تاریخ انتشار :

بنیاد مطالعات اسلامی روسیه؛

طرح‌ پژوهشی بنیاد روس،در زمینه هنر موسیقی در دنیای اسلام

بنیاد مطالعات اسلامی چند طرح در زمینه هنر موسیقی در دنیای اسلام را در سری پژوهش‌های خود دارد که از آن جمله می‌توان به کتاب «فلسفه موسیقی جهان اسلام» اشاره کرد.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  به نقل از بنیاد مطالعات اسلامی روسیه؛ این بنیاد چند طرح در زمینه هنر موسیقی در دنیای اسلام را در سری پژوهشهای خود دارد که از آن جمله می‌توان به کتاب «فلسفه موسیقی جهان اسلام»، اثر دکتر شامیلی گلتکین اشاره داشت که با همکاری انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه زیر نظر آکادمیک آندره اسمیرنوف در دست انتشار است.

  همچنین «مجموعه مقالات اسلام و موسیقی» زیر نظر تامیلا جانی‌زاده، با همکاری آکادمی روسیه‌ای موسیقی گنسین در دست آماده‌سازی است.

در همین راستا، الکساندر جومایف، محقق سرشناس ازبکستانی در زمینه نگارشهای اسلامی موسیقی، ضمن حضور در بنیاد مطالعات اسلامی روسیه با حمید هادوی، رئیس بنیاد بنیاد دیدار و درباره طرح‌های پیشنهادی خود به منظور همکاری‌های پژوهشی گفت‌و‌گو کرد.

طرح‌های وی در زمینه تهیه و انتشار مجموعه «نگارش‌های تراثی در موضوع موسیقی در آسیای میانه و ایران» در مقطع فعلی شامل دو پیشنهاد اصلی بود. پیشنهاد نخست درباره تصحیح انتقادی و ترجمه رساله‌های فارسی در موسیقی قرن‌های یازدهم تا قرن نوزدهم بود؛ پیشنهاد دوم نیز درباره تدوین فهرست آثار شرقی در موضوع موسیقی به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی در مجموعه‌های نسخ خطی شرقی سنت پترزبورگ ـ روسیه است.

الکساندر بابانیازاویچ جومایف، متولد ۱۹۵۳ و ساکن تاشکند است. وی دانش‌آموخته کانسرواتوری دولتی تاشکند با تخصص موسیقی‌شناس ـ هنرشناسی است و از انستیتو مطالعات هنر حمزه ـ ازبکستان، دکترای هنرشناسی خود را دریافت کرده است. علایق پژوهشی وی تاریخ فرهنگ موسیقایی آسیای میانه، اسلام و موسیقی، نگارش‌های قرون وسطایی در زمینه موسیقی و سیاست فرهنگی در آسیای میانه است.

اخیرا اثر پژوهشی وی درباره شخصیت و آثار علمی نجم‌الدین کوکبی بخاری (زنده در ۹۲۸ قمری)، حائز رتبه سوم در دومین جایزه کتاب ایران در حوزه روس‌زبان شد.

کوکبی از موسیقیدانان و شعرای قرن دهم هجری است. وی دارای آوازی خوش بوده است و هنگامی که از هرات به بخارا بازمی‌گشته در راه مشهد کشته شده است و قبر وی اکنون در بخارا قرار دارد. رساله سلطانیه یا دوازده مقام، از مشهورترین آثار کوکبی است که به زبان فارسی نگارش یافته است؛ سلطانیه در الذریعه، نیز شناسانده شده و نسخه‌هایی از آن در کتابخانه‌های ایران نیز موجود است.

لازم به ذکر است که بنیاد مطالعات اسلامی از اواخر سال ۲۰۱۶، روابط علمی خود با الکساندر جومایف را آغاز کرده است و پژوهشهای پیشنهادی وی با عناوین امام فخرالدین رازی و موسیقی (پژوهش و ترجمه یادمان‌های مکتوب)، مقالات موسیقی محمد نیشاپوری (پژوهش و ترجمه از زبان فارسی) و رساله مهترلیک در دست بررسی است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار