با اسلام باز کند.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار