تاریخ انتشار :

هنلیتو سویلیا، رئیس انجمن دوستی ایران و فیلیپین

مسیحی‌ام ولی دو سوره قرآن را حفظم+قرائت

«هنلیتو سویلیا» درباره میزان آشنایی خود با قرآن گفت: من به عنوان یک مسیحی آشنایی چندانی با کتاب مقدس مسلمانان ندارم، اما دو سوره حمد و توحید را حفظ هستم.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  هنلیتو سویلیا(Henelilto Sevilla)، رئیس انجمن دوستی ایران و فیلیپین و استادیار رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه دولتی فیلیپین متولد ۱۹۷۶ در «میندانائو» فیلیپین و مسیحی کاتولیک است، او سال‌ها پیش برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته روابط بین‌الملل به ایران آمد و اکنون در فیلیپین به عنوان استاد دانشگاه مشغول فعالیت است.

سویلیا فارغ التحصیل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران است. محرم امسال با ابتکار این مسیحی فیلیپینی مسابقه‌ای هنری با موضوع عاشورا در رایزنی فرهنگی ایران در مانیل برگزار شد که اخبار آن را ایکنا پوشش داد.

رئیس انجمن دوستی ایران و فیلیپین که زبان فارسی را طی تحصیل در ایران یاد گرفته، تاکنون فعالیت‌های متنوعی را برای آشنایی فیلیپینی‌ها با اسلام و فرهنگ ایران اسلامی اجرا کرده است و همچنان در این راه گام برمی‌دارد.

ابتدا خودتان را معرفی کنید و مختصری از فعالیت‌هایتان بگویید

هنلیتو سویلیا، رئیس انجمن دوستی ایران و فیلیپین هستم، متولد ۱۹۷۶ میلادی در شهر «میندانائو» فیلیپین. در این انجمن فعالیت‌های متعددی با همکاری دو کشور برگزار می‌شود و رایزنی فرهنگی ایران در مانیل، همکاری خوبی با انجمن داشته و برنامه‌های مشترکی با هم اجرا می‌کنیم.

انگیزه شما از برگزاری مسابقه عاشورا در ایام محرم در رایزنی فرهنگی ایران چه بود؟

ـ این گونه فعالیت‌های فرهنگی دینی در فیلیپین می‌تواند آشنایی فیلیپینی‌ها به ویژه غیرمسلمانان با فرهنگ اسلامی را در پی داشته باشد، در واقع این برنامه با موضوع عاشورا به این صورت برگزار شد که ما چند تن از دانشجویان مسیحی از دانشگاه‌های فیلیپینی را به رایزنی فرهنگی ایران در مانیل دعوت کردیم تا در این رقابت شرکت کنند، مسابقه شامل نقاشی، دلنوشته و سخنرانی کوتاهی درباره امام حسین و عاشورا بود.

مهم‌ترین هدف این برنامه آشنایی غیرمسلمانان با فرهنگ عاشورا بود و اینکه درک کنند که چرا مسلمانان به ویژه ایرانی‌ها عاشورا را گرامی می‌دارند و چقدر این واقعه در زندگی آنان مهم است.

رابطه فیلیپینی‌ها با مسلمانان و نگاه آنان به پیروان دین اسلام چگونه است؟

ـ شهروندان فیلیپینی با مسلمانان تعامل خوبی دارند، هر چند که تاکنون برنامه‌ای مشترک مانند مسابقه عاشورا با مسلمانان برگزار نکرده‌اند، اما در مجموع نمایشگاه و کنفرانس‌های دینی درباره گفت‌و‌گوی ادیان با همکاری و حضور مسلمانان در فیلیپین برگزار شده است.

باید گفت عاشورا چیز دیگری است و به نظر من مهم‌ترین بخش دین اسلام است که فیلیپینی‌ها باید به عنوان ملتی که قبل از مسیحی‌شدن، مسلمان بودند، با آن آشنا شوند و بدانند که منشأ این فرهنگ کجاست.

تعامل انجمن دوستی ایران و فیلیپین با رایزنی فرهنگی ایران در مانیل به چه شکل است؟

ـ من به عنوان استاد دانشگاه و رئیس انجمن دوستی ایران و فیلیپین با دفتر فرهنگی ایران در مانیل(رایزنی فرهنگی) خیلی همکاری دارم و تقریبا هر چند ماه، برنامه‌ای برای معرفی فرهنگ ایران به ویژه ارزش‌های اسلامی این کشور اجرا می‌کنیم.

فعالیت‌های فرهنگی دیگری نیز داریم که پیش از این اجرا کرده‌ایم و در آینده هم اجرا خواهیم کرد.

از آشناییتان با قرآن برای ما بگویید؟ تا چه میزان کتاب مقدس مسلمانان را می‌شناسید؟

ـ من به عنوان یک مسیحی آشنایی چندانی با قرآن ندارم، اما دو سوره حمد و توحید را از حفظم. به نظر من قرآن کلیات زندگی را توضیح می‌دهد و می‌توان مطالب علمی را در این کتاب پیدا کرد.

اگر مردم به آموزه‌های کتاب‌های مقدس از جمله قرآن عمل کنند، حتما روابط خوبی با هم خواهند داشت و صلح و زندگی مسالمت‌آمیز در همه جا حاکم خواهد شد.

به نظر شما برای اتحاد بیشتر مسلمانان و مسیحیان چگونه باید عمل کرد؟

ـ در فیلیپین مشکلات و اختلاف بین مسلمانان و مسیحیان وجود ندارد و ما مسیحیان با مسلمانان در صلح و آرامش زندگی می‌کنیم؛ اما گاهی مسائل سیاسی و حاشیه‌ای ممکن است در این روابط مشکلاتی ایجاد کند.

مسلمانان و مسیحیان باید همواره تلاش کنند که با یکدیگر تعامل و گفت‌و‌گو داشته و با شناخت متقابل زندگی خوبی را بین یکدیگر فراهم کنیم.

ایران همواره به دنبال گفت‌‌وگوی تمدن‌ها با ادیان مختلف بوده و در این زمینه اقدامات و فعالیت‌هایی انجام داده است؛ بنابراین امروز باید به عنوان الگو به این کشور نگاه شود.

درباره اشتراکات ادیان الهی به ویژه دو دین اسلام و مسیحیت برای ما بگویید.

ـ به نظر من ویژگی مشترک همه ادیان اعتقاد به خدا است، در آموزه‌های اسلام و مسحیت به خوب بودن و کارهای نیک سفارش شده است و این دو دین با استناد به ارزش‌ها و دستورات کتاب‌های دینی‌شان برای تعامل با یکدیگر تلاش می‌کنند؛ می‌توان گفت مشترکات زیاد است و مردم باید تلاش کنند این اشتراکات را بشناسند و زندگی خوبی را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

شما خیلی خوب فارسی صحبت می‌کنید، این زبان را چطور یاد گرفتید؟

ـ من چند سال پیش در ایران تحصیل می‌کردم و زبان فارسی را در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در چند ماه آموزش دیدم، بعد در دانشگاه شهید بهشتی در مقطع فوق لیسانس رشته روابط بین‌الملل تحصیلاتم را ادامه دادم، سپس در دانشگاه تهران در مقطع دکترا در سال ۲۰۰۸ از این رشته فارغ التحصیل شدم و در نهایت به کشورم فیلیپین برگشتم.

اکنون ۹ سال است که به خاطر زندگی در فیلیپین از ایران و زبان فارسی دور هستم، ولی همیشه از این که یک ایرانی را ببینم و با بتوانم با او فارسی صحبت و تمرین کنم، خوشحال هستم.

انجمن دوستی ایران و فیلیپین برای آینده چه برنامه‌هایی در دستور کار دارد؟

ـ ما برنامه‌‌ریزی‌هایی برای آینده انجام داده‌ایم و در نظر داریم در دانشگاه تهران کنفرانسی بین‌المللی در زمینه فرهنگی، سیاسی و ژئوپولوتیک برگزار کنیم و فعالیت‌های فرهنگی دیگری برای معرفی فرهنگ ایران به فیلیپینی‌ها هم در دستور کار داریم، نمایشگاه‌ها و نمایش فیلم با موضوع ایران هم در مانیل خواهیم داشت.

مردم فیلیپین تا چه میزان با ایران آشنایی دارند؟

ـ در حال حاضر فیلیپینی‌ها با ایران آشنایی خوبی دارند، من زمانی که از ایران به فیلیپین برگشتم، این آشنایی اندک بود، اما با فعالیت‌های فرهنگی انجمن دوستی ایران و فیلیپین با همکاری سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در مانیل، امروز مردم فیلیپین ایران را خوب می‌‌شناسند.

برای تقویت روابط دو جانبه در آینده چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

ـ تقویت دیپلماسی ورزشی برای تقویت روابط دو کشور بسیار مهم است، مردم در فیلیپین عاشق بسکتبال هستند و ایرانی‌ها این ورزش را خوب بازی می‌کنند، تیم بسکتبال ایران که به فیلیپین آمد(فینال جام ملت‌های بسکتبال آسیا ۲۰۱۳)، مردم خیلی خوب استقبال کردند و ایرانی‌ها را به خاطر قهرمانی‌ها در این بازی‌ها هنوز به یاد داشته و آن‌ها را دوست دارند.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.

ـ در پایان باید گفت ارتقای روابط فرهنگی بین ایران و فیلیپین و گفت‌و‌گو برای آشنایی متقابل بسیار مهم است تا یکدیگر را به خوبی بشناسیم و برای هم غریبه نباشیم، این سبب می‌شود آینده خوبی در انتظار دو کشور باشد

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

 

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار