تاریخ انتشار :

پروفسور یوزف فان اس

اسلام‌شناسی با رویکردهای منتقدانه

پروفسور یوزف فان اس، از اسلام‌شناسان آلمانی فارغ‌التحصیل دانشگاه بن است و رساله دکتری خود را در زمینه «عرفان اسلامی» نگاشته است.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از کانال تلگرام مطالعات اسلام و آلمان(اروپا)؛ پروفسور یوزف فان اس(Prof.dr Josef van Ess) در سال ۱۹۳۴ میلادی در شهر «آخن» آلمان متولد شد. او فارغ‌التحصیل دانشگاه بن است و رساله دکتری خود را در زمینه «عرفان اسلامی» نگاشته است.

پس از آن نیز به کار تحقیق و پژوهش و همچنین تدریس در زمینه اسلام‌شناسی پرداخت. او مدتی در دانشگاه آمریکایی بیروت و بعد تا زمان بازنشستگی در دانشکاه توبینگن به تدریس مشغول بود.

اما آنچه که فان اس را با دیگر اسلام‌شناسان متمایز می‌سازد همکاری نزدیک او با پروفسور کونگ است. پروفسور هانس کونگ یک الهی‌دان کاتولیک است که در طول دوران کاری خود نقدهای فراوانی به ساختار کلیسای کاتولیک داشته است.

کونگ مسلط به الهیات مسیحی است و از طرف دیگر فان اس با متون اسلامی و همچنین کلام اسلامی آشنایی دارد. تقریبا هردو آنها رویکردی انتقادی نسبت به مسائل دارند.

فان اس نیز مانند همکار خود خیلی از برداشت‌های دیگر اسلام‌شناسان را دقیق و درست نمی‌داند و از همین رو آنها را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

از مهم‌ترین انتقادهای او به دیگر اسلام‌شناسان مربوط به شیوه برخورد و رویارویی آنها با اسلام است، او معتقد است که غالب آنها بیشتر اسلام را به عنوان یک شیء مورد بررسی قرار می‌دهند و رویکردهایشان بیشتر باستان‌شناسانه است.

او و کونگ با کمک یکدیگر به مباحث و موضوعات بین‌الادیانی می‌پردازند و مسائل کلامی مختلف را از دید اسلام و مسیحیت مورد بررسی قرار می‌دهند

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار