تاریخ انتشار :

بنیاد مطالعات اسلامی روسیه

راه‌اندازی وب‌سایت « دایره المعارف اسلام در روسیه»

رئیس بنیاد مطالعات اسلامی روسیه از آمادگی این بنیاد برای راه‌اندازی وب‌سایت ویژه «دایره المعارف اسلام در سرزمین روسیه تزاری» خبر داد.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  بنیاد مطالعات اسلامی روسیه در خبری اعلام کرد: حمید هادوی، رئیس بنیاد مطالعات اسلامی روسیه در سفر به سن‌ پترزبورگ با پرفسور یفیم رزوان، معاون موزه انسان‌شناسی و قوم‌شناسی آکادمی علوم روسیه (کُنست کامرا) دیدار و گفتگو کرد.

در این گفتگوها، زمینه‌های همکاری طرفین با موضوعات مختلف اسلام‌شناسی به ویژه پژوهش‌های قرآنی بررسی شد.از جمله این توافقات همکاری بنیاد با مرکز بین‌المللی مطالعات اسلامی موزه کنست کامرا، در برگزاری نمایشگاه‌ها و پروژه‌های مطالعاتی است.

پروفسور یفیم رزوان، شرق‌شناس متخصص در مطالعات قرآنی، مدیرمسئول نشریه «مانوسکریپتا اورینتالیا» و استاد دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه دولتی پترزبورگ است.

کُنست ‌کامرا، نخستین موزه روسیه
کُنست‌ کامرا به معنی «اتاق اشیاء نادر»، نامی است که بر موزه انسان‌شناسی و قوم‌نگاری «پتر کبیر»(از امپراطورهای روسیه) وابسته به آکادمی علوم روسیه اطلاق می‌شود در این بخش اشیایی گردآوری می‌شد که ارزش علمی داشتند و در سفرهای اکتشافی دانشمندان و شرق‌شناسان و یا تاجران و دیپلماتها به دربار آورده می‌شد.

این موزه، نخستین موزه روسیه به شمار می‌آید و به دستور پتر کبیر تأسیس شده و ساختمان آن در مرکز شهر پترزبورگ قرار دارد. این موزه دارای یک مجموعه منحصر به فرد از آثار باستانی، اسناد تاریخی و نحوه زندگی ملل گوناگون است.

در جریان بازدید از موزه، هادوی با آندره ولادیمیرویچ گولونف، رئیس موزه انسان‌شناسی و قوم‌نگاری و عضو آکادمی علوم روسیه نیز دیدار و گفتگو کرد.

همچنین در این سفر، رئیس بنیاد مطالعات اسلامی روسیه با پرفسور استانیسلاو پروزروف، اسلام‌شناس برجسته روس و معاون علمی انستیتو نسخ خطی شرقی آکادمی علوم روسیه دیدار کرد.

راه‌اندازی وب‌سایت « دایره المعارف اسلام در روسیه»
در این دیدار حمید هادوی بنیاد ضمن اعلام آمادگی در زمینه حمایت از نشر مجلد دوم دایره المعارف اسلام در سرزمین روسیه تزاری (شامل جلدهای ۴، ۵ و ۶)، از آمادگی بنیاد برای راه‌اندازی وب‌سایت ویژه این دایره المعارف خبر داد.

با راه‌اندازی این وب‌سایت، همگان می‌توانند به متن کامل مقالات این دانشنامه در همه جای دنیا دسترسی یابند. این پیشنهاد با استقبال پروفسور پروزورف و موافقت وی مواجه شد.

علاوه بر آن، رئیس بنیاد مطالعات اسلامی روسیه در رابطه با چشم‌انداز آتی همکاری‌ها در زمینه این پروژه اظهار کرد که بنیاد حاضر است این اثر را به زبان فارسی ترجمه کند تا محققان فارسی زبان نیز از آن ارزشمند بهره ببرند.

گزارشی از اسلامیک دیتا

همچنین در این دیدار درباره پروژه «اسلامیک دیتا»(بانک اطلاعات مراکز، شخصیت‌ها و آثار اسلام‌شناسی روسیه و ایران به دو زبان روسی و فارسی) نیز گزارشی ارائه شد که از سوی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه در حال انجام است.

دیدار و گفتگو با الکسی خیسمتولین(از مترجمان و پژوهشگران روس) نیز بخشی از برنامه دیدار حمید هادوی در انیستیتو نسخ خطی شرقی بود که طی آن درباره همکاری بنیاد با انجمن پژوهشگران میراث مکتوب اسلامی در برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با نسخ خطی اسلامی، توافقاتی حاصل شد.

گفتنی است، بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، در سال ۲۰۱۷ دهمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت. در حال حاضر این بنیاد با بسیاری از مراکز اسلام شناسی و شرق شناسی آکادمیک روسیه همکاری‌های پژوهشی و آموزشی مستمر دارد و با انستیتو نسخ خطی شرقی پترزبورگ از آغاز تأسیس خود همکاری داشته است. پروفسور پروزروف یکی از بنیانگذاران بنیاد است

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار