تاریخ انتشار :

ولز Wales

دستاوردهای مسلمانان ولز در سایه تبعیض و آزار

زندگی مسلمانان در ولز گرچه در شرایط تهدید، بی‌ثباتی و آسیب‌پذیری قرار داشته و نسل جدید در میدان مشاجره بین تاثیرات فرهنگ غربی و اسلامی به سر می‌برد اما تحصیلات بالا یکی از دستاوردهای مهم این اقلیت محسوب می‌شود.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از پایگاه خبری walesonline؛ ولز ‎ (Wales) از پادشاهی‌های پیشین است که امروزه به همراه انگلستان و اسکاتلند و ایرلند شمالی کشور بریتانیا (UK) را تشکیل می‌دهند.

پیشینه اسلام در ولز به قرن ۱۲ میلادی باز می‌گردد و مسلمانان ۴۶ هزار نفر از جمعیت این کشور ۳ میلیونی را تشکیل می‌دهند.
گزارش پیش رو حاصل چندین ماه تحقیق و انجام مصاحبه با مسلمانان و امامان جماعت مساجد ولز برای تشریح وضعیت زندگی مسلمانان و چالش‌های پیش روی آن‌ها بوده است.


تعداد و وضعیت مسلمانان ولز

۴۵۹۵۰ هزار مسلمان در ولز زندگی‌ می‌کنند که از لحاظ نسبی ۱ نفر از ۶۰ ولزی مسلمان بوده و نسبت به مسلمانان انگلیس که ا نفر از ۲۰ انگلیسی است، نسبت کمتری بوده و در کاردیف، مرکز ولز این نسبت ۱ در ۱۴ است.

دو سال پیش شورای مسلمانان بریتانیا تحقیقات وسیعی را در زمینه آماری برای ترسیم زندگی مسلمانان در بریتانیا آغاز کرد که نتیجه آن داستان‌های خوبی برای گفتن داشت:

مسلمانان ولز از لحاظ نژادی بسیار متنوع هستند و میزان تفرقه بین آنان با میزان رشد کاهش داشته است.

یک سوم مسلمانان ولز نسبت به کل جمعیت ولز در رده سنی کمتر از ۱۵ قرار دارند و سطح تحصیلات در حال رشد است.


چالش‌ها و مشکلات

نیمی از مسلمانان ولز در محروم‌ترین مناطق زندگی می‌کنند و این در حالی است که تنها ۱,۷ درصد از آن‌ها در مناطق اعیان‌نشین سکونت دارند.

سطح بیکاری بسیار بالا بوده و آمار بیماری در بین سالخوردگان زیاد گزارش شده است.

یکی از چالش‌های اصلی بانوان مسلمان ولز عدم تعادل بین نیازها و شرایط محیط کار و آداب و رسوم سنتی محیط خانوادگی است.

داود سلمان، ۶۹ ساله که به مدت ۲۷ سال مدیر مرکز اسلامی کاردیف است، در مورد تغییراتی صحبت کرد که جامعه مسلمانان را در ولز تحت تاثیر قرار داده است.

وی بازسازی و توسعه منطقه بات تاون (Butetown) در کاردیف را یک تاثیر منفی روی زندگی مسلمانان عنوان کرد.

سلمان گفت: بات تاون به طور چشمگیری تغییر کرده است و هیچ جای آن مانند گذشته نیست، مسلمانان قبلا می‌توانستند در اینجا زندگی کنند اما با شروع توسعه مجبور شدند خانواده‌های خود را جابجا کنند.

تصاویری از سال‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ جوامع اسلامی پرجنب‌و‌جوشی را نشان می‌دهد که مسلمانان در بات‌تاون داشتند و با برگزاری رژه‌هایی اعیاد اسلامی را جشن می‌گرفتند که در همان سال‌ها نخستین هویت حقیقی مسلمانان ولزی شکل گرفت.


در سال ۱۹۳۰ تعداد ۱۲۴۱ دریانوردان رنگین‌پوست عرب از کشورهای یمن، سومالی (۲۲۷)، هند (۱۴۸)، مالی (۱۲۱) و مصر (۴۹) وارد ولز شدند.

گفته می‌شود شیخ حسن عدینی که در کافه مصری در بات‌تاون عربی تدریس می‌کرد، نخستین مسلمان ولزی بود که به سفر حج رفت و پرچم ولز را با افتخار با خود در طول انجام فرایض حج با خود حمل کرد.

اما اکنون سلمان نیز مانند سایر مسلمانان ولز احساس می‌کند میزان آزار مسلمانان در این کشور افزایش یافته است.

وی در این باره اظهار کرد:‌ زنان محجبه مسلمان هنگامی که با حجاب به خیابان می‌روند، با تهدید بدی مواجه هستند و این در حالی است که زنان مسلمان هیچ گونه مشکلی برای جامعه به وجود نیاورده‌اند.

رحیمه زمان، یکی از مادران مسلمان با اشاره به تبعیض‌ها در محل کار خود و علیه دختر ۱۲ ساله‌اش در مدرسه، گفت: سخنانی که دانش‌آموزان مسلمان در مدارس می‌شنوند بسیار وحشتناک است، اغلب چیزی به سمت آن‌ها پرتاب می‌شود و صدای انفجار برای تمسخر دانش‌آموزان مسلمان درمی‌آورند؛ آن‌ها چگونه می‌توانند به این رفتارها پاسخ دهند.

تبعیض علیه بانوان مسلمان شده

تاکنون هزاران زن سفیدپوست در بریتانیا به اسلام تشرف پیدا کرده است که تنها در سال ۲۰۱۰ صد هزار زن با میانگین سنی ۲۸ مسلمان شده است.

رحیمه زمان در مورد تبعیض علیه بانوان سفیدپوست مسلمان شده گفت: زن سفیدپوست مسلمان شده‌ای را می‌شناسم که تنها به خاطر تبعیض و آزار مجبور شد به منطقه‌ای خارج از کاردیف مهاجرت کند و با اینکه رنگ پوست او همانند همسایگانش بود اما به خاطر داشتن حجاب مورد تهدید و نفرت قرار گرفت.

آماندا موریس (Amanda Morris)، کانادایی تبار که در ۲۵ سالگی مسلمان شده است در مورد تبعیض علیه دختران مسلمان شده گفت: دخترانی هستند که مسلمان شدن خود را به صورت یک راز در خانواده نگه داشته‌اند زیرا والدین آن‌ها اگر مطلع شوند آن‌ها را از خانه بیرون خواهند کرد.

وی افزود: یکی از معلمان مدرسه برنامه بازدید از مسجد و کنیسه یهودیان برگزار کرد که سی درصد از والدین اجازه بازدید از مسجد را به دانش‌آموزان خود ندادند.


آمار جرایم ناشی از نفرت

آمار به دست آمده از اداره مسکن نشان داد ۲۹۴۱ جرم ناشی از نفرت در بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ توسط پلیس ولز علیه مسلمانان ثبت شده است.

از سال ۲۰۰۱ مسلمانان ولز از آزار و حملات ناشی از نفرت رنج می‌برند.

آنا میاه، دبیر مسجد شاه جلال در کاردیف که در مرکز تنش‌های نژادی قرار دارد، گفت:‌ یکی از آزارهایی که خودم شاهد بودم زمانی بود که مسجد را ترک می‌کردیم و همزمان یک مرد ولزی شیشه ماشین خود را پایین آورد و به ما توهین کرد.

تعداد مساجد ولز

ساخت نخستین مسجد در ولز به سال ۱۹۴۷ میلادی در شهر کاردیف باز می‌گردد که یک دریانورد مسلمان آن را احداث کرد.

۴۰ مسجد در ولز وجود دارد که بیشتر آن‌ها در شهرهای کاردیف و نیوپورت هستند و در کاردیف ۱۸ مسجد وجود دارد که شامل مساجد مسلمانان سومالی، اعراب، پاکستانی‌ها بنگلادشی‌ها و صوفی‌ها است.

شهر نیوپورت (Newport) ۷ مسجد دارد که طرح ساخت ۸ مسجد دیگر نیز در دست اقدام است.

ترجمه و تنظیم: سیده نرگس وهاب‌زاده

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار