تاریخ انتشار :

دانشگاه بیرمنگام انگلیس

تطبیق قدیمی ترین قرآن جهان متعلق به زمان رسول اکرم با قرآن کنونی توسط دانشگاه بیرمنگام

آزمایش های انجام شده روی برگه­های بیرمنگام نشان می‌دهد به احتمال قوی حیوانی که پوست از آن گرفته شده در دوران زندگی حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و یا مدتی کوتاه بعد از آن زنده بوده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)ــ گروه ترجمه سایت رهیافتگان ــ مترجمان نگار باغانی و سمانه رحمان نژاد

دانشگاه بیرمنگام انگلیس قدیمی‌ترین قرآن موجود در جهان را در کتابخانه خود یافت و با انجام آزمایش سن‌یابی رادیوکربنی روی پوست‌نوشته‌ها، قدمت این آن را با دقت ۹۵/۴ درصد، بین سال‌های ۵۶۸ و ۶۴۵ میلاد تشخیص داد. این دانشگاه با مقایسه آیات این قرآن قدیمی با قرآن‌های کنونی صحت و عدم تحریف قرآن را تایید کرد.

«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»

همانا ما قرآن را که (ذکر است) نازل کردیم و خود نیز از آن حفاظت خواهیم کرد.

نسخه خطی قرآن که توسط دانشگاه بیرمنگام رونمایی شد، با استفاده از روش های مدرن علمی در بین قدیمی ترین‌های جهان قرار گرفت. روی این دو ورق پوست، که بسیار هم سالم مانده‌اند، کلماتی با خط خوش، بی‌فاصله و نزدیک به هم  نوشته شده است. قدمت این پوست‌نوشته‌ها از طریق سن‌یابی رادیوکربنی بین ۵۶۸ تا ۶۴۵ میلادی تعیین شده است. دانشمندان دانشگاه آکسفورد نیز نتایج را آزمایش کرده‌اند و از نظر آن‌ها این نتایج با دقت ۹۵/۴ درصد‌ی‌شان، تقریبا قطعی هستند.

 

نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد این اوراق متعلق به زمان حضرت محمد (ص) هستند. تصور می شود که حضرت محمد‌(ص) بین سال های   ۵۷۰ تا ۶۳۲ می‌زیسته است.

 

محققان به این نتیجه رسیدند که این نسخه خطی یکی از قدیمی ترین شواهد کتبی از کتاب مقدس مسلمانان است که تا کنون باقی مانده است.  این امر به نسخه خطی موجود در بیرمنگام، به‌عنوان میراث مسلمانان و منبعی برای مطالعات اسلامی، اهمیتی جهانی می‌بخشد.

سوزان وُرال، مدیر مجموعه‌‌های خاص کتابخانه کدبری در دانشگاه بیرمنگام، گفت: «قدمت به‌دست‌آمده از آزمایش سن‌یابی رادیو کربنی نتایج هیجان‌انگیزی را نشان می‌دهد که به‌طور چشمگیری به درک ما از اولین نسخه‌های کتبی قرآن کمک شایانی می‌کند. ما بسیارهیجان‌زده و متعجب هستیم که اینجا در بیرمنگام، شهری با متنوع‌ترین گونه‌های فرهنگی در انگلیس، چنین سند تاریخی مهمی موجود است.»

 

این پوست‌نوشته به‌همراه انبوهی از نسخ خطی دیگر، که همگی قدیمی و متعلق به خاورمیانه هستند، به کتابخانه کدبری دانشگاه بیرمنگام آمده است. این نسخ خطی را آلفونس مینگانا، دانشمند، دین‌شناس و کشیش کلدانی، در دهه ۱۹۲۰ جمع‌آوری کرده، اما اینکه او کجا آن‌ها را پیدا کرده، معلوم نیست. با این وجود، این پوست‌ها‌ و نوشته‌های کهنِ رویشان که به خط زیبای عربی نوشته شده‌اند، بسیار شبیه دیگر قطعه‌های بازمانده قرآن هستند که در یکی از قدیمی‌ترین مساجد مصر که در سال ۶۴۲ پس از میلاد تاسیس شده، پیدا شده‌اند و اکنون در کتابخانه ملی پاریس قرار دارند.

 

این نسخه، دو صفحه از پوست آهو است که شامل قسمت‌هایی از سوره‌های ۱۸ تا ۲۰ است و با جوهر به دست‌خط عربی حجازی نوشته شده است. سالها این  نسخه خطی اشتباهاً  با برگه‌هایی از نسخه خطی قرآن متعلق به اواخر قرن هفتم  صحافی شده بود.

صفحات قرآن قدیمی‌ای که در آرشیو دانشگاه بیرمنگام یافت شده است. عکس از دانشگاه بیرمنگام

این دو صفحه عجیب را یکی از دانشجویان دکترا به‌ نام آلبا فِدِلی کشف کرد. فدلی روی نسخ خطی‌ای کار می‌کرد که مینگانا پیدا کرده بود.

ورال گفت «ما این دانشجو را خیلی خوب می‌شناسیم. مدتی بود که سخت روی مجموعه مینگانا کار می‌کرد. وقتی این پوست‌نوشته‌ها را آورد و گفت به‌نظرش مال یک نسخه خطی دیگر است، به‌دقت به نوشته‌ها نگاه کردیم و دیدیم که حق با اوست»

 

«در نگاه اول، به‌نظر می‌رسد این صفحات عیناً مثل بقیه هستند، اما وقتی با آگاهی از تفاوت‌شان به آن‌ها نگاه کنید، می‌بینید که نوشته‌ها آن حالت انحنا را ندارند. این متن شگفت‌انگیز است، همین الان هم اگر کسی عربی بلد باشد، راحت می‌تواند آن را بخواند.» ورال گفت که چند سال قبل، دانشگاه بیرمنگام درخواست موسسه‌ای آلمانی برای آزمایش دست‌نوشته‌ها را رد کرده است، اما حالا با کشف فدلی، تصمیم گرفته خودش بودجه آزمایش‌ها و حفاظت از دست‌نوشته‌ها را تامین کند.

 

دیوید تامس، استاد مسیحیت و اسلام و استاد نادر دین‌شاوِ روابط میان‌دینی در دانشگاه بیرمنگام، این کشف را «یکی از عجیب‌ترین اسرار در گلچین کتاب‌های دانشگاه» نامید. او گفت که این کشف تاییدی است بر اینکه قرآن امروزی نسبت به اولین قرآن ثبت‌شده تغییر نکرده است و بنا به عقیده مسلمانان، متنِ قرآن، همان‌ وحی نازل‌شده بر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) است.

 

تامس گفت «آزمایش‌های انجام شده روی برگه ­های بیرمنگام نشان می‌دهد به احتمال قوی حیوانی که پوست از آن گرفته شده در دوران زندگی حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و یا مدتی کوتاه بعد از آن زنده بوده است. با اطمینان خاطر می توان گفت قسمت‌هایی از قرآن که روی این پوست نوشته شده، متعلق به کمتر از دو دهه پس از وفات حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) است. این نوشته‌ها بسیار شبیه به قرآن امروزی است و این نکته مویدی است بر این دیدگاه که قرآن تغییر اندکی داشته و یا ابداً تغییری در آن ایجاد نشده است  و قدمت قرآن بسیار نزدیک به زمان نزول وحی است.»

 

محمد عیسی ویلی، سرپرست ارشد کتابخانه بریتانیا، این کشف را «خبری مسرت‌بخش برای قلوب مسلمانان» خواند.

 

او گفت اجتماع مسلمانان در آغاز آن‌قدر ثروتمند نبود که پوست‌ لازم برای تهیه قرآن را ذخیره و انبار کند، برای همین احتمالا متن‌ها به فاصله کوتاهی بعد از تهیه پوست نوشته شده‌اند. با توجه به قدمتی که آزمایش‌های رادیوکربنی برای این پوست‌ها تعیین کرد، می‌توان نتیجه گرفت که قدمت متون به قبل از تدوین نسخه کامل قرآن بازمی‌گردد؛ یا به عبارت دیگر، نسخه معتبر قرآن قدیمی‌تر از چیزی است که متخصصان فکر کرده بودند.

 

این صفحات قرآن برای نخستین بار در ماه اکتبر در موسسه هنرهای زیبای باربِر به نمایش عمومی و رایگان گذاشته خواهند شد. موزه شهری بیرمنگام نیز علاقمند است نمایشگاهی حول محور این پوست‌نوشته‌ها برپا کند. در سال ۲۰۰۷ که کتابخانه بریتانیا نمایشگاهی از برخی متون کهن دینی برگزار کرد، اهمیت این پوست‌نوشته‌ها هنوز بر کسی هویدا نبود، اما ورال می‌گوید پیش‌بینی‌اش این است که در آینده موزه‌های زیادی برای امانت گرفتن و نمایش این پوست‌نوشته‌ها درخواست خواهند داد.

سایت دانشگاه بیرمنگام و سایت روزنامه انگلیسی گاردین این گزارش را در ۲۲ جولای سال ۲۰۱۵ منتشر کردند.

اشتراک گذاری :


  1. hamid rabei گفت:

    بازآفرینی قرآن کتابخانه «cadbury» دانشگاه بیرمنگام به‌عنوان قدیمی‌ترین قرآن مکتوب کشف شده جهان در کتابخانه آستان قدس رضوی به اتمام رسید.

    کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی طرح بازآفرینی نسخه شماره ۱۵۷۲ کتابخانه Cadbury در دانشگاه بیرمنگام را به اتمام رسانده و از طریق کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در اختیار عموم قرار می‌دهد.

    این نسخه شامل ۴ صفحه و بر اساس آزمایش‌های رادیو کربن انجام شده بر روی آن، مشخص شده که تولید اوراق آن مربوط به پیش از ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و نگارش متن قرآن در آن مربوط به سال‌های نخست بعثت حضرت رسول اکرم(ص) و در زمان حیات مبارک ایشان بوده است.

    براساس این گزارش، به احتمال بسیار قوی این قرآن توسط شخص حضرت رسول اکرم(ص) و یا یکی از اصحاب نزدیک ایشان که با توجه به تشابه نوع دستخط به کار رفته در آن با قرآن شماره یک موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی احتمال می‌رود توسط حضرت علی(ع) تحریر شده باشد.

    لینک دانلود :

    http://bayanbox.ir/info/4999616430938179587/cadbury

  2. ali fooladvand گفت:

    Very nice

آخرین اخبار