تاریخ انتشار :

آشنایی با نماز و چرایی اهمیت نماز

انتشار کتاب «قطره ای از دریای بیکران نماز؛ آشنایی با نماز به زبان ساده »

«قطره ای از دریای بیکران نماز؛ آشنایی با نماز به زبان ساده » اثر «محسن قرائتی» را انتشارات ستاد اقامه نماز چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) این کتاب با سخنانی در حوزه تعریف نماز و چرایی اهمیت نماز آغاز می شود و با آموزش نحوه عبادت به بیش از نوزده سوال اصلی در موضوع نماز پاسخ می دهد . در پایان نیز با ذکر خاطراتی آموزنده حلاوت درک این فریضه الهی را به مخاطبان می چشاند .

مباحثی چون ، « چرا نماز می خوانیم»،« چگونه عبادت کنیم»،«عواقب اعراض از یاد خدا و سبک شمردن نماز»، «یادگیری تلفظ صحیح حروف در نماز» ، «مگر خداوند به تشکر ما نیاز دارد» و… در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 دربخشی از مقدمه این اثر آمده است:« در بحث نماز کتاب های زیادی نوشته شده که هر کدام ویژگی های مثبتی دارد تمام کتابی که به زبان ساده نماز را بیان می کند و به سوالات و شبهات درباره آن پاسخ دهد، کمتر منتشر گردیده است.حضرت حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در چند سطح برای نماز کتاب های مفیدی را به رشته تحریر در آوردند که بخش عمده کتاب حاضر برگرفته از کتاب ها و مباحث ایشان است و در آن سعی شده بخش هایی که برای عموم مفید است به زبانی ساده آورده شود و به سوالات و شبهات آنان درباره نماز پاسخ دهد…»

در بخش هایی از این اثر می خوانیم:

 سیمای نماز:

 نماز، برنامه هر صبح و شام است به هنگام صبح اولین کلام واجب نماز و به هنگام شام آخرین واجب، نماز است. پس آغاز و انجام هر روز با یاد خدا و برای نماز است. نماز در سفر یا وطن ، در زمین یا هوا، در فقر یا غنی، رمز آن است که در هر کجا هستی وهر که هستی مطیع او نه غیر او.

نماز استحکام بخشیدن به ارزش ها و جلوگیری از فروپاشی شخصیت افراد و اعضای جامعه است که اگر مصالح ساختمان سست اشد ساختمان فرو می ریزد.

 نماز هم انجام معروف است هم نهی از منکر. هر روز در اذن و اقامه می گوییم” حی علی الصلاه حی علی الفلاح  حی علی خر العمل” که همه امر به بالاترین معروف ها یعنی نماز است. از سوی دیگر نماز ، انسان را را از فساد و فحشاء باز می دارد:” ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر”..

 امام رضا و اهمیت نماز:

 امام رضا(ع) مشغول نوشتن بود ؛ همین که صدای اذان بلند شد، قلم را به زمین گذاشت و حاضر نشد حتی با نوشتن چند کلمه ، نامه را تما کند!

 امام رضا (ع) جلسه مهمی با رهبر صابئین داشت. بحث به اینجا رسید که او گفت: ” فقد رق قلبی” یعنی؛ الان دل من برای پذیرفتن حرف امام نرم شد. امام(ع) فرمود: اول نماز، بعد گفت و گو. اما (ع) با این حرکت ثابت کرد اهمیت نماز از مهم ترین جلسات تاریخی هم بالاتر است و حتی این جلسات هم باید به هنگام تعطیل شود.

«قطره ای از دریای بیکران نماز؛ آشنایی با نماز به زبان ساده » اثر محسن قرائتی را انتشارات ستاد اقامه نماز در ۷۱ صفحه  چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار