تاریخ انتشار :

احمد اکهارد کراوسن ،عکاس آلمانی

دوربین برای من مهم‌ترین ابزار در سفر معنوی به اسلام بود

یک عکاس آلمانی که به دین اسلام مشرف شده با سفر به نقاط مختلف اروپا برای عکس‌برداری از اماکن مذهبی مسلمانان، زیبایی‌های اسلام را در این قاره به نمایش گذاشته است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از پایگاه خبری mysalaamm؛ احمد اکهارد کراوسن، در نمایشگاه جدید خود با عنوان «اسلام در اروپا» در شهر کمبریج (Cambridge) انگلستان، تنوع اسلام در اروپا و ارتباط آن با مسیحیت و یهودیت را در قالب عکس به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه که تا ماه می سال ۲۰۱۸، اردیبهشت ماه سال آینده، ادامه خواهد داشت، روابط میان ادیان ابراهیمی در گذشته و حال را با محوریت اروپا و آسیای غربی مورد بررسی قرار می‌دهد.


هدف از این نمایشگاه، دعوت از پیروان ادیان برای شرکت در گفت‌وگوی سازنده و تاثیرگذار است.

دوربین، مهم‌ترین ابزار در سفر معنوی به اسلام

کراوسن که متولد آلمان است در سال ۱۹۹۲ به دین اسلام تشرف پیدا کرد.

وی در مورد هنر عکاسی خود می‌گوید: «دوربین برای من مهم‌ترین ابزار در سفر معنوی به اسلام بود».

کراوسن می‌افزاید: «اهمیت نور برای من در این است که پلی ارتباطی میان اسلام و عکاسی ایجاد می‌کند».

وی درباره هویت مسلمانان در غرب می‌گوید: «بسیاری از مسلمانانی که در دهه‌های اخیر به اروپا مهاجرت کرده‌اند، هنوز تلاش دارند هویت خود را بشناسند و اغلب در دو راهی فرهنگ و سبک زندگی غربی و اسلامی دچار تعارض می‌شوند».

عکاس آلمانی در ادامه می‌گوید: «در همین زمان بسیاری از اروپاییان نیز احساس می‌کنند باید در مورد هویت دینی، هویت ملی و ادغام در اروپا از یک طرف و گسترش فرهنگ و سنت اسلامی در این قاره از طرف دیگر تجدیدنظر کنند، هدف من ایجاد آگاهی، به چالش کشیدن پیش‌داوری‌ها، گسترش آگاهی و تشویق به گفت‌وگوی سازنده در جوامع متنوع است».

وی می‌افزاید: «هدف بلندمدت من تقویت درک دو جانبه و گفت‌وگوی بین فرهنگی در جامعه مسلمانان، و میان مسلمانان و غیرمسلمانان است».
کراوسن در حال حاضر روی کتابی با موضوع گفت‌وگوی مسلمانان و غیرمسلمانان کار می‌کند که حاوی عکس‌نوشته‌هایی از مشاهیر کشورهای اروپایی خواهد بود.

نمایش زیبایی‌های اسلام در اروپا با دوربین

کراوسن در سال ۱۹۹۷ سفر برای عکس‌برداری از اماکن اسلامی اروپا را آغاز کرد.

وی هدف خود را مستندسازی عمارت‌ها و اماکن بزرگ اسلامی در اروپا عنوان کرد که نتیجه آن ثبت هزاران عکس بود.

وی در این باره می‌گوید: «امیدوارم عکس‌هایی که برای نمایشگاه جدید در کمبریج انتخاب کرده‌ام هدف اصلی مرا که تلاش برای دیدن وحدت در کثرت است، نشان دهد».

کراوسن می‌افزاید: «از همان ابتدا هدف من به تصویر کشاندن تنوع اسلام در عین وحدت از طریق عکس بود».

۵ مسجد زیبای اروپایی

در ادامه به پنج عکس از مساجد زیبای اروپا از میان عکس‌های کراوسن برای نمایشگاه کمبریج می‌پردازیم.

مسجد کپنهاگ

مسجد و مرکز فرهنگی «حمد» در بیرون از شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک در ۲۵ ژوئن سال ۲۰۱۴ افتتاح شد که دارای مناره زیبایی بوده و در نوع خود در این کشور بی‌نظیر است.

مسجد استکهلم

مسجد شهر استکهلم، پایتخت سوئد با مناره و گنبد زیبا در کنار کلیسای کاتارینا (Katarina) یکی از زیباترین مساجد سوئد است.

 

مسجد قصرالحمراء اسپانیا

قصر الحمرا که یک شاهکار تمام عیار معماری اسلامی به شمار می‌رود، در منطقه تاریخی آندلس اسپانیا، که یکی از بناهای تاریخی ثبت ‌شده‌ این کشور در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به شمار می‌رود، بر فراز یک تپه ساخته شده و از بخش‌های مختلفی از جمله کاخ اصلی، قلعه، مسجد و حمام و باغی زیبا تشکیل ‌و در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد برتر گردشگری اسپانیا تبدیل شده است.

 

مسجد بلاروس

در آغاز قرن ۱۴ میلادی، گروهی از تاتارهای لیپکا (Lipka) در شبه جزیره کریمه که سنی مذهب بودند، به منطقه دوک نشین بزرگ لیتوانی (Arch Duchy of Lithuania) شامل کشور بلاروس کنونی مهاجرت کرده و در آنجا سکنی گزیدند.

 

مسجد پالرمو در ایتالیا

ابن حوقل، جغرافی‌دان قرن چهارم هجری قمری که برای نوشتن کتب خود به اسپانیا رفته بود، شهر پالرمو را به عنوان شهر ۳۰۰ مسجد توصیف کرد/.

 

گردآوری و تنظیم: سیده نرگس وهاب‌زاده

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار