حسام الدین دولت مرادی
گفتگو با مدیر کانال حدیث‌گرافی و آیه گرافی

فضای مجازی یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای جامعه شده است. مسئولان برای امن‌سازی این فضا به‌خصوص از منظر محتوایی بارها سخن گفته‌اند، اما حقیقت امر آن است که بیشترین تولید محتوا در فضای مؤمنانه و سالم در این فضا را آتش‌به‌اختیارهای فرهنگی که دغدغه‌های مشترک دین و تبلیغ داشته‌اند تأمین کرده‌اند.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)   گفتگو از معصومه طاهری / فضای مجازی یکی از دغدغه­های اصلی این روزهای جامعه شده است. مسئولان برای امن­سازی این فضا به­خصوص از منظر محتوایی بارها سخن گفته­اند، اما حقیقت امر آن است که بیشترین تولید محتوا در فضای مومنانه و سالم در این فضا را آتش به اختیارهای فرهنگی که دغدغه ­های مشترک دین و تبلیغ داشته­اند تامین کرده­اند. یکی از این مجموعه ­ها، گروه حدیث­ گرافی است؛ البته در زمینه حدیث و مضامین اعتقادی مجموعه ­های مختلفی فعالیت دارند اما حدیث گرافی که کارهایش بی­نام و نشان و تخصصی است این بار سوژه گفتگوی ما در این جنگ نرم شد. حسام الدین دولت مرادی مسئولیت سایت و کانال حدیث گرافی را دارد، وی کارشناس آزمایشگاه گوارش و کبد، گرافیست تجربی است که مقالات متعددی در سطح بین­ المللی به چاپ رسانده همچنین کتابهایی چون«مطالعه مطلوب» و کتاب «به غذایمان بنگریم» از جمله آثاری  این جوان است.

 

چطور شد تصمیم گرفتید گروه آیه گرافی را در فضای مجازی تاسیس کنید؟

 

قدم اولیه برای راه اندازی این سایت وکانال آیه گرافی در راستای توجه به قرائت قرآن در راستای یک برنامه مشخص بود البته ربات ختم قرآن هم در کنار این کانال راه اندازی شده است و همین طور سامانه ختم قرآن که این سامانه قدمت بیش از ۵ساله دارد و به فضل خدا بیش از ۱۰۰بار ختم دسته جمعی قرآن انجام شده است.

در چه شبکه­ های مجازی و اینترنتی فعال هستید؟

 

گروهی که تشکیل شده در چند حوزه اعم از تولید نشریه ­ها و ویژه نامه­ های حدیثی، سایت مستقل و همچنین شبکه­ های اجتماعی افسران و تلگرام و اینستاگرام در دو بخش انگلیسی و فارسی فعالیت دارد تا  بتوانیم خوراک معنوی سالم در فضای مجازی منتشر کنیم.

 

چندسالی هست که بحث طراحی برای مفاهیم مذهبی باب شده شما مجموعه ­های مشهوری که در این زمینه کار می­کنند را می­شناسید؟

 

متأسفانه اطلاع زیادی درباره  مجموعه ­های دیگر نداریم و صرفاً آثار این گروه­ها را در فضای مجازی دنبال کرده وبهره برده­ ایم

به چه زبان­ هایی کار می­کنید ؟

 

در ابتدا پوسترها فقط به زبان فارسی بود ولی کم کم بر آن شدیم تا مخاطبان غیرفارسی زبان را هم تحت پوشش قرار بدهیم برای همین کارها به زبان انگلیسی هم ترجمه و طراحی شدند که البته برای ترجمه احادیث به زبان انگلیسی حساسیت بسیار زیادی صورت گرفته تا ترجمه ­ها به بهترین شکل صورت گیرد، درهمین راستا مسئول ترجمه آثار به زبان انگلیسی یکی از توانمندترین افراد در ترجمه احادیث به انگلیسی هستند که این کار را باهمکاری یکی از تازه مسلمانان انگلیسی زبان انجام می دهد.

 

مهمترین اثری که از کارهای خود دیدید چه بوده؟

 

یکی از مهمترین تأثیرات، آشنایی کاربران مجازی با احادیث اهل بیت (علیهم السلام) است؛ وقتی مردم با محتوا و زیبایی­های احادیث اهل بیت آشنا شوند علاقه بیشتری برای آموختن معارف دین پیدا می­کنند چون بسیاری از کاربردی بودن احادیث در زندگی فردی و اجتماعی بی­ اطلاع یا کم­ اطلاع هستند و گاهی آشنایی با چند حدیث مسیر زندگی افراد را تغییر می­دهد وشخص گمشده  خودش را پیدا می­کند.

توصیه شما به کسانی که می­خواهند در این فضا فعالیت فرهنگی کنند چیست؟

 

برای موفقیت و بهره­ برداری درست از فضای مجازی رعایت چند نکته می­تواند مفید باشد از جمله: بهره بردن از خلاقیت مبتنی برتجربه، داشتن آگاهی لازم درمورد سلیقه ­های مخاطبان، صرف زمان کافی برای تولید یک محتوا یا اثر هنری جذاب، پرداختن به مطالب و موضوعات کاربردی و البته ناب و کمتر گفته شده چون در فضای مجازی با سیلاب اطلاعات درست و غلط مواجه هستیم که این هنر یک فعال فرهنگی آتش به اختیار است تا منابع درست و متقن را به زیبایی برای کاربران ارائه دهد.

 

به نظرتان در این فضا جای چه کارهایی خالی است؟

 

افراد خلاق و کاربلدی که بتوانند جریان­ساز باشند خود را نشان داده­اند، این موضوع در دو جهت متعارض نمود پیدا کرده است؛ اول کسانی که با نبوغ خود برای جریان­سازیهای فرهنگی مبتنی بر معارف قرآنی و اهل بیت تلاش می­کنند و دوم افرادی که از هوش خود برای دامن زدن به شایعات و بزرگ کردن اخبار بی­ارزش، بی­اهمیت جلوه دادن اخبار مهم، مطالب شبهه­برانگیز درباره اعتقادات، مباح جلوه دادن گناه و یا شکستن قبح گناه و عادی کردن روابط نادرست استفاده می­کنند؛ لذا آنچه در این  فضا جایش بسیار خالی است، لزوم حمایت­های مادی و معنوی از نخبگانی است که در راه نشر معارف قرآنی و اهل بیت توفیق خدمت دارند، مثلاً ممکن است یک طراح پوسترهای حدیثی که کارهای حرفه­ای ارائه می­دهد در یک شبکه اجتماعی فقط ۲۰۰نفر دنبال کننده داشته باشد، حال آن­که بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی می­توانند با صرف هزینه­ای، کانال این شخص را در کانال­های پر مخاطب معرفی کنند و باعث شوند تعداد بیشتری از افراد جامعه از این آثار تأثیر گذار بهره ­مند کردند.

مهمترین دغدغه شما از مخاطب خصوصا مخاطبی که مسئولیتی دارد چیست؟

هر مخاطبی می تواند نسبت به آنچه از فضای مجازی دریافت می­کند خود رسانه ­ای واسط باشد؛ بسیار شاهد هستیم که مخاطبان پس از دیدن یک کلیپ طنز یا لطیفه­ ای جدید سریعا به رسانه ­ای واسط تبدیل می­شوند و آن را نشر می­دهند، که این نشر گاهی در همان فضای مجازی است برای عده­ ای دیگر و گاهی برای اعضای خانواده یا اطرافیان است؛ از مخاطبان انتظار می­رود در قبال آثار فرهنگی و معارف مفید و انسان ساز  اهتمام بیشتری برای انتشار به خرج دهند.

 

منبع: روزنامه جوان

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: