تاریخ انتشار :

ماه رجب

فضیلت ماه رجب در روایات معصومین(علیهم السلام)

امام صادق(ع) در روایتی درباره فضیلت ماه رجب فرمود: روز قیامت منادی از درون عرش ندا مى‌‏دهد اهل ماه رجب کجایند؟ گروهى برمى‌‏خیزند که چهره‌‏شان براى مردم محشر مى‏‌درخشد، بر سرشان تاج پادشاهى آکنده از مروارید و یاقوت است…

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) ماه رجب یکی از ماه‌های پر خیر و برکت مسلمانان محسوب می‌شود. سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) در ابتدای این روز و نیز از سوی دیگر ولادت امام علی(ع) در اواسط این ماه جلوه‌ای دیگر به این ماه عظیم‌الشأن داده است.

از دیگر سو در این ماه شریف و نورانی روزهایی با نام أیا‌م‌البیض(روشنایی) است که مراسم اعتکاف در این بازه زمانی در سرتاسر کشورهای اسلامی برگزار می‌شود. در وجه نامگذاری ماه رجب به أصب پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «ماه رجب را اصبّ نامیده‌اند چون در این ماه رحمت الهی بر امت من فرو می‌ریزد و ماه اصم می‌گویند چون در این ماه از جنگ با مشرکان نهی شده است؛‌ یُسَمَّی شَهرُ الرَّجبِ الاَصَبَّ ِلاَنَّ الرّحمهَ تُصَبُّ عَلَی اُمَّتی فیهِ صَبّاً وَ یُقالُ الاصَمُّ لِاَنَّهُ نُهِیَ فیهِ عَن قِتالِ المُشرکینَ وَ هُوَ مِنَ الشُّهورِ الحُرُم».

در فضیلت ماه رجب روایت متعددی از اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) صادر شده است. به عنوان نمونه رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت شده که: «ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‌‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ و غضب الهى از او دور می‌شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته شود.»

همچنین امام صادق(ع) در فضیلت این ماه در روایتی جالب فرموده است:

«روز قیامت منادی از درون عرش ندا مى‌‏دهد اهل ماه رجب کجایند؟ گروهى برمى‌‏خیزند که چهره‌‏شان براى مردم محشر مى‏‌درخشد، بر سرشان تاج پادشاهى آکنده از مروارید و یاقوت است. همراه هر یک از ایشان هزار فرشته از سوى راست و هزار فرشته از سوى چپ ایستاده‌‏اند و به او مى‏‌گویند اى بنده خدا! کرامت خداى بر تو گوارا باد! از عرش هم ندا مى‏‌آید که اى بندگان من! سوگند به عزت و جلال خودم جایگاه شما را گرامى و عطاى شما را جزیل قرار مى‏‌دهم و غرفه‏‌هایى از بهشت به شما ارزانى مى‏‌دارم که از زیر آن جوى‏‌ها جارى است و جاودانه در آن خواهید بود و پاداش عمل‏‌کنندگان چه نیکوست، شما براى من در ماهى، روزه مستحبى گرفتید که حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب کرده‏‌ام. اى فرشتگان من! اى بندگان و کنیزکان مرا به بهشت درآورید. امام صادق(ع) اضافه فرموده است که این پاداش کسى است که چیزى از ماه رجب را روزه بگیرد، هر چند یک روز از دهه اول یا دوم یا آخر آن باشد.»

متن روایت:
وَ قَالَ الصَّادِقُ ع إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ نَادَى مُنَادٍ فِی بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَیْنَ الرَّجَبِیُّونَ فَیَقُومُ أُنَاسٌ یُضِی‏ءُ وُجُوهُهُمْ لِأَهْلِ الْجَمْعِ عَلَى رُءُوسِهِمْ تِیجَانُ الْمَلِکِ مُکَلَّلَهً بِالدُّرِّ وَ الْیَاقُوتِ مَعَ کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ أَلْفُ مَلَکٍ عَنْ یَمِینِهِ وَ أَلْفُ مَلَکٍ عَنْ یَسَارِهِ یَقُولُونَ لَهُ هَنِیئاً لَکَ کَرَامَهُ اللَّهِ یَا عَبْدَ اللَّهِ فَیَأْتِی النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عِبَادِی وَ إِمَائِی وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَأُکْرِمَنَّ مَثْوَاکُمْ وَ لَأُجْزِلَنَّ عَطَایَاکُمْ وَ لَأُبَوِّئَنَّکُمْ مِنَ الْجَنَّهِ غُرَفاً تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِینَ إِنَّکُمْ تَطَوَّعْتُمْ بِالصَّوْمِ لِی شَهْراً عَظَّمْتُ حُرْمَتَهُ وَ أَوْجَبْتُ حَقَّهُ مَلَائِکَتِی أَدْخِلُوا عِبَادِی وَ إِمَائِی الْجَنَّهَ ثُمَّ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع هَذَا لِمَنْ صَامَ شَیْئاً مِنْ رَجَبٍ وَ لَوْ یَوْماً وَاحِداً فِی أَوَّلِهِ أَوْ فِی وَسَطِهِ أَوْ فِی آخِرِه.(روضه الواعظین ج۲ص۴۰۲)

منبع:تسنیم-جام نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار