ایده واجرای اولین مرکز گفتگوی بین ادیانی ایران در اصفهان
گفتگوی بین ادیانی در صفاخانه جلفا

یکی از نو آوریهای اصفهان در تاریخ معاصر، صفا خانه بوده است. زمانی که میسیونرهای انگلیسی تحت سازمان دهی بریتانیا وارد ایران و من جمله اصفهان شدند، شروع به تبلیغات و چاپ کتاب کردند. با چاپ کتاب ضد اسلامی توسط دکتر تیزدال انگلیسی اختلافات بین مسیحیان شهروند ایرانی و مسلمانان بالا گرفت. در این شرایط …

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) جعفر هاتف الحسینی / در عصر حاضر که به راستی عصر ارتباطات است؛ رسانه ها مرزها را در نوردیده اند و فاصله ها به علت وجود فضای مجازی در حال حاضر، به حداقل رسیده است. بدین ترتیب ضرورت گفت وگو در میان ادیان بیش از پیش احساس می شود تا اختلافات را به کمترین حالت ممکن برساند. این گفت وگوها ثمرات بسیار خوبی داشته است و تعارض­های موجود در این میان را کاهش داده است.

یکی از نو آوریهای اصفهان در تاریخ معاصر، صفا خانه بوده است. زمانی که میسیونرهای انگلیسی تحت سازمان دهی بریتانیا وارد ایران و من جمله اصفهان شدند، شروع به تبلیغات و چاپ کتاب کردند. با چاپ کتاب ضد اسلامی توسط دکتر تیزدال انگلیسی اختلافات بین مسیحیان شهروند ایرانی و مسلمانان بالا گرفت. در این شرایط حاج آقا نور الله برای ایجاد صلح و دوستی و کاهش اختلافات دست به ساخت مکانی به نام صفا خانه در محله جلفای اصفهان زد. صفاخانه محل دوستی و صلح بود، همانگونه که از نام آن چنین معنی برمی تابد. سبک گفت وگو در صفاخانه، استدلال عقلی به دور از تعصبات دینی بود. این مکان از ابداعات حاج آقا نور الله بود که مثل گذشته مسیحان شهروند ایران با مسلمانان دوشادوش یکدیگر به زندگی مسالمت آمیز بپردازند.

با آنکه دکتر تیزدال انگلیسی با چاپ کتاب ضد اسلامی خشم مردم را برانگیخته بود؛ حاج آقا نور الله این تهدید را به فرصت نابی برای گفتگوی دینی تبدیل کرد. متن این مناظرات در مجله ای موسوم به الاسلام چاپ می گردید. در متن روزنامه به این مطلب اشاره شده است که مردم ازکم بودن تیراژ مجله شکایت می کردند. این متن دقیقا مطالب گفت وگو را بیان می کرد و هیچ دخل و تصرفی درآن انجام نمی شد تا مردم، خود به حقیقت پی برده و قضاوت بر عهده خودشان باشد.

“مجله الاسلام” توسط فردی به نام سید محمدعلی حسنی ملقب به داعی الاسلام به زبان اردو ترجمه شد و در هندوستان نیز برای فارسی زبانان تجدید چاپ شد. و بنابر قول هایی در لندن و مصر و حجاز نیز به تجدید چاپ رسیده است.

اکنون این مجله توسط اساتید حوزه و دانشگاه تحلیل و تدوین شده و به صورت کتاب تخصصی کلام مسیحی چاپ شده است و در ردیف منابع اصلی در زمینه مسیحیت برای پژوهشگران قرار گرفته است.

بنابر خاطرات مطرح شده توسط یکی از زنان میسیونر انگلیسی جلسات صفاخانه مختص آقایان نبوده بلکه میان زنان مسیونر انگلیسی با زنان مسلمان نیز گفت وگوهایی صورت می گرفته است. در این جلسات آقایان از پشت پرده ناظر بر گفتگوها بوده و در بین بحث نکاتی را متذکر میشدند. در آخر جلسه نیز برای یکدیگر دعا می کردند تا حقیقت را پیدا کرده و جلسه را به پایان می رساندند. با وجود آنکه مکان صفاخانه در تاریخ به طور واضح بیان نگردیده اما ثمرات بسیار خوبی برای آن ذکر شده است. پس از گذشت ۱۱۵سال از تأسیس صفاخانه، هر سال رهبران دینی ایران به یاد این اتفاق میمون و مبارک کنار یکدیگر جمع شده و مانند گذشتگان خود به گفت وگو می پردازند تا اختلافات را به حداقل رسانده و مانند دو برادر در کنار هم با صفا  زندگی کنند.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: