تاریخ انتشار :

تاریخ مسلمانان در آرژانتین به حدود یک قرن پیش یعنی به سال ۱۸۵۰ میلادی بازمی‌گردد.

انقلاب اسلامی ایران، اسلام را بار دیگر به آرژانتین بازگرداند

پس از آن که نسل دوم عرب‌تبارهای آرژانتین از اسلام فاصله گرفتند، این انقلاب اسلامی ایران بود که موجب بازگشت‌ نسل سوم آن‌ها به اسلام شد

 

85879998776304461511135202179

به گزارش رهیافتگان به نقل از ایکنا، تاریخ مسلمانان در آرژانتین به حدود یک قرن پیش یعنی به سال ۱۸۵۰ میلادی بازمی‌گردد. اولین مهاجران مسلمان از سوریه و لبنان به آرژانتین آمدند، افرادی که با گریز از امپراتوری عثمانی به این کشور پناه بردند. این مهاجران سوری و لبنانی، ترک نامیده می‌شدند؛ زیرا مدارک سفر آن‌ها را عثمانی‌ها صادر کرده بودند.
اولین بار در سال ۱۸۹۹ بود که هویت سوری‌ها به عنوان عرب‌ در آرژانتین به ثبت رسید. در اواسط قرن بیستم، تخمین زده می‌شد که بیش از ۱۰۰ هزار عرب در این کشور زندگی می‌کنند.
نرخ بالای ازدواج‌های درون‌قومی و تمایل عرب‌ها برای ادغام شدن در جامعه آرژانتین، منجر شد که بسیاری از آن‌ها مذهب کاتولیک را به عنوان دین جدید خود بپذیرند. از این‌رو تعداد مسلمانان در نسل دوم عرب‌های مقیم آرژانتین حدود ۶۰ درصد کاهش یافت و با تولد نسل سوم، زبان عربی تقریباً از زندگی عرب‌تبارهای آرژانتینی حذف شد.
امروز، مسلمانان آرژانتین پیرو مذاهب گوناگونی اعم از شیعه و سنی هستند. رهبران مسلمان، تعداد مسلمانان این کشور را حدود ۱ میلیون نفر برآورد می‌کنند که بیشتر آن‌ها در «بوئنوس آیرس»، پایتخت، زندگی می‌کنند و البته شهر کوچک «لاآنجلیتا» نیز اکثریت مسلمان را دارد.
مرکز اسلامی آرژانتین
مرکز اسلامی آرژانتین (CIRA) در سال ۱۹۳۱، ۸۰ سال پس از ورود اولین مسلمانان، تأسیس شد. این مسجد و مرکز اسلامی یک مرکز دینی، فرهنگی و آموزشی غیرانتفاعی است. در سال ۱۹۸۱، مرکز اسلامی آرژانتین، اولین مسجد این کشور را با بهره‌گیری از معماری اسلامی بنا نهاد.
مرکز اسلامی آرژانتین متشکل از سه بخش است: مسجد الاحمد، کالج عرب ـ آرژانتینی و دفاتر اداری. این مرکز به نوعی نماینده مسلمانان آرژانتین است و درهای آن به روی همه مذاهب اسلامی باز است.
عمر عبود، که سابقاً رئیس حوزه فرهنگی مرکز اسلامی آرژانتین بود و در راستای ترویج «هویت اسلامی با خصوصیات آرژانتینی» فعالیت می‌کند، می‌گوید: مرکز اسلامی آرژانتین سازمانی برای همه مسلمانان این کشور و نماینده جامعه مسلمانان است.
بازگشت نسل سوم به اسلام
به گفته عبود، اولین نسل مسلمانان آرژانتین به کسب درآمد پرداختند، نسل دوم وقت خود را صرف خرج کردن آن درآمدها کردند و نسل سوم که کاملاً آرژانتینی هستند، تصمیم به بازگشت به اسلام گرفتند.
پروفسور «ریکاردو شمس‌الدین» بازگشت نسل سوم به اسلام را به موج ایجاد شده توسط انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ نسبت می‌دهد. در آرژانتین مساجد کوچکتری وجود دارند که متعلق به شیعیان و علوی‌ها (دومین جامعه بزرگ عرب در آرژانتین) است.
امروز، مسلمانان در آرژانتین هیچ سازمان فراگیری ندارند که هدف آن متحد کردن و یکپارچه کردن این جامعه مسلمانان این کشور باشد. البته سازمان اسلامی آمریکای لاتین در بوئنوس آیرس مستقر است که مأموریت آن ترویج وحدت میان مسلمانان مقیم آمریکای لاتین است.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار