تاریخ انتشار :

آسیای مرکزی

مشکلات مهاجران مسلمان کشورهای آسیای مرکزی در روسیه

میلیون‌ها نفر از مهاجران مسلمان کشورهای آسیای مرکزی که اغلب آن‌ها از ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان هستند، در روسیه با دستمزد پایین و در پست‌های سطح پایین مشغول به کار هستند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مهاجران مسلمان کشورهای آسیای مرکزی در روسیه با مشکلات فراوان ناشی از بیگانه‌هراسی مواجه هستند و صدها نفر از آنان در حملات ناشی از نفرت توسط ناسیونالیست‌های افراطی و اعضای جنبش کله‌پوستی یا کارگری (skinheads) کشته شده و هزاران نفر مجروح شده‌اند.


نیروهای پلیس روسیه با تهدید به بازرسی یا برگرداندن مهاجران مسلمان آسیای مرکزی به کشورهایشان از آن‌ها اخاذی می‌کنند.

طبق تحقیق انجام شده توسط مرکز آراء و تحقیق لاوادا (Levada) روسیه، ۲۷ درصد از مردم روسیه از مهاجران آسیای مرکزی نفرت و ترس دارند و یک پنجم مردم روسیه معتقد هستند حضور مهاجران مسلمان آسیای مرکزی باید محدود شود.

موفقیت علیرغم تمام نابرابری‌ها

علیرغم اینکه مهاجران آسیای مرکزی به کارگران یقه آبی معروف شده‌اند اما بسیاری از آن‌ها در روسیه، مهندس نرم‌افزار، طراح، پزشک و استاد دانشگاه هستند.

مهاجران آسیای مرکزی بر خلاف مهاجران مسلمان در اروپا، فرهنگ خود را با مردم روسیه به اشتراک گذاشته و اغلب به زبان روسی صحبت می‌کنند.

به گزارش الجزیره، «حکیم گانیف» سرآشپز و نویسنده پرفروش‌ترین کتاب‌های آشپزی ازبکی در این باره گفت: ما زبان روسی را در دوره تحصیلی آموخته‌ایم و این زبان بسیاری از کارها را آسان می‌کند.

موفقیت، تضمینی برای زندگی راحت مهاجران نیست

موفقیت مهاجران مسلمان کشورهای آسیای مرکزی در روسیه، زندگی راحت و بدون مشکلات ناشی از بیگانه‌هراسی را تضمین نمی‌کند.
عزیز بیشنالیوف، اهل قرقیزستان که در حال تحصیل در رشته زبان چینی در دانشگاه است، در سال ۱۹۹۷ به مسکو آمده است و قبل از ایفای نقش در فیلم و سریال‌ها به عنوان پیک و باربر کار می‌کرد.

وی در بعضی از فیلم‌های نقش تروریست‌های مسلمان را بازی کرده است اما در سال ۲۰۱۵ مجبور شد به دلیل حملات ناشی از نفرت و رفتار تبعیض‌آمیز علیه پسرش در مدرسه، روسیه را ترک کند.

وی در این باره اظهار کرد:‌ من مرد بالغی هستم و می‌توانم ذهن خود را از جامعه‌ای که از نژاد من نفرت دارد، دور کنم اما مقابله یک کودک با رفتارهای نفرت‌انگیزانه بسیار دشوار است و مجبور نیست با دنیای بیرونی در جنگ باشد.

اکنون بیشنالیوف در قزاقستان مشغول کارگردانی فیلم و بازی در تئاتر است و پسرش در یک مدرسه جدید در آلماتی (Almaty)، پایتخت اقتصاد چند ملیتی قزاقستان بدون دغدغه درس می‌خواند.


دنیا برای مهاجران آسیای مرکزی چه خدمتی کرده است؟

سزارهای روسی، کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز را که متعلق به ایران بود همچنین اعراب و ترک‌ها را درهم شکستند و تلاش کردند ریشه و مذهب مسلمانان اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی را قطع کنند.

در همین راستا مسکوی کمونیستی الفبای عربی را با خط سیریلیک یا آزبوکا (یک خط الفبایی است که در امپراتوری مجارستان اول طی قرن ۱۰م میلادی در مدرسه ادبیات پرسلاو به خاطر بوریس یکم بلغارستان که می‌خواست بلغارها سیستم نوشتاری خودشان را داشته باشند، ایجاد شد) جایگزین کرد که هنوز عامل تاثیرگذاری روی فرهنگ مسلمانان روسیه است.

در طول جنگ جهانی دوم، میلیون‌ها نفر از مردم روسیه به کشورهای آسیای مرکزی گریختند و علیرغم رفتارهای بیگانه‌هراسی که هم‌اکنون با مهاجران مسلمان دارند، مورد استقبال و پذیرش مسلمانان قرار گرفتند.


نگرانی‌های اقتصادی و ادغام

خروج مسلمانان کشورهای آسیای مرکزی در نتیجه یکی از سیاست‌های مصیبت‌بار اتحاد جماهیر شوروی است که کشاورزی و اقتصاد این منطقه را تغییر داد.

مسکو کشورهای آسیای مرکزی را مجبور به کاشت کتان و محصولات دیمی و فرسایش‌دهنده خاک کرد که باعث شد رودخانه‌های اصلی این کشورها به مزارع جدید کتان و بیابان تبدیل شوند و منجر به خشک شدن دریاچه اورال، چهارمین دریاچه بزرگ جهان شد.

این واقعه از سوی سازمان ملل به عنوان بزرگ‌ترین فاجعه محیط زیستی دنیا نامیده شد که باعث شدت بخشیدن به روند مهاجرت مسلمانان از کشورهای آسیای مرکزی به روسیه شد.

مسکو با این سیاست توسعه اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی را تقویت کرد اما کارخانجات و شرکت‌ها به عنوان بخشی از اقتصاد شوروی طراحی شدند و فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ به بازدهی اقتصادی این مناطق خسارت زیادی وارد کرد.

اکنون کشورهای آسیای مرکزی به دلیل ورود کالاهای ارزان چینی با مشکل عدم صنعتی‌سازی مواجه هستند و گرم شدن زمین، ذوب شدن یخچال‌ها و عدم مدیریت آب می‌تواند این کشورهای خشک را به سمت جنگ بر سر آب سوق دهد.

سرگئی اباشین (Sergey Abashin)، استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه سن پترزبورگ (St Petersburg) در مورد ادغام مهاجران مسلمان در روسیه گفت: موفقیت برخی از مهاجران کشورهای آسیای مرکزی در روسیه باعث تشویق هموطنان دیگر آن‌ها شد و ۸۰۰ هزار نفر اکنون به شهروندی روسیه درآمده و حضور آن‌ها به تنوع نژادی و فرهنگی و توسعه اقتصادی روسیه کمک کرده است

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار