تاریخ انتشار :

ملاقات با مادر ديونيسيا

مباحثه قدیری ابیانه با راهبه ارتدکس مکزیک پیرامون اسلام و مسیحیت

 در تاریخ چهارم تیر ماه ۱۳۸۶ مادر دیونیسیا، راهبه مرکز مسیحیان ارتدکس مکزیک به دعوت دکتر قدیری ابیانه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک،‌ در محل سفارت با ایشان دیدار نمود.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) در این دیدار در مورد موضوعات مشترک و نیز تفاوتهای دین مبین اسلام و مسیحیت به ویژه ارتدکس نظیر ارزشهای اخلاقی و اجتماعی از جمله ازدواج، فلسفه خلقت انسان، فلسفه حجاب، و سایر موارد مرتبط گفت‌وگو و تبادل نظر گردید که مشروح آن به شرح ذیل است:


قدیری:
 ما معتقدیم که خداوند برای هدایت بشر پیامبران متعددی را مامور کرده است. ما، پیامبران الهی در مقاطع تاریخی مختلف را مثل معلمین مقاطع مختلف تحصیلی می‌دانیم. معلم مقطع دانشگاه آموخته‌های معلمین مقطع دبیرستان را تکذیب نمی‌کنند بلکه آن را تکمیل می‌نمایند. معلمین مقطع دبیرستان هم آموخته‌های دوران دبستان را تکمیل می‌نمایند.

ما معتقدیم که حضرت عیسی مسیح (ع) پیامبر بزرگ الهی است و حضرت مریم را فردی مقدس و باکره می‌دانیم. ما هدایت‌های حضرت مسیح را مکمل هدایت‌های حضرت موسی (ع) می‌دانیم و معتقدیم که پیامبر اسلام(ص) نیز هدایت‌های ادیان الهی قبلی را تکمیل کرده است.

معتقدیم که کلام خدا بر تمامی پیامبران نازل شده است. به عبارتی نمی‌توان مسلمان بود و حضرت عیسی مسیح و یا حضرت موسی را مقدس ندانست. به عبارتی دیگر ما نیز مسیحی هستیم، منتهی حضرت عیسی را فرزند خدا نمی‌دانیم بلکه او را پیامبری بزرگ محسوب می‌کنیم. هر چند که می‌دانیم که او پدر نداشت و حضرت مریم باکره بود. به معجزات متعددد حضرت مسیح نیز اعتقاد داریم و در قرآن ذکر شده است. سوره‌ای در قرآن به نام مریم وجود دارد. معتقدیم که آن پیامبری که حضرت مسیح وعده ظهور آن را دادند همان پیامبر اسلام است.

پیامبر اسلام مانند سایر پیامبران الهی سواد خواندن و نوشتن نداشت تا کسی نتواند کلام آنها را آموخته‌ها از آموزگاران نسبت دهد.

حدود یک هزار و چهارصد سال قبل پیامبر بزرگوار اسلام فرموده است: «شکستن شاخه درخت مانند شکستن بال فرشتگان است.» و یا فرمودند: «اگر کسی فردی را به خاطر فقرش تحقیر و یا به خاطر ثروتش ستایش کند به جنگ با خدا پرداخته است».

اکنون شاهدیم که احزاب بسیاری در حمایت از محیط زیست فعال و قوی هستند و حتی نامشان را نظیر «حزب سبز» از آن گرفته‌اند. کدام حزب سبز یا طرفدار محیط زیست تا کنون شعاری با این استحکام در مورد حفظ محیط زیست داده است؟ این عبارات نمی‌توانند کلام بشر باشند . اینها کلام خدا است.

زن در اسلام از جایگاه والایی برخودار است. اکثریت زنان ایران مانند شما ـ راهبه ها ـ لباس می‌پوشند.

فلسفه حجاب در اسلام را خدمتتان توضیح می‌دهم. خدا انسان را با ویژگی‌های متفاوت آفرید. انسان برای زنده ماندن باید انرژی کسب کند و کسب انرژی از طریق خوردن است. اگر غذاها تلخ و بد مزه و بد بو می‌بود؛ انسان چاره‌ای جز خوردن نداشت تا بتواند زنده بماند، همانگونه که داروهای تلخ را برای زنده ماندن مصرف می‌کند! اما چون خدا ارحم الراحمین است خواسته است که تامین نیاز بشر توام با لذت باشد. لذا قدرت چشایی را در دهان ما قرار داد و این همه محصولات متنوع را خلق کرد. به نحوی که زمان صرف غذا زمان مطلوب و لذت بخشی برای ما محسوب می‌گردد. بقا نسل بشر نیز بر پایه رابطه زن و مرد استوار است. خدا خواست این ارتباط نیز مطلوب باشد و بنابراین جذابیت جنسی متقابل مرد و زن را در آفرینش انسان مقرر داشت که این جذابیت از نظر اسلام نعمتی الهی و ارزشی مطلوب است. این نقطه مشترک اسلام با فرهنگ رایج غربی است.

در اسلام جذابیت جنسی یک ارزش زناشویی است ولی در غرب علاوه بر ارزش زناشویی، ارزشی اجتماعی نیز محسوب می‌گردد؛ به این معنا که اگر زنی در غرب جذاب باشد بیشتر مورد احترام است و راحتتر شغل پیدا می‌کند. البته من از فرهنگ غرب صحبت می‌کنم و نه از مسیحیت.
اسلام برای اینکه جذابیت جنسی در روابط زناشویی وجود داشته باشد ولی از روابط اجتماعی حذف گردد راه‌های مختلفی ارائه می‌کند که یکی از آنها حجاب است. در این صورت وقتی زنی محجبه وارد جامعه می‌شود زیبایی و جذابیت جنسی او حذف و توانمندیهای فکری او بروز می‌کند. هفتاد درصد از ظرفیت دانشگاههای ایران در اختیار زنان است و آنها حتی در المپیاد رشته‌های مختلف علمی موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند.

نه مرد و نه زن نباید به عنوان عنصر جذاب از نظر فیزیکی وارد جامعه شوند. علت تفاوت در نوع پوشش به دلیل تفاوت زن و مرد در نوع خلقت است. دانشمندان غربی در زمینه تحریک پذیری مرد و زن آزمایشاتی انجام داده‌اند که نتیجه آن نشان می‌دهد تحریک پذیری جنسی مرد از طریق نگاه بیشتر از تاثیرپذیری زن از طریق نگاه است. بر همین اساس زن بایستی پوشیده‌تر باشد.

معتقدیم که حضرت مریم(س) محجبه بوده‌اند. هیچگاه وصف اندام او را نشنیده و نخوانده‌ایم زیرا با حجاب خود اجازه نداده‌اند که از این جنبه مورد ارزیابی و قضاوت قرار گیرند. در موزه لوور پاریس تابلوی نقاشی ای از حضرت مریم(س) در محیطی باز با زنان و سایر افراد هم عصرش به نمایش گذاشته شده است. البته نقاشی به عصر دیگری تعلق داشته ولی در این نقاشی تصور نقاش از آن زمان متجلی شده است. در این نقاشی حضرت مریم(س) با تعدادی از زنان با حجاب کامل و تعدادی زن بی حجاب در محیطی باز دیده می‌شوند که در مقابل یکدیگر به گفتگو مشغولند. این تصویر نشان می‌دهد که (حداقل در تصور نقاش) حجاب حضرت مریم(س) لباسی سنتی نبوده است زیرا دیگر زنان در محیط عمومی بدون حجاب بودند.

در اسلام فلسفه حجاب، آزادی روابط اجتماعی از تاثیرپذیری جذابیتهای جنسی است. در جوامع اسلامی هر چه سن زنان بالاتر رود محترم تر می‌باشند. اما در غرب پرسیدن سن زنان مسن یک سوال نامطلوب محسوب می‌شود، زیرا آنها از بیان سن خود پرهیز می‌کنند و از آنجایی که مسن بودن به معنی از دست دادن زیبایی‌های فیزیکی است از نظر اجتماعی نامطلوب محسوب می‌گردد.

دختران محجبه که مایل نیستند اندام خود را نمایش دهند در فرانسه از ادامه تحصیل محروم می‌شوند. زنان محجبه در بعضی مشاغل منع شده‌اند و این در حالی است که فحشا و همجنس گرایی در فرانسه و سایر کشورهای غربی ترویج می‌گردد.

مادر روحانی: از اینکه شما در بیان اعتقادات خود آزادانه رفتار می‌کنید خوشحال هستم و به شما احترام می‌گذارم. چهره شما نورانی است مانند کسی است که راهش را یافته است. شما مانند کسانی هستید که به انسانها نزدیک می‌شوید و می‌خواهید با آنها تبادل نظر کنید و از بیان اعتقادات خود هراسی ندارید. شنیدن صحبتهای شما جالب است. من مسیحی ارتدکس هستم. بر این باورم که مسیح خدای واقعی است و مادرش مادر خداست و به تثلیت ـ خدا، پسر و روح القدس ـ ایمان دارم. در انجیل در مورد زن و رابطه زن و شوهر مطالبی آمده است. از نظر ما پوشش در مسیحیت ارتباطی با زن ندارد. برای اینکه زندگی راهبه زندگی خاصی است. بنابراین تمامی راهبه‌ها یکنواخت لباس می‌پوشند و تفاوت ما در پوشیدن مقنعه است. زنی که به عنوان راهبه وارد کلیسا می‌شود خود و زندگی‌اش را به خدا اختصاص می‌دهد و سرش را می‌پوشاند. معتقدیم که زن پوشیده وارد کلیسا شود. در گذشته سرشان را می‌پوشانیدند.

این لباس ـ اشاره به لباسش ـ پوشش مختص حضرت مریم(س) در آن زمان نبود و تمامی زنان اینگونه می‌پوشیدند. جهان به سمت گناه پیش می‌رود و تدریجا از تعالیم کتاب مقدس فاصله می‌گیریم. یک راهبه زندگی خدایی را ادامه می‌دهد. زنی که برای راهبه شدن وارد کلیسا می‌شود خودش تصمیم می‌گیرد. راهبان- مردها- نیز از آنجایی که زن در زندگی شان نیست، خود و زندگیشان را وقف خدا کرده‌اند، ریش و موهایشان را بلند می‌کنند. رنگ سیاه پوشش راهبه‌ها و راهبان در مسیحیت مفهوم خاصی دارد و نشانه مرگ در جهان است. به همین خاطر من شنا و رقص نمی‌کنم و برای خدمت به خدا و کمک به نیازمندان آماده ام. فلسفه ما آمادگی برای مرگ است. بر اساس کتاب مقدس حضرت مسیح بازخواهد گشت.
دست ندادن ما با مردان نیز به دلیل این است که ما خود را به خاطر گناه حضرت حوا گناهکار دانسته و خود را شایسته دست دادن با مردان نمی‌دانیم.

قدیری: ما شیعیان به عروج حضرت عیسی(ع) معتقدیم و بر این باوریم که شخصی مشابه ایشان به صلیب کشیده شده است. ضمنا معتقدیم که حضرت مسیح(ع) با حضرت مهدی(عج) امام دوازدهم شیعیان ظهور خواهند کرد و جزو یاران ولی عصر(عج) خواهند بود.

معتقدیم که او هرگز ادعا نکرد که فرزند خدا است و معتقدیم دیگران از فرط علاقه به او چون پدر نداشت او را فرزند خدا نامیدند. حال آنکه حضرت آدم و حوا نه پدر داشتند و نه مادر و کسی ادعا ندارد که آنها فرزند خدا هستند بلکه همگی آنها را مخلوق خدا می‌دانیم.

همچنین ما معتقدیم که هر کس مسئول اعمال خود می‌باشد و زنان نباید به خاطر خطای حضرت حوا احساس گناه کنند و پاسخگوی اشتباه او باشند. ضمنا معتقدیم که خداوند حضرت آدم و حوا را بخشیده است و جایگاه آنها بهشت است. ضمنا ما حضرت مریم(س) را نیز معصوم می‌دانیم. فلسفه دست ندادن زنان در اسلام نیز برای رعایت مقام زن و احترام به او است.

مرگ حق است و دنیای دیگری وجود دارد. حضرت علی(ع) امام اول شیعیان در این رابطه می‌فرمایند: دنیا مزرعه آخرت است. ما مسلمانان خدا را یکی می‌دانیم. ما معتقدیم که همه انسانها شایسته ورود به بهشت هستند و این آنها هستند که با اعمال خود راهی بهشت می‌شون و یا خود را از آن محروم می‌سازند.

ما معتقدیم که اگر کسی فردی را نجات دهد مثل این است که تمامی بشریت را نجات داده است. پوشش سیاه در جوامع اسلامی به علامت مرگ نیست بلکه به دلیل جلوگیری از بازتاب نور و ممانعت از نمایان شدن اندام بدن می‌باشد. از سوی دیگر پوشیدن لباسهای رنگی به شرط رعایت حجاب و نمایان نشدن بدن بلامانع است.

نقاط مشترک بین ادیان اسلام و مسیحیت نیز زیاد است. می‌توانیم به عنوان پیروان دو مذهب مهم الهی با اهداف مشترک علیه پورونوگرافی،‌ فساد،‌ بی عدالتی و حمایت از ستمدیدگان و خیلی امور دیگر همکاری کنیم.

انتظارم از شما خواهر مذهبی این است که مثلا زمانی که زنان مسلمان محجبه در فرانسه از تحصیل محروم می‌شوند اعتراض کنید. اگر حضرت مریم امروز حضور داشت در فرانسه و برخی کشورها برای او حق تحصیل و کار قائل نبودند.

مادر روحانی: یکی از مادران مقدس در فرانسه در رشته حقوق تحصیل می‌کرد. به او گفتند که به خاطر حجابت نمی‌توانی تحصیل کنی. او گفت این عادلانه نیست و اگر به من فشار بیاورید مساله را به مطبوعات می‌کشانم. این مادر مقدس در آنجا انقلابی به پا کرد و نهایتا مسئولان مجبور شدند که حجاب او را بپذیرند.

قدیری: در مورد اقلیتهای مذهبی در ایران باید بگویم که آنها از احترام ویژه‌ای نزد مردم برخوردار هستند. از آنجایی که تعداد آنها کم است و در تمامی مناطق پراکنده‌اند نمی‌توانند در انتخابات منطقه‌ای موفق شوند. ما برای حضور اقلیتهای دینی در مجلس،‌ شرایطی را فراهم کردیم که انتخابات برای آنها سراسری باشد. در حال حاضر جامعه مسیحیان دو نماینده و یهودیان یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

این را هم بگویم که به اعتقاد ما بین صهیونیستها و یهودیها فرق است هر چند یک صهیونیست می‌گوید که یهودی است. مثلا طالبان در افغانستان نماینده اسلام محسوب نمی‌شوند. همانطور که فاشیسم و نازیسم علی رغم ادعای مسیحی بودنشان برابر با مسیحیت نیستند و همینطور صهیونیست با یهودیت همتراز نیست. ما صهیونیسم را مثل فاشیسم و نازیسم حزب و جریانی جنایتکار می‌دانیم در حالی که یهودیت و مسیحیت را ادیان الهی می‌شناسیم و برای پیروان واقعی آنها احترام زیادی قائل هستیم.

ما از حق خواهران روحانی برای تحصیل در ایران حمایت می‌کنیم و توقع داریم شما نیز از حقوق زنان مسلمان در جوامع مسیحی حمایت کنید. در یونان فیلمی اهانت آمیز علیه حضرت عیسی مسیح(ع) به نمایش گذاشته شد که ما در ایران به اکران این فیلم اعتراض کردیم. در ایران توهین به پیامبران و به ویژه حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) جرم و توهین به اسلام محسوب می‌شود. این باور ما است.

مادر روحانی: موضع شما از مواضع بسیاری از مسیحیان و حتی ارتدکس‌های یونان بهتر بود زیرا اغلب ارتدکس‌ها متوجه این بی حرمتی نشدند؛ از این جهت شما یک مسیحی واقعی هستید. حتی یکی از هنرپیشه‌های این فیلم نیز ارتدکس بود. من از ملاقات و گفتگو با شما خوشحال شدم و از جنابعالی برای بازدید و گفتگو به کلیسای ارتدکس دعوت می‌کنم.

در پایان، دکتر قدیری یک جلد قرآن و یک لوح فشرده حاوی فیلم مریم مقدس اهدا نمود که مورد استقبال راهبه ارتدکس مذکور قرار گرفت.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار