تاریخ انتشار :

لندن

چهارمین کنفرانس سالانه اسلام هراسی در لندن

چهارمین کنفرانس سالانه اسلام هراسی از سوی کمسیون حقوق بشر اسلامی لندن، امسال با تمرکز بر رشد پدیده ملی گرایی در مقابل مهاجران و با هدف تشدید اسلام هراسی برگزار گردید

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  برگزار کنندگان این کنفرانس بر این عقیده اند که موضوع اسلام هراسی درغرب ابعاد گسترده تری یافته و اینک با طرح مسئله ملی گرایی و اصالت نژاد، به طور غیر مستقیم تلاش میشود تا با مسلمانان این بار نه به بهانه مسلمان بودن بلکه به بهانه غیر بومی بودن برخورد گردد تا بدین وسیله مانع رشد ونفوذ مسلمانان در غرب را گردند.

دبیر کمسیون حقوق بشر اسلامی لندن  گفت:”این کنفرانس هر ساله به طور همزمان در چهارده پایتخت اروپایی و با هدف بررسی پدیده اسلام هراسی در غرب و میزان رشد آن و همینطور بررسی واکنش های مسلمانان و شرایط زندگی آنان در برابر این پدیده برگزار می گردد.”

مسعود شجره افزود: امروزه در تمام اروپا و غرب با رشد پدیده نژاد پرستی از یک سو و طرح این اندیشه که چه کسی شهروند اروپایی یا غربی محسوب می شود از سوی دیگر مواجه هستیم. در واقع طراحان این نوع تفکر و نگاه در جامعه غربی به دنبال آن هستند که جمعیت قابل توجه مهاجران که اکثریت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند و سالهای مدیدی است که در غرب زندگی می کنند و حتی بسیاری از آنان در این جا به دنیا آمده اند را غیر شهروند معرفی نمایند. این موضوع از نظر ما نوعی نژاد پرستی پنهان تلقی می شود که در اصل اسلام و مسلمانان را نشانه گرفته است و در حقیقت تلاشی است برای گسترش اندیشه اسلام هراسی از زاویه ای دیگر.

وی معتقد است: امروزه ما به نقطه ای رسیده ایم که اندیشه و فرهنگ اسلام هراسی و نفرت پراکنی علیه مسلمانان به صورت ساختاری در جامعه غربی جا افتاده است. وقتی شما به جامعه آمریکا نگاه می کنید می بینید که اکثریت مردم این کشور به شخصی مانند ترامپ بعنوان رئیس جمهور رای می دهند در حالی که او به وضوح علیه مسلمانان موضع می گیرد و دست به اقدامات عملی علیه مسلمانان می زند و مواردی مشابه آن در دیگر کشورهای غربی که همگی نشان دهنده آن است که اندیشه اسلام هراسی در لایه های مختلف جامعه غربی به صورت ساختاری نفوذ کرده و رفته رفته مردم نگاه نفرت انگیزی نسبت به مسلمانان پیدا می کنند و این همان چیزی است که طراحان این اندیشه و سیاست گذاران جامعه غربی به دنبال آن هستند.

دبیر کمسیون حقوق بشر اسلامی در پاسخ به این سوال که هدف غرب از گسترش اسلام هراسی و نفرت پراکنی علیه مسلمانان چیست، گفت: به نظر من در حال حاضر اکثر کشورهای غربی با بحران های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و بویژه اقتصادی مواجه اند و راه حلی هم برای آن ندارند. بنابراین بهترین راه حل از نظر آنان این است که این دست از مشکلات را به گردن مهاجران و علی الخصوص مسلمانان بیندازند و اینگونه القاء کنند که اگر مسلمانان نبودند چنین مشکلاتی هم وجود نداشت.

“شجره با ذکر این نکته که، بوجود آمدن گروه ها و اندیشه های افراطی مانند داعش هم برساخته سیاست های غربی برای رشد اندیشه اسلام هراسی  و نفرت علیه مسلمانان است افزود: این موضوع را شما در رسانه های غربی، تبلیغات فرهنگی و حتی در سینمای هالیوود هم مشاهده می کنید، به این معنا که در سینمای هالیوود شما چهره ای مثبت از یک مسلمان را مشاهده نمی کنید و هر جا یک شخصیت مسلمانی در فیلمی نشان داده می شود با یک چهره خشن، تروریست و خلاف کار مواجه می شوید. در رسانه های خبری غرب نیز اوضاع بر همین منوال است و هر روز فقط خبرهای منفی از مسلمانان بزرگ نمایی می شود اما به راحتی از کنار خبرهای مثبت مربوط به مسلمانان عبور می کنند.

دبیر کمسیون حقوق بشر اسلامی می افزاید:” بررسی های صورت گرفته از سوی سازمان های حقوق بشری نشان می دهد که حداقل در آمریکا اکثریت طرح ها و برنامه های اسلام هراسانه و نفرت پراکنی علیه مسلمانان به نوعی از سوی محافل و مراکز صهیونیستی هدایت و مدیریت می شود.”

وی  در انتها در مورد برنامه های کمسیون حقوق بشر اسلامی در مبارزه با اسلام هراسی گفت:”ما از ابتدای تاسیس این نهاد تلاش های گسترده ای برای مقابله با اسلام هراسی داشته ایم که از جمله تهیه گزارش های سالانه ای در مورد رشد اسلام هراسی و تاثیرات منفی آن در جامعه و مجموعه حوادث و اتفاقاتی که در این ارتباط رخ می دهد و ارائه آن به نهادهای بین المللی است.

همچنین برنامه ای از امسال بصورت مشترک با دانشگاه “لیدز” آغاز کرده ایم که یک برنامه جامع دوساله است که حمایت مالی آن هم از سوی اتحادیه اروپا صورت می گیرد. بر اساس این برنامه قرار است گزارش جامعی از عملکرد رسانه ها در غرب در زمینه اسلام هراسی تهیه گردد.

فعالیت دیگر ما همین کنفرانس های سالانه است که یک کار آکادمیک محسوب می گردد و حاصل فعالیت های تحقیقی محققین دانشگاهی در آن ارائه شده و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.”

به گفته مسعود شجره از جمله برنامه های این نهاد حقوق بشری، حمایت از مهاجران مسلمان در انگلیس در زمینه اخذ مجوز اقامت و همینطور حمایت در دادگاه ها در دعاوی حقوقی توسط وکلای حرفه ای است که تاکنون اکثریت موارد حقوقی در دادگاه ها منجر به نتایج مثبت شده است.

منبع: شفقنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار