تاریخ انتشار :

مصاحبه با دکتر اینگرید ماتسون نخستین رییس زن جامعه اسلامی امریکای شمالی

بخاطر ازدواج مسلمان نشدم

من آدمی نبودم که دنبال مذهب باشم. هیچ چیز درباره اسلام نمیدانستم و مسلمانان خانواده ام در این باره نگران بودند که چه اتفاقی دارد در زندگی من می افتد

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گروه ترجمه سایت رهیافتگان – مترجم طلعت عطری /دکتر اینگرید ماتسون در سال ۲۰۰۶ به این سمت انتخاب شد. در دوران دانشجویی به اسلام گروید. سپس به پاکستان رفت و با پناهجویان افغان کار کرد.)

شما ابتدا کاتولیک رومن بودید. چطور شد که مسلمان شدید؟

باید بگویم که من وقتی با اسلام آشنا شدم اهمیتی به مذهب نمی‌دادم. کلیسا و ایمان را در دوره نوجوانی کنار گذاشته بودم. بنابراین آشنایی‌ام با اسلام در واقع بازگشت خدا به زندگی ام بود. و این اتفاق بر اثر قدرت قرآن بود. وقتی قرآن را خواندم و آنچه را که به من می‌گفت و همینطور درباره جایگاهم در عالم خلقت می‌گفت.

شما ابتدا در پاریس تحصیل می‌کردید و سپس به افغانستان سفر کردید. سفر شما به پاکستان و کار با پناهجویان افغان چه اثری بر دیدگاه شما به اسلام داشت؟

وقتی در پاریس بودم و حتی در رفت و آمدهایم به کانادا، در آن زمان فکر میکنم تقریبا چیزی از اسلام نمیدانستم. خوشبختانه نخستین مسلمانانی که ملاقات کردم دانشجویانی از سنگال بودند که انسانهایی بسیار محترم و شایسته بودند. البته در معرض فشارهای نژادپرستانه زیادی بودند. با این حال شخصیت عالی داشتند. این واقعا بر من اثر گذاشت و شاید در اینجا بود که اولین بار دلم می‌خواست بیشتر درباره پیشینه آنها بدانم. متوجه شدم که آنها از فرهنگ اسلامی تصوف می‌آیند.

خواهر بزرگ شما هم ظاهرا یهودی شده است؟

بله خواهرم با مردی یهودی ازدواج کرد و تصمیم گرفت یهودی شود. فکر کنم به همین علت بود که وقتی من تصمیم گرفتم مسلمان شوم خانواده‌ام تعجب کرده بودند. چون پای هیچ مردی در بین نبود! و این انتخاب خودم به عنوان انتخابی معنوی بود. البته تعجب کردند چون تا آنجا که می‌دانستند من آدمی نبودم که دنبال مذهب باشم. هیچ چیز درباره اسلام و مسلمانان نمیدانستم و نگران بودند که چه اتفاقی دارد در زندگی من می افتد. مدتی طول کشید تا عادت کنند و باور کنند که با اسلام زندگی خوبی دارم.

می‌دانیم که اسلام هم مانند مسیحیت به دو دسته بزرگ سنی و شیعه تقسیم شده است. آیا جامعه اسلامی امریکای شمالی پذیرای هر دو گروه است؟

بله؛ نهاد ما به روی هر دو گروه باز است. حتی در نخستین دوره فعالیت خود، یک رییس شیعه داشتیم.

گروه ترجمه سایت رهیافتگان – مترجم طلعت عطری

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار